Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica (GROP) (INDEST)
Permanent URI for this collection
El GROP és un grup de recerca consolidat i reconegut com a grup de qualitat per la Generalitat de Catalunya. És un grup interuniversitari integrat per professorat de la Universitat de Barcelona i professorat de la Universitat de Lleida. La línia principal de recerca és l'educació emocional, però també fa recerca en altres línies relacionades amb l'orientació psicopedagògica (educativa, personal, escolar i professional). [Més informació].
Browse
Recent Submissions
- ItemOpen AccessCurrículum d'educació emocional i LEC. Educació Infantil i Educació Primària. Treballem l'educació emocional(Universitat de Lleida. Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica, 2022) Filella Guiu, Gemma; Ribes, Ramona; Gasol Magri, Laura; Soldevila Benet, Anna; Agulló Morera, M. Jesús; Rueda Carcelén, Pilar MireyaA continuació es presenta el Currículum d’Educació Emocional per a l’Educació Infantil i l’Educació Primària. En aquest document es fixa tota la concreció curricular de l’Educació emocional per poder arribar a assolir els continguts, els objectius i els criteris d'avaluació que es contemplen a la Llei d'Educació de Catalunya (-LEC-Llei 12/2009, del 10 de juliol).
- ItemOpen AccessCurrículum d'educació emocional i LEC. Educació Secundària Obligatòria. Treballem l'educació emocional(Universitat de Lleida. Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica, 2022) Filella Guiu, Gemma; Ribes, Ramona; Gasol Magri, Laura; Soldevila Benet, Anna; Agulló Morera, M. Jesús; Rueda Carcelén, Pilar MireyaA continuació es presenta el Currículum d’Educació Emocional per a l’Educació Secundària Obligatòria. En aquest document es fixa tota la concreció curricular de l’Educació emocional per poder arribar a assolir els continguts, els objectius i els criteris d'avaluació que es contemplen a la Llei d'Educació de Catalunya (-LEC-Llei 12/2009, del 10 de juliol).
- ItemOpen AccessConflicts among peers in the playground in a group of Spanish elementary schools(Intellect, 2018-03-01) Ros Morente, Agnès; Cabasés i Piqué, Ma. Àngels; Filella Guiu, GemmaThis study aimed to analyse and explore through systematic observation the conflicts that occur among peers during the playground in elementary schools in Spain. The study followed a non-experimental descriptive design and all conflicts were observed in their natural context of 44 schools. Among the 1691 conflicts detected in a sample of 2529 students, significant differences were found among the different types of conflicts (verbal, physical, social exclusion and sexual harassment), which depended on the course and sex of the protagonists. Furthermore, a different pattern emerged in the reactions that other peers and teachers had to the initial conflicts. Additionally, findings were consistent with the findings in previous studies in the literature regarding the need to train and prepare teachers to prevent future conflicts in the scholar context.
- ItemOpen AccessBeyond music: Emotional skills and its development in young adults in choirs and bands(Sage Publications, 2019-05-01) Ros Morente, Agnès; Oriola Requena, Salvador; Gustems Carnicer, Josep; Filella Guiu, GemmaLatest studies point out the importance of emotional competencies in young people's education. Music is closely linked to people's personal development and the evidence suggests that there are differences in young people who participate in group music-making activities and young people who do not. In the present study we analysed the socioemotional profile of sample of Spanish adolescent musicians who sang in choirs or played in bands. A total of 660 adolescent musicians and 655 non-musicians participated in the study, which evaluated emotional competencies, life satisfaction, motivation to study and capacity of leadership. At the same time, an ad hoc questionnaire was also administered to the musicians to obtain their academic musical profile. The results of the study show statistically significant differences between musicians and nonmusicians in all measured variables, and suggest that, in line with previous research, belonging to a musical ensemble, such as choirs and bands, is related with the development of many skills as well as self-perception. Furthermore, it promotes the development of socioemotional competencies, motivation and leadership.
- ItemOpen AccessLos programas de educación emocional happy 8-12 and happy 12-16. Evaluación de su impacto en las emociones y el bienestar.(Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2019-05-03) Cabello Cuenca, Enric; Pérez Escoda, Núria; Ros Morente, Agnès; Filella Guiu, GemmaDurante los últimos años se ha visto confirmada la importancia de las variables emocionales y de bienestar para un correcto desarrollo académico y personal del alumnado. Por este motivo ha existido un auge en las intervenciones y programas que trabajan estas variables. El objetivo de la presente investigación es conocer la diferencia existente entre las variables emocionales y de bienestar en alumnado de primaria y de secundaria después de haber participado en los programas de Educación Emocional Happy 8-12 y Happy 12-16 durante un curso escolar. Para el desarrollo del estudio se contó con la participación de un total de 574 alumnos de educación primaria y otros 903 de educación secundaria. El diseño de la investigación fue cuasiexperimental, pretest, postest con grupo control. Los instrumentos utilizados fueron los siguientes: CDE, CDESEC, STAIC, STAI y la media de las notas académicas. En cuanto a los resultados, se realizó un análisis de la varianza (ANOVA) con un factor intersujetos y un factor intrasujetos para cada una de las muestras. Se detectó una mejora en las escalas de competencias emocionales y ansiedad en las dos muestras, especialmente en primaria. También existió una importante mejoría en el rendimiento académico. Así pues, los resultados del presente estudio demuestran que el entrenamiento de las competencias emocionales en educación primaria mejora las competencias emocionales, disminuye la ansiedad y potencia el rendimiento académico, resultados que no se manifiestan de manera tan significativa en educación secundaria, aunque sí que muestran una tendencia muy parecida.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »