Treballs de recerca de batxillerat premiats per la Universitat de Lleida

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 91
  • Item
    Open Access
    Paqueteria i furgonetes elèctriques: un futur possible?
    (2024-07) Barios Bergua, Sergi
    This research project creates a web page where delivery businesses can plan an optimal route for distributing their packages to customers. This feat is achieved by a Python, HTML and CSS program which allows users to input several desired destinations, whose distances between them are calculated thanks to a Google Sheets document with a Google Maps connection to give specific data. When all information has been gathered, it is run through a variation of the Held-Karp algorithm. Created back in the 1960s, it has the ability to return the shortest route going through every point just once. The algorithm considers the distances and destinations as a weighted graph, a combination of nodes and edges joining them with different values (often understood as their distance, such as in this case). Afterwards, the graph is divided into small groups to get the shortest path from each. Finally, the graph is rejoined by adding each node according to the results collected during the subdivision step, and the outcome is obtained. The previous process, coded with Python language, is materialized as a list stating the final order and the total distance, as well as a map representing the route itself with an HTML and CSS part, a common tool for web programming. Apart from the efficiency benefits gained from route optimization, an analysis is performed to test the profitability of using electrical vehicles for delivery. This is made with real data from a local delivery company whose routes span all across the Spanish province of Lleida. First, the program scans the optimal path for each of the company’s itineraries to check whether they could be done with an electrical van. After confirming these vehicles could only make four out of six possible routes due to autonomy issues, an economical study was done to see how much time it would take to earn a profit from electrical vans if they were used instead of fuel ones, turning out to be more than thirteen years total, making them unworthy for the business. In conclusion, this research joins the branches of computer science and economics to learn that nowadays trying to improve delivery companies’ sustainability by avoiding traditional vehicles is an unprofitable task and states some changes, such as an autonomy increase or an improvement in electrical motors’ efficiency, should be made to revert this situation.
  • Item
    Open Access
    Marc normatiu laboral de la repùblica popular de la Xina: Qüestions teòriques i realitats pràctiques
    (2024-07) Aquilué Arbós, Jana
    El principal objectiu d’aquest treball és desmentir la creença que a la Xina no hi cap mena de legislació laboral que reguli, entre altres coses, la jornada laboral i els salaris dels treballadors i que per això, es tendeixi a pensar que aquesta mancança és aprofitada per grans empreses internacionals per a explotar la mà d’obra xinesa per a augmentar la seva producció i, en consegüent, els seus beneficis.
  • Item
    Open Access
    El bosc: un camí per a la salut
    (2024-07) Urbiola Torrobella, Blau
    Este trabajo aporta evidencias sobre los beneficios de los baños de bosque y abre la puerta a la terapia forestal como forma alternativa de abordar los acuciantes problemas de salud mental. La hipótesis de este trabajo pretende verificar que la inmersión en el bosque aumenta el bienestar emocional y mental de las personas, favoreciendo la mejora en los indicadores que evalúan su estado de ánimo. Para ello, se ha diseñado una adaptación del Test de POMS que se ha distribuido a 60 participantes de baños de bosque. Los resultados obtenidos han permitido determinar que el contacto pleno y consciente del individuo con el bosque mejora significativamente su estado de ánimo, disminuyendo la tensión, el desánimo o el desconcierto a la vez que aumenta su vigor y energía.
  • Item
    Open Access
    Avaluació de la vegetació i l'estrès hídric en diversos climes
    (2024-07) Morente Alcober, Júlia
    Aquest treball té com a objectiu analitzar la pèrdua de vegetació forestal entre els anys 2017 i 2023 en diverses regions climàtiques. La hipòtesi plantejada és si mitjançant imatges de satèl·lit es pot identificar i avaluar tant l’estat hídric com la densitat de la vegetació forestal. Per a aconseguir aquest objectiu, s’ha emprat un conjunt de dades pròpies recopilades de l'Estació Espacial Internacional (EEI) mitjançant el Projecte Astro Pi, juntament amb imatges obtingudes del satèl·lit MODIS i Sentinel. S’ha realitzat el processament d'aquestes imatges per avaluar les variacions en la resposta espectral de les cobertes vegetals mitjançant els índexs normalitzats (NDVI, NDMI i NDWI). Finalment, s’ha confirmat la hipòtesi, ja que les dades aconseguides són coherents amb les situacions climàtiques analitzades.
  • Item
    Open Access
    La formació de la Cooperativa Agrícola Pràctica de Lleida. L'Agrícola Pràctica entre els anys 1902-1945
    (2024-07) Vila Vives, Pol
    Aquest treball té com a finalitat l’estudi dels anys 1902-1945 de la Societat Agrícola Pràctica, precedent de la Cooperativa Agrícola Pràctica. Hi hem explicat la creació el 1902, així com el seu desenvolupament i les seues activitats tant sindicals com educatives per als associats. Hi hem explicat l’Agrícola Pràctica durant la República i la seua evolució ideològica. També hem tractat el Sindicat Agrícola Cooperatiu de Lleida (1936-1938), fruit de la unió de l’Agrícola Pràctica amb altres sindicats de Lleida; així com el procés de retorn dels <> que li pertanyen. Finalment, hem tractat el canvi que visqué l’Agrícola Pràctica amb el pas de la República al Franquisme: repressió cap a alguns dels membres, canvi de nom i la unió amb el Sindicat Agrícola Catòlic, fins al 1945, quan s’aprovaren els nous estatuts de la Cooperativa Agrícola Pràctica de Lleida.