dc.contributor.author | Massip, Francesc | |
dc.date.accessioned | 2022-11-02T18:18:35Z | |
dc.date.available | 2022-11-02T18:18:35Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 1888-3931 | |
dc.identifier.issn | 2340-7778 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10459.1/84054 | |
dc.description.abstract | We consider that the late medieval dance of death was based on secular practices that were well established in the popular tradition to accompany the dead in their journey to the afterlife. It would therefore not be an “edifying fiction”, as J.C. Schmitt put it, at least with regard to the ceremonial and the dance practices related to the farewell of the dead. When dealing with the characteristic choreographic form of the dance of death, it is necessary to think of very common figures in the history of dance: the circle and the row. The quintessential medieval dance, the “carola”, combined them both, with abundant iconographic samples throughout Europe. Thus, the “carola” would have functioned as the matrix form of the late medieval dances of death, the last echo of which seems to be hinted at in a dance that has
survived for centuries in popular practice: the “contrapàs”. This is corroborated by its solemnity and circumspection. | ca_ES |
dc.description.abstract | Considerem que la dansa macabra tardomedieval partia d’unes pràctiques seculars ben instal·lades en la tradició popular per acompanyar els difunts en el seu trànsit al més enllà. No seria, doncs, una “fiction édifiante” com insinuava J.C. Schmitt, almenys pel que fa a l’acte cerimonial i dancístic d’acomiadar els morts. A l’hora d’abordar la forma corèutica característica de la dansa macabra, cal pensar en figures molt comunes en la història de la dansa: el cercle i la filera. La dansa medieval per antonomàsia, la carola, les combinava totes dues, amb abundants mostres iconogràfiques per tota Europa. Per tant, la carola hagués funcionat com a forma matriu dels balls macabres tardomedievals, l’últim eco dels quals sembla insinuar-se en una dansa que ha perviscut durant segles en la pràctica popular: el contrapàs. Ho corrobora la seva solemnitat i circumspecció. | ca_ES |
dc.language.iso | cat | ca_ES |
dc.language.iso | eng | ca_ES |
dc.publisher | Edicions de la Universitat de Lleida | ca_ES |
dc.relation.isformatof | Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.21001/itma.2022.16.12 | ca_ES |
dc.relation.ispartof | Imago temporis: medium Aevum, 2022, núm. 16, p. 335-352 | ca_ES |
dc.rights | cc-by (c) Edicions de la Universitat de Lleida, 2022 | ca_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Dance of Death | ca_ES |
dc.subject | “Carola” | ca_ES |
dc.subject | “Contrapàs” | ca_ES |
dc.subject | Medieval Choreography | ca_ES |
dc.subject | Pandemic | ca_ES |
dc.title | Processoning with Death Beyond the Middle Ages: Influences of the Dances of Death | ca_ES |
dc.title.alternative | Processonar amb la mort enllà de l’Edat Mitjana: Influències de les danses macabres | ca_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | ca_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | ca_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | ca_ES |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.21001/itma.2022.16.12 | |