Show simple item record

dc.contributor.authorAlcaraz Martínez, Rubén
dc.contributor.authorRibera Turró, Mireia
dc.contributor.authorGranollers i Saltiveri, Toni
dc.date.accessioned2021-06-29T11:51:56Z
dc.date.available2021-06-29T11:51:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0066-5126
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/71519
dc.descriptionComunicació presentada a: II Congreso Internacional sobre Universidad e Inclusión. Barcelona, 7 y 8 de noviembre de 2019ca_ES
dc.description.abstractEls gràfics estadístics permeten visualitzar dades d'una manera més eficient que altres formats, com ara les taules. El sistema educatiu considera la necessitat que els estudiants assoleixin competències relacionades amb la interpretació i la creació de gràfics. La recerca i el periodisme són altres àmbits on els gràfics tenen una presència important i que justifiquen la necessitat de fer-los accessibles per garantir l'accés de les persones discapacitades a aquests sectors clau de la societat. Els processos d'avaluació de la qualitat de les titulacions universitàries han significat la posada en obert d'un conjunt d'indicadors en forma de gràfics en els webs de les universitats: estadístiques que orienten els estudiants sobre quin centre i quin ensenyament poden triar. En el període 2012-2016 el nombre d'estudiants discapacitats matriculats a les universitats catalanes s'ha incrementat un 1.341,67 %. La bibliografia recull diferents treballs centrats en l'accessibilitat de les persones cegues o amb poca resta de visió, als gràfics, però no aborda el cas específic dels usuaris amb baixa visió, fet que contribueix a marginar un col·lectiu que representa el 97 % de les persones discapacitades visuals del món. Darrerament, a Europa i Espanya s'han realitzat importants avenços legislatius en matèria d'accessibilitat informàtica, com la Directiva (UE) 2019/882 i el Reial decret 1112/2018. Tanmateix, encara queda molt marge de millora quant al compliment de les normatives aplicables en el context universitari. L'accessibilitat dels gràfics estadístics per a persones amb baixa visió implica diferents consideracions no abordades per les directrius internacionals, que se centren fonamentalment en les persones cegues i en l'ús d'alternatives textuals o taules, solucions amb les quals l'usuari amb baixa visió perd la possibilitat de gaudir dels beneficis de la visualització pel que fa a l'eficiència en la percepció i comprensió de les dades. Metodologia Amb l'objectiu de determinar el nivell d'accessibilitat dels gràfics estadístics dels webs de les universitats, s'ha desenvolupat una eina d'avaluació específica basada en heurístiques. La mostra està formada per dues universitats públiques de diferents magnituds (UB i UdL) i pels webs EUC i Winddat de l'AQU, llocs de referència per a moltes universitats que enllacen amb els seus gràfics. De cada web s'ha analitzat una pàgina representativa dins dels apartats d'informació sobre els processos del MVSMA. La unitat de valoració considerada és la pàgina completa. En el cas de pàgines amb diversos gràfics, s'han analitzat tots i s'ha realitzat la mitjana de les puntuacions obtingudes. La recollida de dades s'ha realitzat durant el mes de setembre de 2019. Resultats i treball futur Cap dels webs analitzats presenta gràfics que es puguin considerar accessibles per al col·lectiu objecte d'estudi. Els principals problemes són l'ús del color, l'accés a través del teclat i l'absència d'alternatives textuals. Com a principal línia de treball, una vegada consolidada la metodologia, s'ampliarà la mostra per obtenir un resultat més representatiu de l'estat de l'accessibilitat dels gràfics estadístics als webs de les universitats. La metodologia serà aplicable a altres àmbits, com la docència o la recerca. També es treballa per proposar una guia per a l'elaboració d'aquest tipus de contingut.ca_ES
dc.language.isocatca_ES
dc.publisherUniversitat de Barcelonaca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a: https://doi.org/10.1344/anpsic2020.50.1ca_ES
dc.relation.ispartofAnuario de Psicología, 2020, vol. 50, núm. 1, p. 22-23ca_ES
dc.rights(c) Universitat de Barcelona, 2020ca_ES
dc.subjectAccessibilitat webca_ES
dc.subjectDiscapacitats visualsca_ES
dc.subjectPresentacions gràfiques multimèdiaca_ES
dc.subjectVisualització de la informacióca_ES
dc.subjectAccessible Web sites for people with disabilitiesca_ES
dc.subjectPeople with visual disabilitiesca_ES
dc.subjectPresentation graphics softwareca_ES
dc.subjectInformation visualizationca_ES
dc.titleAvaluació de l’accessibilitat per a persones amb baixa visió dels gràfics estadístics dels llocs web de les universitats públiques catalanesca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_ES
dc.identifier.idgrec029900
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1344/anpsic2020.50.1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record