Jóvenes tuteladas: El capital social un recurso empoderante frente a las violencias machistas y otras formas de vulnerabilidad
Fecha de publicación
2021-12-03Autor/a
Foradada Villar, Mireia
Otros autores/as
Sala Roca, Josefina
Universitat de Lleida. Departament de Pedagogia i Psicologia
Cita recomendada
Foradada Villar, Mireia.
(2021)
.
Jóvenes tuteladas: El capital social un recurso empoderante frente a las violencias machistas y otras formas de vulnerabilidad.
Universitat de Lleida.
http://hdl.handle.net/10803/673436.
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemLes joves tutelades són un col·lectiu del que es desconeix les seves necessitats
específiques socioeducatives i socioemocionals. Aquest desconeixement
s’explica en gran part per la tímida producció d’estudis que se centren
en la realitat d’aquestes noies, i encara més si es pretén comprendre la seva
realitat des d’una perspectiva feminista.
La metodologia utilitzada pel desenvolupament de l’estudi té un enfocament
predominantment qualitatiu, el disseny és qualitatiu però l’anàlisi de les
dades és mixt. La mostra la configuren 59 dones joves (29 tutelades i 30 no tutelades). L’aproximació quantitativa de la dades s’ha elaborat a partir de l’anàlisi de freqüències i el qualitatiu seguint un anàlisi temàtic. L’anàlisi
es va portar a trem amb el software qualitatiu Nvivo12.
Els principals resultats mostren que la percepció sobre la violència
masclista és bastant semblant entre les participants d’ambdós grups. En
funció del grau de coneixement que tenen sobre els aspectes fonamentals
de la violència masclista en la parella, aquestes consideren un tipus
violències més greus que unes altres. En aquest sentit, s’identifiquen
quatre estratègies molt clares d’afrontament de laviolència masclista en les
relacions sexo-afectives.
Altrament, el capital social va emergir com un element que es relacionaria
amb el tipus d’estratègia.
Des del punt de vista del capital social, les joves tutelades tindrien una
percepció baixa o nul·la sobre el suport que poden arribar a rebre d’aquest.
En aquest sentit, es pot afirmar que elles es troben força soles en situacions
adverses com és quedar-se sense recursos econòmics en comparació amb
les no tutelades, les quals semblen sentir-se més segures per la gent que
configura la seva font de recursos emocionals, d’oci i econòmics. A més a
més, existeixen diferències importants entre els dos grups en el projecte
de vida. Aquest es veuria molt determinat per l’experiència d’haver estat
tutelada, o no.
D’acord amb els resultats obtinguts aquest treball proposa, a mode de
conceptualització teòrica, el femtoring (mentoría feminista) com a eina
socioeducativa empoderant. Un tipus d’intervenció socioeducativa que
promogui la (re-)construcció del capital social de suport de les joves
tutelades.
Proyectos de investigación europeos
Colecciones
- Tesis Doctorals [1257]
Publicaciones relacionadas
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Las educadoras y los educadores sociales en las leyes de servicios sociales de segunda generación. Realidad actual y retos de futuro
Pelegrí Viaña, Xavier (Consejo General de Colegios Oficiales de Educadoras y Educadores Sociales (CGCEES), 2019-09-17)El objetivo que se pretende en este artículo es revisar la proyección que se da a la figura profesional de la educadora y educador social en las recientes leyes de servicios sociales, llamadas de segunda generación, y ... -
La cerca de capital social: identitat, rol i funcions del voluntariat social
Blavia, Carolina (Universitat de Lleida, 2022-05-18) -
Treball social en salut mental a Catalunya. Una anàlisi de la disciplina a partir dels discursos professionals
Miranda Ruche, Xavier (Universitat de Lleida, 2017-11-17)