Show simple item record

dc.contributor.authorPrados Solà, Júlia
dc.date.accessioned2021-10-28T18:42:50Z
dc.date.available2021-10-28T18:42:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/72174
dc.descriptionTreball guanyador de la XVIII Edició dels premis a Treballs de Recerca de la UdL per a l'estudiantat de batxillerat i cicles formatius de grau superior en l'Àrea d'Arts i Humanitats. Tutor: Francesc Closa Salinas (Col·legi Claver de Lleida).ca_ES
dc.description.abstractEste trabajo se fundamenta a partir de la siguiente tesis: la representación de la Cosa Nostra en los films de Hollywood ha tergiversado la concepción popular de la Mafia. Concebir la figura del mafioso como un personaje romántico ha glorificado al crimen organizado catapultándolo así a la categoría de héroe generacional. Lo que esta investigación pretende es comprender holísticamente el fenómeno mafioso para así tratarlo de forma crítica. Educar apelando a hechos históricos para poder discernir la ficción de la verosimilitud, concretamente en los antedichos films. Asimismo, este trabajo anhela fomentar un consumo responsable de todo contenido multimedia. Para ello se ha realizado una investigación histórica y teórica sobre la Mafia respaldada por una entrevista al Museo de la Mafia de Las Vegas, cuyo propósito es educar y preservar la memoria histórica. A continuación, se han analizado quince películas del género mafioso con el propósito de comprobar su realismo o su carencia del mismo. Contra todo pronóstico, los films hollywoodienses tratan con mucho rigor ciertos aspectos de la Cosa Nostra, aunque a ellos se suma la grandilocuencia presente en las escenas dramáticas. Por ello se puede afirmar que Hollywood no ha sido el responsable exclusivo de la glorificación de la Mafia, pero sí ha contribuido en ella de forma significante.ca_ES
dc.description.abstractThis paper is based on the following thesis: Cosa Nostra’s portrayal in Hollywood movies has distorted the popular conception towards the Mafia. Conceiving the mobster figure a romantic character has glorified organized crime catapulting it to the generational hero category. What this investigation aims is to understand holistically the Mafia phenomenon so that it is treated critically. To educate appealing historical facts in order to discern fiction from verisimilitude, more specifically in aforesaid films. Likewise, this paper yearns to encourage a responsible consume of any multimedia content. To this effect, a historical and theoretical investigation backed by an interview to the Las Vegas Mob Museum has been made. The porpoise of said museum is to educate and preserve historic memory. Consecutively, fifteen movie analysis belonging to the Mafia genre have been made for the purpose of testing their realism or their lack of it. Against all odds, Hollywood films portray rigorously certain aspects concerning the Cosa Nostra, in spite of the grandiloquence present in dramatic scenes. Thus it is to be affirmed that Hollywood has not been the exclusive responsible for Mafia’s glorification, however it has indeed contributed to it significally.ca_ES
dc.format.extent173 p.ca_ES
dc.language.isocatca_ES
dc.rightscc-by-nc-ndca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCosa Nostraca_ES
dc.subjectMafiaca_ES
dc.subjectCrimen organizadoca_ES
dc.subjectSiciliaca_ES
dc.subjectEl Padrinoca_ES
dc.titleNo és Hollywood, és Màfiaca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/otherca_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc-nd
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc-nd