Aprendiendo a través del espacio urbano: un caso de estudio entre los estudiantes del grado de Educación Social y los del grado de Ingeniería Industrial mediante el arte contemporáneo, la espacialidad, la sensorialidad y la corporalidad
Loading...
Access the documents
Date
2019-11-19
Authors
Gutiérrez-Ujaque, Daniel
Impact
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Aquesta investigació té com a finalitat explorar i analitzar una metodologia de docència intertransdisciplinària a través de l'art contemporani, l'espacialitat, la sensorialitat i la corporalitat. La investigació s'ha dut a terme a partir de la unió de dues assignatures de diferents graus - Geografia i Història (grau d'Educació Social) i Automatització Industrial (grau d'Enginyeria Industrial, especialitat mecànica) -, durant els cursos acadèmics 2017-2018 i 2018 -2019 a la Universitat de Lleida (Espanya). Aquesta té el propòsit de millorar la formació universitària incorporant les dimensions estètiques, ètiques i polítiques a la docència (Feldhaus, 2019; Foucault, 1987) per, a la vegada, formar professionals reflexius, creatius, crítics i inclusius (Jové, 2017).
La metodologia que s'utilitza es basa en un procés d'investigació-acció (Kemmis, 2010) per part de l'investigador amb la finalitat de respondre a la pregunta: com millor el que estic fent com a docent-investigador-artista, artista-docent-investigador, investigador-artista-document a través de la reflexió? Per això, aposta per un enfocament d'investigació postcualitatiu (St. Pierre, 2017) a partir d'un estudi de cas (Stake, 2007).
Els resultats obtinguts en aquesta investigació evidencien la necessitat de generar pràctiques artístiques, espacials, sensorials i corporals entre diferents graus universitaris que permetin aprehendre la complexitat de la realitat humana en l'espai urbà. La investigació ofereix una oportunitat per a repensar les condicions que es poden produir i precisen en la formació universitària, a la vegada que produeix noves formes de coneixement, donant lloc a la construcció d'un nou ordre social, equitatiu i inclusiu.