Show simple item record

dc.contributor.authorMassip, Francesc
dc.date.accessioned2022-11-02T18:18:35Z
dc.date.available2022-11-02T18:18:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn1888-3931
dc.identifier.issn2340-7778
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/84054
dc.description.abstractWe consider that the late medieval dance of death was based on secular practices that were well established in the popular tradition to accompany the dead in their journey to the afterlife. It would therefore not be an “edifying fiction”, as J.C. Schmitt put it, at least with regard to the ceremonial and the dance practices related to the farewell of the dead. When dealing with the characteristic choreographic form of the dance of death, it is necessary to think of very common figures in the history of dance: the circle and the row. The quintessential medieval dance, the “carola”, combined them both, with abundant iconographic samples throughout Europe. Thus, the “carola” would have functioned as the matrix form of the late medieval dances of death, the last echo of which seems to be hinted at in a dance that has survived for centuries in popular practice: the “contrapàs”. This is corroborated by its solemnity and circumspection.ca_ES
dc.description.abstractConsiderem que la dansa macabra tardomedieval partia d’unes pràctiques seculars ben instal·lades en la tradició popular per acompanyar els difunts en el seu trànsit al més enllà. No seria, doncs, una “fiction édifiante” com insinuava J.C. Schmitt, almenys pel que fa a l’acte cerimonial i dancístic d’acomiadar els morts. A l’hora d’abordar la forma corèutica característica de la dansa macabra, cal pensar en figures molt comunes en la història de la dansa: el cercle i la filera. La dansa medieval per antonomàsia, la carola, les combinava totes dues, amb abundants mostres iconogràfiques per tota Europa. Per tant, la carola hagués funcionat com a forma matriu dels balls macabres tardomedievals, l’últim eco dels quals sembla insinuar-se en una dansa que ha perviscut durant segles en la pràctica popular: el contrapàs. Ho corrobora la seva solemnitat i circumspecció.ca_ES
dc.language.isocatca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherEdicions de la Universitat de Lleidaca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a https://doi.org/10.21001/itma.2022.16.12ca_ES
dc.relation.ispartofImago temporis: medium Aevum, 2022, núm. 16, p. 335-352ca_ES
dc.rightscc-by (c) Edicions de la Universitat de Lleida, 2022ca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDance of Deathca_ES
dc.subject“Carola”ca_ES
dc.subject“Contrapàs”ca_ES
dc.subjectMedieval Choreographyca_ES
dc.subjectPandemicca_ES
dc.titleProcessoning with Death Beyond the Middle Ages: Influences of the Dances of Deathca_ES
dc.title.alternativeProcessonar amb la mort enllà de l’Edat Mitjana: Influències de les danses macabresca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21001/itma.2022.16.12


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by (c) Edicions de la Universitat de Lleida, 2022
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by (c) Edicions de la Universitat de Lleida, 2022