Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones
Permanent URI for this community
El Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones és un servei de la Universitat de Lleida dedicat a promoure la igualtat entre dones i homes en l'àmbit universitari. Des del CDP es dediquen a divulgar, donar docència, fer recerca, col·laborar redactant plans d'igualtat, assessorar en temes d'igualtat de gènere i realitzar cooperació internacional [Més informació]
Browse
Browsing Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones by Issue Date
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessLlenguatge i comunicació no sexistes(2013) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones
- ItemOpen AccessLa salut de les dones(2013) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones
- ItemOpen AccessCentre Dolors Piera(2013) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones
- ItemOpen AccessViolència masclista en l'àmbit de la parella(2013) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones
- ItemOpen AccessPercepción de la violencia de género en el entorno universitario. El caso del alumnado de Lleida(Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones, 2013) Bardina Martín, Yolanda; Murillo Quintilla, MaríaLa violencia de género es un fenómeno social que se da en todas las esferas de la sociedad, incluso en la universidad. Son varias las investigaciones internacionales y nacionales que advierten de la existencia de violencia de género en entornos universitarios. La investigación que presentamos se basa en un sondeo realizado al alumnado de la Universitat de Lleida (UdL) con una muestra de 1.679 personas (el 30% de su alumnado de grado) durante el curso 2011/12. Y tiene como objetivo general conocer la percepción del alumnado sobre la violencia de género. Los resultados obtenidos confirman la tolerancia por parte del alumnado de situaciones de violencia que no son físicas y la falta de concienciación sobre la violencia de género, por lo tanto, justifican el diseño de las medidas propuestas de sensibilización y prevención para implementar en el entorno de la UdL.
- ItemOpen AccessCreences de l'alumnat de la UdL sobre la violència de gènere(2013) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones
- ItemOpen AccessLa violència de gènere en l'àmbit laboral i/o acadèmic(2013) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones
- ItemOpen AccessReglament d’actuació en cas de violència de gènere a la Universitat de Lleida(Edicions de la Universitat de Lleida, 2013) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les DonesAquest reglament, aprovat pel Consell de Govern de 28 de febrer de 2013 (acord núm. 57/2013), incideix de manera integral en totes les fases d’actuació que exigeix en l’àmbit acadèmic i laboral la violència de gènere: Prevenir situacions de violència de gènere mitjançant la formació i la sensibilització de la comunitat universitària. Detectar i actuar davant situacions de violència de gènere. Atendre i protegir les persones que es troben en una situació de violència de gènere. Sancionar les conductes punibles.
- ItemOpen AccessDel passat al futur de les Dones(2013) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones
- ItemOpen AccessPla d'Igualtat d'Oportunitats de la UdL(2013) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones
- ItemOpen AccessLa igualdad de oportunidades en los Campus de Excelencia Internacional: estado de la cuestión y propuestas de actuación(Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones, 2014) Oliversa Moros, Mª Pilar; Rodríguez Orgaz, Cristina; Sánchez Sierra, SoniaLas universidades, como transmisoras de valores, no pueden permanecer ajenas a la promoción de la igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres. Así lo establecen leyes como la LO 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. El Programa Campus de Excelencia Internacional, en el marco de la Tercera Misión de la Estrategia Universidad 2015, establece la Responsabilidad Social Universitaria como uno de los ejes estratégicos de compromiso social. El estudio que se presenta es el resultado del análisis de las actividades en materia de igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres en los Campus de Excelencia Internacional (CEI) aprobados en las convocatorias del Ministerio de Ciencia e Innovación para los años 2009 y 2010. Tiene por objetivos correlacionar la igualdad de género con la excelencia, visibilizar las políticas y actividades en materia de igualdad de oportunidades de los CEI y promover el diseño de acciones propias contando con los órganos existentes en las universidades que tienen competencias en esta materia, como son las unidades, oficinas u observatorios de igualdad de las universidades españolas.
- ItemOpen AccessFes un click! A la xarxa sense risc. Guia pràctica per connectar-te a la xarxa de forma segura... i que no t'enredin(Edicions de la Universitat de Lleida, 2014) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les DonesAquesta guia és una eina per a la sensibilització i la prevenció de la violència de gènere a través de les xarxes socials i, alhora, per a l’ús de les xarxes de forma segura. La guia dóna resposta al compromís de la UdL per treballar per un estat d’opinió de tolerància zero, tal com es manifesta en el Reglament d’actuació en cas de violència de gènere a la UdL. Dones Juristes, en les conclusions i documentacions de l’informe jurídic de l’estudi Drets de les dones adolescents davant la violència masclista en les relacions de parella o situacions anàlogues, demanen “una atenció particular als actes de violència mitjançant les TIC, considerant que la població jove les utilitza àmpliament, i que en l’entorn de les xarxes socials es poden cometre diversos actes de control, amenaces, humiliacions, etc.” Aquesta necessitat de conèixer i intervenir en les noves maneres d’exercir la violència de gènere que estan sorgint a través de l’ús de les tecnologies també s’ha posat de manifest en els estudis realitzats per la Delegació del Govern per a la Violència de Gènere: El ciberacoso como forma de ejercer la violencia de género en la juventud: un riesgo en la sociedad de la información y del conocimiento i La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la violencia de género.
- ItemOpen AccessIgualtat retributiva entre homes i dones(Edicions de la Universitat de Lleida, 2015) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les DonesL’any 2008, el Parlament Europeu va formular un conjunt de recomanacions a la Comissió Europea sobre l’aplicació del principi d’igualtat de retribució entre homes i dones (Resolució 2008/2012/INI). Entre d’altres mesures, sol·licitava a les institucions comunitàries i als Estats membres que organitzessin un Dia Europeu per la Igualtat Salarial, prenent com a referència el dia en què, de mitjana, les dones haurien obtingut la retribució que els homes guanyen de mitja en un any. L’any 2011, la Comissió Europea, en el marc de l’estratègia per a la igualtat de gènere a la Unió Europea (UE) per al període 2010-2015, va posar en marxa l’esmentada iniciativa. Des d’aleshores, es celebra cada any el Dia Europeu de la Igualtat Salarial amb l’objectiu de conscienciar i sensibilitzar l’opinió pública sobre la persistència de la bretxa salarial de gènere i posar de manifest que, de mitjana, les dones europees han de treballar molt més temps per guanyar el mateix que els homes. Tot i que la data de commemoració de cada any varia en funció de les últimes dades disponibles de l’ Eurostat sobre la mitjana de la bretxa salarial de gènere a la Unió Europea, a Espanya, per acord del Consell de Ministres de l’any 2010 (Acord de 26/2/2010), es va escollir el dia 22 de febrer per a la commemoració del “Dia de la Igualtat Salarial”.
- ItemOpen AccessFactores que influyen en el desarrollo de la carrera académica del profesorado de la Universitat de Lleida(Edicions Universitat de Lleida, 2015) Bardina Martín, Yolanda; Bautista Puig, Núria; Garcia Taribó, Cristina; Guillén Rollán, MarinaLa trayectoria académica del profesorado está influida por elementos que facilitan u obstaculizan el desarrollo y la promoción profesional. Desde una perspectiva de género, se constata cómo la carrera académica de las mujeres está condicionada por factores externos a lo estrictamente profesional, especialmente en la promoción. Las discriminaciones que padecen las mujeres y los factores que suponen una rémora en su promoción se enmarcan en la sociedad en general y en el ámbito familiar y universitario en particular. El estudio que se presenta es el resultado del análisis de 270 encuestas al personal docente e investigador de la Universidad de Lleida. Ha tenido por objetivos comprobar qué factores influyen en el desarrollo de la carrera académica del profesorado y si existen diferencias de género en cuanto al tiempo que tardan en desarrollar la carrera académica. El análisis pone en relación las características personales del profesorado, la formación y experiencia laboral y la promoción y carrera profesional.
- ItemOpen AccessGuia de recursos de prevenció i atenció de la violència masclista per a la coordinació de la UdL amb altres institucions(Edicions de la Universitat de Lleida, 2016) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les DonesLa guia que us presentem s’ha realitzat en el marc del projecte Violència de gènere: joves i adolescents. Detecció i propostes d’actuació per a la millora de la coordinació dels recursos de prevenció i atenció entre la Universitat de Lleida i altres institucions finançat per l’Instituto de la Mujer amb el cofinançament del Fons Social Europeu dins del Programa Operatiu per a la Inclusió Social i de l’Economia Social. El document és fruit del resultat d’aquest projecte al voltant del qual s’han articulat diferents seminaris en graus de la UdL com Dret, Psicologia i Educació Social, amb els quals l’estudiantat ha tingut l’oportunitat d’adquirir coneixements en matèria de violència masclista (indicadors, recursos, eines per a la sensibilització i conscienciació, així com per a la pràctica professional). Alhora, aquestes actuacions han permès que diferents professionals especialistes hagin pogut compartir experiències, reflexions i bones pràctiques per a la millora de la prevenció i l’atenció de la violència de gènere. El document recull les eines i recursos que tenen la UdL, el municipi i la demarcació de Lleida en aquest àmbit, normativa i altres instruments per a la detecció, la prevenció i l’atenció de la violència masclista.
- ItemOpen AccessDones i ocupació en igualtat de condicions(Edicions de la Universitat de Lleida, 2016) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les DonesSegons El informe sobre empleo del Instituto Nacional de Estadística mujeres y hombres en España 2015, es continua constatant que les dones compten amb taxes d'activitat, d'ocupació i de condicions laborals inferiors als homes. Tenen més índexs d'atur que els homes i assumeixen majoritàriament l'atenció de les responsabilitats familiars. En aquest sentit, l'impacte de la crisi sobre el treball de les dones s'ha endinsat si cap encara més en aquesta situació de desigualtat.
- ItemOpen AccessCentre Dolors Piera. 10 anys(Edicions de la Universitat de Lleida, 2016) Universitat de Lleida. Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les DonesEl Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones de la UdL va néixer el març de 2006 gràcies a la signatura del conveni entre el Seminari Interdisciplinari d’Estudis de la Dona (SIED) i la Universitat de Lleida (UdL) per a l’ús del fons bibliogràfic i documental del Centre d’Estudis i Documentació de les Dones (CEDD) del SIED, per a la realització de programes d’estudi i de recerca sobre temes relatius a les dones, per a la difusió i el desenvolupament científics, i per a l’intercanvi d’informació i formació universitàries en matèria de gènere. En la clàusula cinquena del conveni, ambdues institucions es van comprometre a la creació d’una estructura universitària que assumís la tasca duta a terme pel SIED des del 1991. La seva creació es va avançar a la promulgació de la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la Igualtat Efectiva entre Dones i Homes i a la Llei Orgànica 4/2007 d’universitats, que recull a la disposició addicional dotzena que “les universitats han de comptar entre les seves estructures d’organització amb unitats d’igualtat per a l’exercici de les funcions relacionades amb el principi d’igualtat entre dones i homes”.
- ItemOpen AccessLas relaciones de dominio en el ser gestante(2017) Calvo Guri, Maria EmparEste Trabajo de Final de Grado (TFG) proporciona un recorrido entre las divergencias que podemos encontrar si hablamos de género, sexualidad e identidad. Éste abarca las categorías binarias más conocidas, como el ser hombre o mujer, heterosexual u homosexual y, todo ello, dentro de los límites que marcan las sociedades actuales y, por lo tanto, nuestros arraigos a la cultura hegemónica occidental. Todos estos contenidos se confinan a un simple, pero muy cuestionable, sistema de categorización, donde se debe diferenciar el sexo biológico de las construcciones sociales. También incluye aquellas personas que no se sienten identificadas con una estructura normativa de género, como las masculinidades femeninas, la transexualidad y la intersexualidad. Estas personas, conocidas más bien como personas transgénero, son el punto de partida para disputar las categorías de hombre o mujer, naturaleza o cultura, sexualidad o placer e identidad de género. Por consiguiente, incorpora la Teoría Queer, la que facilita la comprensión de las dicotomías sexo-género y resulta ser el hilo conductor para razonar la performatividad del género.
- ItemOpen AccessL'evolució de la dona al món laboral(2017-05) Capitán Carrera, AnnaDurant el desenvolupament del contingut es descriurà la situació familiar i laboral de la dona al llarg dels últims segles a Espanya. Tot i que s'emfatitzarà en l'evolució amb detall l‟evolució de les fèmines en el món del treball des de l'any 1950 fins a l'actualitat. Es destacarà la dura lluita a la qual les dones van haver de fer front per tal de reivindicar els seus drets en els diferents àmbits: educatiu, professional, civil i polític. Al mateix temps, es tractaran els obstacles que el col·lectiu femení va haver de superar per accedir a la formació universitària i incorporar-se al mercat laboral fins a mitjans del segle XX. D'altra banda s'esmentaran de les precàries condicions de treball i salarials, a més de les dificultats per conciliar la vida laboral i familiar encara vigents en la societat. Aquest estudi pretén aproximar-nos a una de les realitats més injustes que pateix la societat actual: desigualtat de gènere al món laboral i, conseqüentment, l'impacte en el desenvolupament personal, social i econòmic. L'origen de la disparitat entre sexes recau en els rols de les diferents membres de la família des de temps ancestrals. La unitat familiar estava encapçalada per l'home, el qual tenia l'obligació de realitzar un treball remunerat fora de la llar per tal d'obtenir els recursos econòmics necessaris, mentre que la dona s'encarregava de l'atenció de la llar i la cura dels membres de la família. L'evolució de la societat des de mitjans del segle passat fins a l'actualitat ha permès la incorporació de la dona al mercat laboral. Aquest fet ha comportat una reestructuració dels diferents rols familiars. Des del Govern Central, en els últims anys, s'han promulgat una relació de lleis que han atorgat els drets legals en el marc professional al col·lectiu femení. El conjunt de reformes aprovades en l'àmbit polític tenen com a finalitat emparar legalment a les dones en l'activitat professional, millorar les seves condicions laborals i garantir la igualtat d'oportunitats. Els canvis generacionals respecte al concepte de família tradicional han concedit la llibertat indispensable a la figura femenina per a que aquesta hagi aconseguit compaginar la faceta professional amb l'atenció familiar incentivant, des de la societat, el seu creixement personal com a individu.