Any: 2021 Núm.: 23-24

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 27
  • Item
    Open Access
    Présentation
    (Edicions de la Universitat de Lleida, 2021) Figuerola Cabrol, M. Carme
  • Item
    Open Access
    Révolution(s) du roman, de Blanche de Beaulieu (1826) à Création et Rédemption (1869)
    (Edicions de la Universitat de Lleida, 2021) Anselmini, Julie
    Els inicis de la carrera de Dumas com a escriptor de ficció narrativa guarden una curiosa semblança amb el final de la seva carrera: tant el relat curt Blanche de Beaulieu (1826) com la novel·la Création et Rédemption (1869) estan ambientats durant el Terror i tracten de la relació amorosa frustrada entre una jove aristòcrata i un republicà. L’article compara aquests dos extrems de la carrera de Dumas per tal de comprendre l’evolució essencial que marca l’obra de Dumas, tant en l’escriptura de ficció històrica com en la representació de la Revolució i el Terror.
  • Item
    Open Access
    L’atelier d’écriture d’Alexandre Dumas
    (Edicions de la Universitat de Lleida, 2021) Callet-Bianco, Anne-Marie
    Aquest article tracta sobre els primers relats curts de Dumas i la seva proposta de reescriptura uns anys més tard. La comparació palesa la progressió de la narració, l’enriquiment de la descripció i de la pintura social, la implicació creixent d’un narrador que es converteix en un portaveu de la seva generació o en un personatge real. Amb aquest treball de reescriptura sobre si mateix, Dumas va desenvolupar eines que van ser utilitzades en la seva posterior producció de novel·la.
  • Item
    Open Access
    Dumas relève un défi : Les Aventures de John Davys
    (Edicions de la Universitat de Lleida, 2021) Frigerio, Vittorio
    L’article se centra en la novel·la Les Aventures de John Davys, eclipsada per la publicació d’altres cinc obres l’any en què va veure la llum (1840). D’inspiració byroniana, Dumas adopta un estil diferent al de la seva producció anterior i s’emmarca en el gènere de novel·la d’aventures marítimes. Aquesta singularitat va propiciar la hipòtesi de plagi entre alguns crítics. La present contribució revela el controvertit ressò que aquest volum va cobrar en la seva època. Efectua a més, una anàlisi de l’obra i en subratlla, particularment, aquells aspectes que poden mostrar la relació entre l’esmentat text i altres de l’autor per tal de demostrar fins a quin punt l’escriptura de Dumas és múltiple i diversa en la seva forma.
  • Item
    Open Access
    Le mulet de Monte-Cristo ou l’art des métamorphoses
    (Edicions de la Universitat de Lleida, 2021) Borot, Marie-France
    Actualitzant el mite de la metamorfosi Alexandre Dumas escenifica la muda física, intel·lectual, social, psíquica d’Edouard Dantès en Comte de Monte-Cristo. En descubrir sota l’ègida de l’abat Faria la veritat del seu empresonament, la destructivitat inherent a la condició humana, Dantès “el bon noi” es metamorfosa en venjador implacable. Focus incandescent, la venjança, aquí, no és pas una passió trista, sinó un principi actiu que anima a l’heroi i el matné jove. Ferit en el seu ésser, Dantès no delega la seva venjança en els tribunals que només sancionen el no respecte de les lleis quan es tracta de reparar una ferida narcisista, restaurar la seva dignitat. Exemplar, inquietant, sempre “misteriós”, l’ “estrany viatger” fascina: l’estranyesa és “el condiment de la bellesa”.