Grau en Enginyeria Química
Permanent URI for this collection
Treballs de fi de grau en Enginyeria Química de l'Escola Politècnica Superior [Més informació].
Browse
Recent Submissions
- ItemOpen AccessIncremento de la resistencia al frote con DEET en acabado para tapicería automotriz(2024-07) García Trujillo, Diego EduardoEn este trabajo, se analizaron algunas variables que causan rechazos en frotes DEET en cuero acabado para volante automotriz. Se analizó la cantidad de aplicación en las últimas 3 capas de del acabado (Top), así como la cantidad de pigmento en formulación de cada capa de TOP y también fue necesario evaluar el curado de la película, para verificar que al momento de realizar las pruebas de frotes DEET, el acabado esté curado por completo. La primera serie de pruebas consistió en evaluar la prueba de frotes DEET en cada aplicación, es decir, se sometieron 3 pruebas; una con la primera capa de top, la segunda con la primera y segunda capa de top, y la tercera muestra se sometió con las 3 capas de top. En el segundo lote de prueba se realizó en variar la cantidad de aplicación, y 2 métodos de curado (a temperatura ambiente y acelerando el curado en un horno a 100°C durante 1 hora), todo esto con la finalidad de identificar la cantidad óptima de aplicación y evaluar si el acelerar el curado es representativo de curado normal del acabado. Durante el lote piloto 3 se evaluó la cantidad de pigmento en la fórmula en cada uno de los Top´s, con la finalidad de identificar si la cantidad de pigmento influye en la falla de frotes DEET
- ItemOpen AccessAnàlisi comparativa del cicle de vida entre vehicle de combustió interna i elèctric(2024-07) Álvarez Freixas, ToniResum En els darrers anys el sector automobilístic ha viscut una sèrie de canvis amb l’aparició del vehicle elèctric. Aquest tipus de motorització ha començat a agafar protagonisme i s’ha iniciat una etapa de transició. Aquest fet és degut a la preocupació a nivell global sobre el medi ambient i l’escassesa de combustibles fòssils. Els vehicles elèctrics es presenten com una millora al procés de descarbonització que es pretén dur a terme a nivell global. Tot i la cridanera proposta que plantegen els vehicles elèctrics, es tracta d’una idea que encara suma detractors els quals mantenen certs dubtes en quan a la contribució mediambiental d’aquesta nova tecnologia. Aquest projecte té la intenció d’aportar llum en aquest aspecte realitzant una anàlisi comparativa del cicle de vida d’un vehicle convencional de combustió interna, i un elèctric. Per quantificar les emissions, es calculen les tones de CO2 equivalents generades durant tot el cicle de vida d’ambdós vehicles; tenint en compte l’etapa de producció, fase d’ús i cicle de fi de vida útil. El valor que aporta aquest Treball de Fi de Grau, és el procés d’homologació de consums realitzat per a cada vehicle del cas d’estudi. Amb els valors establerts obtinguts a partir de l’homologació, es calculen les emissions durant la fase d’ús prenent com a referència una vida útil per a cada vehicle de 200.000 quilòmetres. L’estudi permet determinar l’impacte sobre el canvi climàtic produït per cada tipus de vehicle i comparar los. A més, també es plantegen diversos casos els quals afecten les emissions de cada tipus d’automòbil per ser analitzats. Abstract In recent years, the automotive sector has undergone a series of changes with the appearence of the electric vehicle. This type of motorization has begun to gain prominence and a transition stage has begun. This is due to global concern about the environament and the scarcity of fossil fuels. Electric vehicles are presented as an improvement to the decarbonization process that is intended to be carried out globally. Despite the striking proposal of electric vehicles, it is an nidea that still has detractors who mantain certain doubts as to the environmental contribution of this new tecnology. This project intends to shed light on this aspect by carrying out a comparative analysis of the life cycle of a conventional internal combustion engine vehicle and an electric one. To quantify the emissions, the equivalent tons of CO2 generated during the entire life cycle of both vehicles are calculated; taking into account the production stage, use phase and end-of-life cycle. The value provided by this Final Degree Project is the consumption homologation process carried out for each vehicle in the case study. With the established vàlues obtained from the homologation, the emissions during the use phase are calculated taking as a reference a useful life for each vehicle of 200.000 kilometers. The study allows to determine the impact about climate change produced by each type of vehicle and to compare them. In addition, several cases affecting the emissions of each type of car are also presented for analysis.
- ItemOpen AccessSynthesis of Acetylcholine(2024-06) Busquet Vinueza, GabrielAcetylcholine (ACh) is a vital neurotransmitter in the central and peripheral nervous systems, playing crucial roles in synaptic transmission and neuromuscular signaling. To obtain ACh, on an industrial scale, methods are limited to bioprocesses or chemical syntheses that combine acetyl chloride with choline in the presence of a base. The main drawbacks of these processes rely on process complexity and high production costs. This project aims the development of a simple and cheaper process for ACh sythesis in just one step. For this purpose, choline chloride and acetic anhydride are used as precursors. This reaction is performed in batch where parameters such as stirring and temperature are controlled while operating under pressure. A first screening etermined the conditions required to carry out the reaction, while a kinetic study allow for a full description of the reaction behavior. As a result, the reaction was performed optimally after 6 hours at 150 °C, achieving 79% conversion and 80% ACh yield in the solid part of the final heterogeneous mixture.
- ItemOpen AccessIdentificació de problemàtiques actuals en el reciclatge de residus tèxtils(2024-06) Belouafi el Isaouy, OmaimaEs preveu que a l’any 2025 s’aplicarà un nova llei a Espanya a partir d’una normativa europea que determina que la recollida selectiva de residus tèxtils passarà a ser obligatòria per a tota la ciutadania. El reciclatge al sector tèxtil és més recent i per tant, no està tant desenvolupat com el reciclatge de residus plàstics o de paper. Per això també s’estan dedicant molts esforços en recerca i desenvolupament especialment per resoldre les problemàtiques que pot presentar aquest reciclatge. Un dels problemes principals que es troba és que els residus tèxtils presenten una barreja de diferents fibres difícils de separar. Això implica que inicialment s’hagi de trobar una manera de determinar la composició per poder realitzar un tractament adequat posteriorment. Una altra és la presencia de diferents substàncies als teixits per tal de proporcionar unes propietats concretes, com per exemple l’elastà. Aquestes substàncies acostumen a estar presents en petites proporcions però són capaces d’alterar la resta de fibres presents en el teixit i crear complicacions per al reciclatge, afectant així la qualitat de les fibres reciclades obtingudes. En aquest TFG s’han estudiat els dos problemes. En el primer cas, es proposa una seqüència d’etapes a seguir per tal de determinar la composició d’un residu tèxtil a partir d’assajos físics i químics. Per al cas de la presència de l’elastà en el residu tèxtil que va a reciclatge, es descriu bé el problema que suposa i l’estat actual de la recerca en mètodes de separació d’aquest component. A new law based on European regulations is expected to come into force in Spain in 2025, which will make the selective collection of textile waste mandatory for all citizens. Recycling in the textile sector is a recent phenomenon and is therefore not as developed as that of plastics or wastepaper. That is why we invest a lot of energy in research and development, especially to solve the problems that this type of recycling can pose. One of the main problems is that textile waste contains a mixture of different fibres that are difficult to separate. This means that, to do this correctly, it is necessary to first find a way to determine the composition. Another problem is the presence of various substances in the tissue to provide certain properties, such as: elastane fibres. These substances are usually present in tiny amounts but can alter the remaining fibres in the fabric, making recycling more difficult and, in turn, affecting the quality of the recycled fibres obtained. In this work, two problems had investigated. In the first case, it proposes a series of steps to follow to determine the composition of textile waste by physical and chemical tests. In the case of the presence of elastic fibres in recycled textile waste, it describes the issues involved and the current state of research on methods for separation of this component.
- ItemOpen AccessImplementation of LIMS Software at the A3 Leather Innovation Center(2024-06) Calvet Martí , JordiIn this work the objectives are very clear and precise, it is a work of explanation of a laboratory management software, so it can be summarized in these objectives described below: - Understanding the programme and how it works. - Manipulating the programme by trial and error in order to know how to make progress. - To know how A3 leather laboratories work - To learn about the analyses carried out in the laboratories and the operating methods followed. - Implement the programme and fulfilling all the data needed to manage the laboratories. - Write the guidelines for the laboratory workers and other users.