Construcció d’un instrument de mesura especialitzat en l’avaluació del llenguatge oral
Issue date
2021-12-09Author
Boronat Olivart, Cristina
Other authors
Serrat Sellabona, Elisabet
Universitat de Lleida. Departament de Pedagogia i Psicologia
Suggested citation
Boronat Olivart, Cristina.
(2021)
.
Construcció d’un instrument de mesura especialitzat en l’avaluació del llenguatge oral.
Universitat de Lleida.
http://hdl.handle.net/10803/673224.
Metadata
Show full item recordEn aquest estudi, el principal objectiu és l’elaboració d’un test de llenguatge oral estandarditzat i baremat, del qual la principal motivació és l’avaluació del llenguatge oral en etapes importants en l’adquisició del llenguatge, amb la intenció de poder detectar i intervenir al més aviat possible.
El curs de desenvolupament del llenguatge i el processament del llenguatge oral s’han tingut en compte com a fonamentació principal del treball. La capacitat de llenguatge és una de les conquestes més importants dels éssers humans i per assolir-la és necessària la concurrència de diversos factors, alguns d’interns i del subjecte (fisiològics i cognitius), i d’altres d’externs o ambientals. La interacció constant entre aquests factors dona com a fruit l’adquisició i el desenvolupament del llenguatge. Aquest aprenentatge cognitiu complex, es pot comprendre gràcies al model cognitiu definit per Chevrie-Muller i Narbona (1996) d’organització de la recepció i la producció del llenguatge oral, que el degrada pels nivells de processament cortical, a partir del qual s’han identificat les diferents unitats de processament de llenguatge susceptibles d’avaluació.
En l’àmbit de la logopèdia, l’avaluació del llenguatge, procediment principal per a la detecció, és una eina que facilita poder determinar si l’infant presenta dificultats en els diferents aspectes del llenguatge oral, sobretot en etapes primerenques que possibilitin la detecció i el treball específic. Ara bé, actualment no disposem de suficients instruments d’avaluació del llenguatge oral en català que avaluïn tots els aspectes del llenguatge oral, i d’aquí ve la necessitat d’elaborar aquest instrument que avalua totes les dimensions del llenguatge (forma, ús i contingut).
Com a resultat del treball, s’ha dissenyat un test original i en català, anomenat ALLO, instrument normalitzat que ha passat per un procés d’estandardització. L’instrument presenta bons índexs de fiabilitat i validesa i una precisió global del 91,9%, la qual ens mostra que és un bon instrument de cribratge de les dificultats del llenguatge oral.
European research projects
Collections
- Tesis Doctorals [1310]