Premis Càtedra Educació i Adolescència

Permanent URI for this collection

Aquest col·lecció està formada pels treballs premiats en la Convocatòria Anual de la Càtedra dels Premis “Educació i Adolescència” a Treballs de Recerca de Batxillerat (TdR), Treballs de Fi de Grau (TFG) i Treballs de Fi de Màster (TFM). En aquests premis es reconeix l’excel·lència dels treballs de l’estudiantat orientats als trets d’identitat de la Càtedra (aplicabilitat a la recerca, veu de l’adolescència, pràctiques basades en evidències científiques i educació formal i educació no formal) i dedicats a alguna de les temàtiques prioritàries de la Càtedra (convivència en els centres educatius, promoció de la salut, adolescència i família, i Tecnologies de la Informació i de la Comunicació). La col·lecció vol donar visibilitat i reconeixement als treballs guardonats perquè aporten propostes per a la millora de la pràctica educativa en l’etapa adolescent. [Més informació]

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 10
  • Item
    Open Access
    L’educació a través de les arts com a estratègia pel desenvolupament de l’autoestima en adolescents: investigació acció, la música com a eina transformadora
    (Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, 2021) Sangüesa Font, Miquel
    Aquest document presenta la investigació-acció sobre l’autoestima d’adolescents de Programes de Formació Inicial (PFI) a través d’un projecte d’educació a través de les arts (ETA) amb l’objectiu de desenvolupar la seva autoestima. El projecte musical va ser aplicat durant el transcurs del curs 2020-2021 a Palau-solità i Plegamans, Barcelona. L’alumnat va crear els seus propis instruments amb materials reciclats, va gravar la música i la poesia per acompanyar-la parlant sobre el seu autoconcepte i reforçant la seva autoestima. A partir de la investigació d’aquest projecte es conclou que l’ETA fomenta el desenvolupament de l'autoestima i l’autoconcepte dels adolescents sense el Graduat d’Educació Secundària Obligatòria (GESO) i en risc d’exclusió social. Les conclusions d’aquesta investigació també evidencien la validesa de l'educació a través de les arts com a metodologia educativa tant per a l'adquisició de competències tant psicoemocionals com les pròpies del mòdul de PFI.
  • Item
    Open Access
    Guia de Bones pràctiques: el desenvolupament positiu de les/els adolescents en Centres Residencials d’Acció Educativa
    (Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, 2021) Simó Cunillera, Íngrid
    La temàtica del present Treball de Fi de Grau sorgeix de l’interès vers el model de desenvolupament positiu de l’adolescent, un model que aporta una nova mirada en les intervencions socials. L’objectiu principal de la recerca és desenvolupar una guia de bones pràctiques, des d’aquest model, amb la finalitat que sigui un complement de la pràctica professional en Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE). La metodologia ha estat desenvolupada mitjançant una revisió de l’estat de la qüestió o revisió exploratòria (scoping review), el qual ha permès donar resposta a un seguit de qüestions determinades per assolir els objectius plantejats en la recerca. A través de l’anàlisi de la literatura científica i de l’experiència personal, acadèmica i professional, es presenta el seu resultat, amb l’objectiu de dotar de recursos als/les professionals que acompanyen a adolescents en CRAE. És rellevant copsar quins són els elements que han afavorit la participació i desenvolupament dels NNA al llarg del temps, per tal d’avançar en matèria de drets. A través de la guia de bones pràctiques, podem conèixer els elements que dibuixen el rol de la figura professional.
  • Item
    Open Access
    Els Centres Residencials d’Acció Educativa: estigma o desinformació?
    (Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, 2021) Navas Martínez, Daniel
    Els Centres Residencials d’Acció Educativa són institucions encarregades d’acollir infants i adolescents en risc d’exclusió social. Tot i la seva important tasca, però, pràcticament se’n desconeix l’existència, per la qual cosa el jovent que hi resideix és estigmatitzat. Els objectius d’aquest treball han estat investigar la desinformació social i visibilitzar la realitat dels CRAE. A partir d’aquests plantejaments, s’han adreçat diverses enquestes digitals a la ciutadania catalana, a més d’entrevistar els equips educatius, directius i el mateix jovent tutelat dels CRAE. D’acord amb les dades recollides, s’han analitzat les respostes per tal d’interpretar-ne la informació i confirmar la hipòtesi inicial: Els Centres Residencials d’Acció Educativa, específicament el jovent tutelat, sofreixen una visible estigmatització social, causada per la desinformació de la societat. L’estudi presentat en l’anàlisi i interpretació global dels resultats confirma la desinformació social i els estereotips atribuïts al jovent tutelat i se n’analitzen les causes i l’impacte. Arran d’aquesta recerca s’ofereixen propostes de millora pel que fa a la visibilització del jovent tutelat i es fa una crida a la societat per un canvi.
  • Item
    Open Access
    Des del meu objectiu: Programa socieducatiu per a jovés en procés de reunificació familiar en el marc de la protenció a la infàcia i l’adolescència
    (Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, 2021) Aritzeta Solé, Carlota
    Els objectius generals d’aquest treball són els següents: aprofundir en la temàtica de la reunificació familiar, elaborar un recurs professionalitzador diferent a tots els existents i incorporar noves metodologies en la intervenció socioeducativa. Així doncs, s’ha dissenyat un programa socioeducatiu amb la finalitat de brindar suport/acompanyament individualitzat a joves (de 14 a 18 anys) que hagin viscut un procés de reunificació familiar i es trobin a la fase de retorn. Per tant, pretén afavorir la vivència positiva del retorn a casa d’aquests joves, des de la resiliència i l’empoderament, motivant-los a la desenvolupar un procés de reflexió/anàlisi vers la seva pròpia realitat. El programa consta de dos recursos: un dossier d’activitats (adreçat als joves) i una guia per la dinamització de les sessions de tutoria (adreçada als referents). El programa es basa en tres eixos metodològics concrets: les arts visuals com a recurs afavoridor de l’aprenentatge (mètode Photovoice), la perspectiva del desenvolupament positiu en l’adolescència i la temàtica de la reunificació familiar.
  • Item
    Open Access
    SOS TEA. La resposta tecnològica a una situació d'emergència de persones amb TEA
    (Càtedra Educació i Adolescència de la Universitat de Lleida, 2021) Llop Herández, Marina; Queralt Romero, Marta
    Aquesta investigació contribueix al desenvolupament de l’aplicació (App) SOS TEA, la qual es centra en donar resposta a la comunicació entre els cossos de seguretat i les persones amb el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) en una situació d’emergència. La demanda del desenvolupament d’aquesta App ha estat rebuda pel Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la Universitat Rovira i Virgili, per part d’una Associació de famílies i persones amb TEA de Tarragona. A aquesta App s’han associat dos treballs de final de grau: un del grau de Pedagogia i un del grau d’Enginyeria Informàtica. En el cas d’aquest treball d’investigació, l’objecte d’estudi gira entorn a l’aplicació i als seus aspectes de millora des d’un punt de vista pedagògic i social. Aquest estudi s’ha dut a terme gràcies a l’aportació de famílies de l’associació que es troba involucrada en el projecte SOS TEA. Les línies d’investigació en les que s’ha focalitzat aquest projecte són diverses. La primera d’aquestes, ha volgut esbrinar quin és el suport més adequat per a la ubicació del codi alfanumèric que permetrà que l’agent de seguretat pugui obtenir les dades de la persona en situació d’emergència. La segona línia s’ha focalitzat en investigar quins són els missatges més òptims i significatius, que les famílies de l’associació en qüestió considerin, per tal d’incloure’ls a l’App. Aquests missatges estan centrats en les emocions dels seus fills/es o familiars amb TEA, les seves necessitats, així com els passos o planificació que pot seguir l’agent de seguretat per a tractar la persona amb TEA. La tercera línia ha estat centrada en la formació i sensibilització dels cossos de seguretat. S’ha analitzat la formació existent sobre el TEA que es duu a terme en l’associació col·laboradora del projecte SOS TEA i, en conseqüència, s’han dissenyat casos pràctics i vivencials per a poder incloure en aquesta formació, a través d’una orientació constructivista. Aquests casos es centren en millorar la interacció entre el/la professional i la persona amb TEA en les situacions d’emergència.