Monogràfics (Càtedra Educació i Adolescència)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- ItemOpen AccessAdolescència en creixement: actualització dels actius interns i externs del desenvolupament positiu adolescent(Edicions de la Universitat de Lleida, 2023) Balsells, M. Àngels; Urrea Monclús, Aida; Fernández Rodrigo, Laura; Forné Samitier, Maria Alba; Simó Cunillera, Íngrid
- ItemOpen AccessLes famílies migrants llatinoamericanes amb nens, nenes i adolescents, processos familiars i d’aculturació. Una revisió de la literatura(Edicions de la Universitat de Lleida, 2023) Gutiérrez Rodríguez, Nauzet; Tomás de Almeida, Ana; Rodrigo López, María José; Álvarez Lorenzo, MíriamExperimentar un procés migratori té efectes i produeix canvis en l’exercici parental de les famílies llatinoamericanes. En aquest procés influeixen variables individuals, socials y culturals. Aprofundint en el tema, el seu estudi ha pres notorietat l’última dècada i s’ha demostrat que és imprescindible continuar analitzant l’impacte de l’aculturació en l’exercici parental de les famílies migrants llatinoamericanes per tal de dur a terme intervencions eficaces des dels sistemes de protecció social i desenvolupar polítiques socials en pro d’afavorir el benestar d’aquestes famílies.
- ItemOpen AccessAcompanyament educatiu i social a persones trans* en la infància i l’adolescència(Edicions de la Universitat de Lleida, 2020) Rodríguez Pérez, Sara; Urrea Monclús, AidaGran part de la societat continua associant la identitat sexual amb els genitals, és a dir: s’és nen/noi/home quan es té penis i s’és nena/noia/dona quan es té vulva. Ara bé, la identitat de gènere i la identitat sexual d’una persona van més enllà de l’apreciació dels seus genitals externs. La discriminació, l’exclusió i la violència per motius d’identitat sexual, identitat de gènere i expressió de gènere succeeixen amb freqüència a la nostra societat. El benestar de les persones trans* depèn, en gran mesura, del fet que socialment es comprengui la perspectivad’identitat sexual, d’identitat de gènere i d’expressió de gèneredes d’una visió positiva de la diversitat humana. És necessari el canvi d’un enfocament patologitzador cap a un enfocament de diversitat en l’acompanyament de la infància i l’adolescència trans*
- ItemOpen AccessAgència infantil i adolescent i activisme digital en l’educació per als drets de la infància i la ciutadania global(Edicions de la Universitat de Lleida, 2020) Martínez Sainz, G.; Barry, M.; Urrea Monclús, AidaEn aquest monogràfic, es presenten algunes recomanacions sobre com cal incorporar de manera estratègica i significativa les tecnologies digitals en l’Educació per a la Ciutadania Global (ECG), que pretén empoderar als estudiants per a que s’involucrin i assumeixin un rol actiu tant local, nacional com globalment, per afrontar i resoldre reptes globals, i així, convertir-se en contribuïdors per un món més just, pacífic, tolerant, inclusiu, segur i sostenible (UNESCO, 2018, p. 6). Hi ha principis claus de l’ECG que coincideixen amb el treball emergent sobre l’Educació per a la Ciutadania Digital (ECD), els quals estan identificats en el present estudi: drets, relacions, responsabilitats, identitat, agència i compromís. Els mestres i els educadors han de ser conscients dels reptes que les tecnologies digitals generen amb l’objectiu d’ajudar els nens, nenes i adolescents a navegar per aquests desafiaments i vèncer-ne els riscos que suposen.
- ItemOpen AccessNens, nenes i adolescents en acolliment i adopció: propostes per a la seva atenció educativa a centres de primària i secundària(Edicions de la Universitat de Lleida, 2019) Jiménez-Morago, Jesús M.; Carrera, P.; Cortada i Cortijo, NeusEl centre educatiu ha de facilitar la incorporació de la infància i l’adolescència en acolliment i adopció mitjançant un pla personalitzat d’acollida que inclourà una avaluació inicial que guiï l’atenció educativa. Un pla proactiu de protecció enfront de la discriminació seria també recomanable, així com un sistema d’avaluació flexible i mesures disciplinàries en positiu. També resulta essencial una bona comunicació i cooperació amb la família o els responsables del menor i la coordinació amb el servei d’orientació. El procés d’aprenentatge es facilitarà enormement si es dona una vinculació positiva entre el menor i el seu professor o professora, per la qual cosa és imprescindible respondre des de la comprensió, el suport i l’afecte, establint límits clars i ferms de forma predictible i evitant les sancions que puguin ser percebudes com a rebuig.