Llibres / Capítols de llibre (Enginyeria Informàtica i Disseny Digital)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- ItemOpen AccessFeature Necessity & Relevancy in ML Classifier Explanations(Springer, 2023) Huang, Xuanxiang; Cooper, Martin C.; Morgado, Antonio; Planes Cid, Jordi; Marques-Silva, JoaoGiven a machine learning (ML) model and a prediction, explanations can be defined as sets of features which are sufficient for the prediction. In some applications, and besides asking for an explanation, it is also critical to understand whether sensitive features can occur in some explanation, or whether a non-interesting feature must occur in all explanations. This paper starts by relating such queries respectively with the problems of relevancy and necessity in logic-based abduction. The paper then proves membership and hardness results for several families of ML classifiers. Afterwards the paper proposes concrete algorithms for two classes of classifiers. The experimental results confirm the scalability of the proposed algorithms.
- ItemOpen AccessHuman-computer interaction research on ageism: essential, incipient and challenging(Routledge, 2023-05-31) Sayago Barrantes, SergioThis chapter examines an important body of human-computer interaction (HCI) research into ageism. This chapter draws on a non-systematic literature review. It also draws on the author's research on everyday technology use by older adults. This research was conducted over a decade in several European cities (Barcelona and Madrid, Spain; Dundee, Scotland, UK). This chapter argues that HCI research on ageism is essential, incipient and challenging. It is essential because ageism affects almost everything that HCI is concerned with, and HCI research can contribute to reducing or minimizing stereotypes, prejudices, and discrimination toward people based on their age. HCI research on ageism is incipient because most studies have been published in the last 5 years. Also, most of them have been carried out with, or considered, older adults in the West. Doing HCI research on ageism is challenging because ageism is hardwired. This chapter argues that ageism fits in with the human-centred turn in HCI, and calls for further research on ageism in this field. This chapter also outlines future interdisciplinary research opportunities.
- ItemOpen AccessReducing SAT to Max2SAT(International Joint Conferences on Artificial Intelligence, 2021) Ansótegui Gil, Carlos José; Levy, JordiIn the literature we find reductions from 3SAT to Max2SAT. These reductions are based on the usage of a gadget, i.e., a combinatorial structure that allows translating constraints of one problem to constraints of another. Unfortunately, the generation of these gadgets lacks an intuitive or efficient method. In this paper, we provide an efficient and constructive method for Reducing SAT to Max2SAT and show empirical results of how MaxSAT solvers are more efficient than SAT solvers solving the translation of hard formulas for Resolution.
- ItemOpen AccessUn año de Webinars de IHC en Iberoamérica(Comité de Organización de la II JOrnada de Trabajo sobre Enseñanza de CHI (CHIJOTE’18). Universitat de Lleida, 2018) Muñoz Arteaga, Jaime; Granollers i Saltiveri, Toni; Collazos, CesarEl presente trabajo propone la iniciativa de realizar “un año de webinars IHC” en la región de Iberoamérica como un medio de obtener y acceder a recursos de aprendizaje y de referencia en español en la disciplina de la Interacción Humano-Computadora (IHC). La iniciativa se propone como una estrategia para responder a las necesidades actuales de formación y difusión del área de IHC en la comunidad de habla hispana, la cual dispone de poca información en español. Para ello, se presenta aquí el contexto en el cual surge la iniciativa y el proceso general a seguir para que después de un año dispongamos de un conjunto destacado de webinars que refuercen la difusión de la IHC en nuestro contexto. Se explica la estructura de los webinars y, al final, se propone un calendario para completar todo un año de webinars en IHC.
- ItemOpen AccessDocencia e Innovación Responsable en HCI en los Estudios del Grado en Ingeniería Informática en la UdL(Comité de Organización de la II JOrnada de Trabajo sobre Enseñanza de CHI (CHIJOTE’18). Universitat de Lleida, 2018) Granollers i Saltiveri, Toni; Garrido, Juan E.; Gil Iranzo, Rosa MaríaEl trabajo que aquí se muestra se inicia a partir de un artículo presentado en la edición anterior del congreso Interacción en el que se destacaba la trayectoria de 25 años enseñando temas afines a la Interacción Persona-ordenador en la Universidad de Lleida. En esta ocasión, se muestran en detalle las dos asignaturas de la temática en los estudios universitarios del Grado en Ingeniería Informática en la misma universidad. Desde todas las diferentes ópticas, se describe como son impartidas y, especialmente, destacando algunas innovaciones docentes como la decisión de grabar en vídeo las sesiones de la asignatura obligatoria y ofrecerlas online, con un acceso completamente libre. Estas sesiones complementan la web de referencia de estas asignaturas, con lo que se consigue tener siempre el temario actualizado y, además, estar en disposición de colaborar con toda persona que lo desee. Se concluye con una aportación de consideraciones éticas en el desarrollo de la tecnología en general y en la docencia de HCI en particular que se prevén de gran importancia en el futuro inmediato y que deberían ser parte del proceso de desarrollo de software.