Grau en Enginyeria Química
Permanent URI for this collection
Treballs de fi de grau en Enginyeria Química de l'Escola Politècnica Superior [Més informació].
Browse
Recent Submissions
- ItemOpen AccessTeixits no teixits d'alt valor afegit per als sectors higiènic i quirúrgic(2025-02) Ortiz Almirall, LauraAquest projecte se centra en el desenvolupament de dos nous productes de teixit no teixit (TNT) fabricats pel mètode de consolidació química i dissenyats específicament per a aplicacions en els sectors higiènic i quirúrgic. En l'àmbit higiènic, l'objectiu principal ha estat dissenyar un TNT per utilitzar-lo en bolquers d'un sol ús, amb propietats tècniques avançades que millorin el rendiment i el confort del producte final. Al sector quirúrgic, el projecte busca desenvolupar un TNT que formarà part d'un material laminat usat a les sales d'operació. Aquest material ha de complir requisits específics d'alta absorció i no ha de deixar anar cap mena de traça en fregar-se. El desenvolupament d'aquests productes representa un avenç significatiu en el disseny de materials no teixits, combinant innovació tècnica amb aplicacions pràctiques per satisfer les exigències dels sectors tan especialitzats com són l'higiènic i el quirúrgic. S’han obtingut resultats satisfactoris en els dos projectes de teixit no teixit. En el cas del projecte per a bolquers d’un sol ús, la millor combinació de fibres ha resultat ser 60% fibra PES 2 i 40% fibra acrílica 1, ja que ofereix els millors resultats en formació del vel, una alta resistència, absència de forats i una bona distribució de fluids. No s’han fet proves addicionals de resines, ja que s’ha optat per una resina estàndard basada en experiències prèvies. Pel que fa al projecte per a sales quirúrgiques, s’han desenvolupat tres tipus de materials: 100% fibra viscosa 3, 90% fibra viscosa 3 amb 10% fibra polièster, i 50% fibra viscosa 3 amb 50% fibra acrílica. La consolidació s’ha fet amb Resina 3 (250 g/L) i altres additius, incloent-hi Catalitzador 3 per millorar el test del linting, que mesura les partícules despreses del material en presència d’etanol. El material final és de color blau i presenta característiques similars a les sol·licitades pel client.
- ItemOpen AccessRecuperació de biomaterials de residus provinents de la indústria càrnica per a l’obtenció d’agents recurtents(2023-09) Vidal Maldonado, DavidEl present treball de final grau es fonamenta en la problemàtica existent en la gestió de residus provinents dels sectors productors, i la necessitat d’explorar vies alternatives, que suposin una viabilitat efectiva per a concebre els residus com una oportunitat. D’aquesta manera es pretén una circularitat en l’activitat productiva. Els residus, que seran objecte d’estudi provindran del sector càrnic, concretament del sector porcí, essent en aquest cas les peülles i unglots del porc. Ambdues parts són residus orgànics de base proteica, els quals es pressuposen vàlids i potencialment útils per a ser reincorporats a la cadena de valor, com a nous productes que poden ser emprats en el mateix sector del que provenen o esdevenir productes per a altres sectors. L’objectiu d’aquest treball de final de grau és la validació inicial del potencial ús d’aquest residu càrnic com a agent recurtent. El projecte experimental ha implicat la utilització de diferents vies d’hidròlisi com a eix principal per a obtenir un producte de característiques adequades per a ésser emprat en els processos de recurtició, i serne doncs d’una efectivitat convenient. L’experimentació doncs al plantejar diverses vies d’hidròlisi ens permet obtenir una valoració comparativa de les posteriors caracteritzacions dels resultats sobre els hidrolitzats. La segona proposició experimental esdevé la utilització del producte hidrolitzat com a agent recurtent. En aquesta secció es valorarà la capacitat adobadora d’aquest nou producte, el qual en les mateixes condicions de fase serà comparat a altres agents recurtents, obtenint-se una valoració relacionada als productes de recurtició actuals. El present treball ha suposat una primera aproximació experimental a la hipòtesis plantejada de obtenir un agent recurtent efectiu i de base proteica a partir de les peülles i unglots de porc. Si bé el resultats obtinguts són prometedors i escalables, la necessitat de continuar estudiant el cas esmentat suposa la possibilitat d’obtenir una major quantitat de dades i per tant una optimització d’aquesta la primera aproximació.
- ItemOpen AccessIncremento de la resistencia al frote con DEET en acabado para tapicería automotriz(2024-07) García Trujillo, Diego EduardoEn este trabajo, se analizaron algunas variables que causan rechazos en frotes DEET en cuero acabado para volante automotriz. Se analizó la cantidad de aplicación en las últimas 3 capas de del acabado (Top), así como la cantidad de pigmento en formulación de cada capa de TOP y también fue necesario evaluar el curado de la película, para verificar que al momento de realizar las pruebas de frotes DEET, el acabado esté curado por completo. La primera serie de pruebas consistió en evaluar la prueba de frotes DEET en cada aplicación, es decir, se sometieron 3 pruebas; una con la primera capa de top, la segunda con la primera y segunda capa de top, y la tercera muestra se sometió con las 3 capas de top. En el segundo lote de prueba se realizó en variar la cantidad de aplicación, y 2 métodos de curado (a temperatura ambiente y acelerando el curado en un horno a 100°C durante 1 hora), todo esto con la finalidad de identificar la cantidad óptima de aplicación y evaluar si el acelerar el curado es representativo de curado normal del acabado. Durante el lote piloto 3 se evaluó la cantidad de pigmento en la fórmula en cada uno de los Top´s, con la finalidad de identificar si la cantidad de pigmento influye en la falla de frotes DEET
- ItemOpen AccessAnàlisi comparativa del cicle de vida entre vehicle de combustió interna i elèctric(2024-07) Álvarez Freixas, ToniResum En els darrers anys el sector automobilístic ha viscut una sèrie de canvis amb l’aparició del vehicle elèctric. Aquest tipus de motorització ha començat a agafar protagonisme i s’ha iniciat una etapa de transició. Aquest fet és degut a la preocupació a nivell global sobre el medi ambient i l’escassesa de combustibles fòssils. Els vehicles elèctrics es presenten com una millora al procés de descarbonització que es pretén dur a terme a nivell global. Tot i la cridanera proposta que plantegen els vehicles elèctrics, es tracta d’una idea que encara suma detractors els quals mantenen certs dubtes en quan a la contribució mediambiental d’aquesta nova tecnologia. Aquest projecte té la intenció d’aportar llum en aquest aspecte realitzant una anàlisi comparativa del cicle de vida d’un vehicle convencional de combustió interna, i un elèctric. Per quantificar les emissions, es calculen les tones de CO2 equivalents generades durant tot el cicle de vida d’ambdós vehicles; tenint en compte l’etapa de producció, fase d’ús i cicle de fi de vida útil. El valor que aporta aquest Treball de Fi de Grau, és el procés d’homologació de consums realitzat per a cada vehicle del cas d’estudi. Amb els valors establerts obtinguts a partir de l’homologació, es calculen les emissions durant la fase d’ús prenent com a referència una vida útil per a cada vehicle de 200.000 quilòmetres. L’estudi permet determinar l’impacte sobre el canvi climàtic produït per cada tipus de vehicle i comparar los. A més, també es plantegen diversos casos els quals afecten les emissions de cada tipus d’automòbil per ser analitzats. Abstract In recent years, the automotive sector has undergone a series of changes with the appearence of the electric vehicle. This type of motorization has begun to gain prominence and a transition stage has begun. This is due to global concern about the environament and the scarcity of fossil fuels. Electric vehicles are presented as an improvement to the decarbonization process that is intended to be carried out globally. Despite the striking proposal of electric vehicles, it is an nidea that still has detractors who mantain certain doubts as to the environmental contribution of this new tecnology. This project intends to shed light on this aspect by carrying out a comparative analysis of the life cycle of a conventional internal combustion engine vehicle and an electric one. To quantify the emissions, the equivalent tons of CO2 generated during the entire life cycle of both vehicles are calculated; taking into account the production stage, use phase and end-of-life cycle. The value provided by this Final Degree Project is the consumption homologation process carried out for each vehicle in the case study. With the established vàlues obtained from the homologation, the emissions during the use phase are calculated taking as a reference a useful life for each vehicle of 200.000 kilometers. The study allows to determine the impact about climate change produced by each type of vehicle and to compare them. In addition, several cases affecting the emissions of each type of car are also presented for analysis.
- ItemOpen AccessSynthesis of Acetylcholine(2024-06) Busquet Vinueza, GabrielAcetylcholine (ACh) is a vital neurotransmitter in the central and peripheral nervous systems, playing crucial roles in synaptic transmission and neuromuscular signaling. To obtain ACh, on an industrial scale, methods are limited to bioprocesses or chemical syntheses that combine acetyl chloride with choline in the presence of a base. The main drawbacks of these processes rely on process complexity and high production costs. This project aims the development of a simple and cheaper process for ACh sythesis in just one step. For this purpose, choline chloride and acetic anhydride are used as precursors. This reaction is performed in batch where parameters such as stirring and temperature are controlled while operating under pressure. A first screening etermined the conditions required to carry out the reaction, while a kinetic study allow for a full description of the reaction behavior. As a result, the reaction was performed optimally after 6 hours at 150 °C, achieving 79% conversion and 80% ACh yield in the solid part of the final heterogeneous mixture.