Aprender a aprender juntos con tecnología interactiva en la educación secundaria: Estudio de la emergencia de procesos de liderazgo distribuido
Loading...
Access the documents
Date
2023-01-27T09:10:24Z , 2023-01-27T09:10:24Z , 2022-11-23
Authors
Martí Ros, Laura
Impact
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Aquesta investigació se centra en estudiar com l'alumnat de secundària desenvolupa
estratègies per aprendre a aprendre junts en la resolució de problemes complexos de l'àrea
de ciències, després de participar en una intervenció educativa intervinguda per la
plataforma tecnològica d'aprenentatge col·laboratiu Metafora. Aquesta tecnologia integra
varies ajudes per promoure aspectes clau per aprendre a aprendre amb les altres persones
i per donar suport a la co-indagació científica. La tecnologia, per una banda, proporciona un
espai multiusuari, interactiu i sincrònic que facilita la planificació i la reflexió dels processos
de treball col·laboratiu. D’altra banda, la tecnologia ofereix un conjunt d’ajudes en forma
d’icones visuals que ajuden a l’organització dels processos d’indagació científica per
resoldre un repte científic i que afavoreixen la generació d’un espai dialògic i reflexiu per a
l’aprenentatge col·laboratiu.
La tesi dissenya una metodologia de recerca d'estudi de cas en profunditat, utilitza mètodes
mixtes de recollida i anàlisi de dades per estudiar l'impacte que té en l'aprenentatge i el
desenvolupament de les estratègies d'’aprendre a aprendre junts’ (Learning to Learn
Together -L2L2-) en la intervenció educativa dissenyada. A més a més, la tesi estudia amb
profunditat una de les estratègies d'aprendre a aprendre junts, el lideratge distribuït.
Els resultats obtinguts mostren que la intervenció educativa mitjançant la plataforma
Metafora facilita, en primer lloc, l'aprenentatge de coneixement científic i el
desenvolupament d’habilitats d'indagació científica. En segon lloc, l’alumnat és capaç de
caracteritzar, organitzar i relacionar aspectes clau vinculats a quatre estratègies d'aprendre
a aprendre amb altres persones: el lideratge distribuït, el compromís mutu, l’avaluació per
parells i la reflexió grupal. En tercer lloc, la intervenció educativa mitjançant la plataforma
Metafora ha promogut l'emergència de diversos processos de lideratge distribuït, entre ells:
entreteixir les relacions entre els membres del grup, proposar idees perquè avanci el treball
de grup, sintetitzar el pensament del grup, organitzar les diferents accions i moviments per
resoldre el repte del grup i reconeixement de totes les idees.
Finalment, aquesta tesi pretén contribuir a l'ús dialògic de la tecnologia interactiva com a
eina que pot ajudar a construir un espai dialògic tangible i manipulable per tots els membres
del grup i que pot generar noves oportunitats, per a què un grup d'alumnes i professors
comparteixin, explorin, expliquin, construeixin i transformin les idees per resoldre un repte
comú.