Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los Grados de Educación Infantil y Primaria: la perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores

View/ Open
Issue date
2019-02-14Suggested citation
Gairín Sallán, Joaquín;
Díaz-Vicario, Anna;
Arco Bravo, Isabel del;
Flores i Alarcia, Òscar;
.
(2019)
.
Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los Grados de Educación Infantil y Primaria: la perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores.
Educacion XX1, 2019. En prensa.
https://doi.org/10.5944/educxx1.21311.
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper analyzes the effect and impact that teachers' practicum experiences in Early Childhood Education and Primary Education bachelor's degrees generate on the people and institutions involved (schools and Faculties of education) in the opinion of students, tutors and institutional leaders. From a qualitative and descriptive perspective, we carried out a multiple case study in 16 schools that host trainee students from the Universitat Autònoma de Barcelona and the Universitat de Lleida, in their third and fourth course of their bachelor's degree. The data collection process combined semi-structured interviews (N = 102) with coordinators, students and tutors from schools and faculties of both bachelor's degrees, analysis of 28 students' practicum reports and 2 focus groups with institutional leaders for contrasting our findings. The data analysis consists of a mixed codification and categorization process. Results show that the practicum contributes to the development of student capacities and has a positive effect on the professional development of school and faculty supervisors. In contrast, the effect that the practicum could generate in the institutions involved is lower than might be expected. The practicum generates work dynamics that cause an impact mainly on the class level, but not on the whole school; in faculties, it generates an indirect repercussion through the faculty tutors, as long as they update the contents they teach; and professional relationships established by supervisors do not generate synergies between institutions.
Is part of
Educacion XX1, 2019. En prensaEuropean research projects
Collections
The following license files are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc (c) Gairín Sallán, Joaquín et al., 2019
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Prácticas curriculares en la formación universitaria de los futuros profesionales: modelo para la actuación
Armengol Asparó, Carme; Arco Bravo, Isabel del; Gairín Sallán, Joaquín; Muñoz Moreno, José Luís; Rodríguez Gómez, David (Asociación para el desarrollo del practicum y de las prácticas externas, 2019)La aportación presenta algunos de los resultados más destacados que se derivan del estudio “Orientación y tutoría en las prácticas profesionales” que tiene por objetivos: analizar y delimitar la naturaleza y el sentido ... -
El desarrollo del modelo flipped classroom en la universidad: impacto de su implementación desde la voz del estudiantado
Arco Bravo, Isabel del; Flores i Alarcia, Òscar; Silva, Patricia (Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2019-06-28)El progreso del mundo digital ha generado un cambio radical en la manera de acceder y transmitir el conocimiento. El aprendizaje ha dejado de ser una actividad interna e individual para pasar a ser una actividad colectiva ... -
Los procesos de evaluación en asignaturas presenciales, semipresenciales y no presenciales de la Universidad de Lleida. Opinión de profesorado y estudiantes
Flores i Alarcia, Òscar; Arco Bravo, Isabel del (Edutec. Asociación para el Desarrollo de la Tecnología Educativa, 2011)El artículo está basado en un estudio realizado con el objetivo de observar el desarrollo de los procesos de evaluación en diferentes asignaturas presenciales, semipresenciales y no presenciales de la Universidad de Lleida. ...