Universitat de Lleida
    • English
    • català
    • español
  • català 
    • English
    • català
    • español
  • Inicia la sessió
Repositori Obert UdL
Visualitza l'element 
  •   Inici
  • Recerca
  • Informàtica i Enginyeria Industrial
  • Articles publicats (Informàtica i Enginyeria Industrial)
  • Visualitza l'element
  •   Inici
  • Recerca
  • Informàtica i Enginyeria Industrial
  • Articles publicats (Informàtica i Enginyeria Industrial)
  • Visualitza l'element
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Avaluació de l’accessibilitat per a persones amb baixa visió dels gràfics estadístics dels llocs web de les universitats públiques catalanes

Thumbnail
Visualitza/Obre
029900.pdf (1.165Mb)
Data de publicació
2020
Autor/a
Alcaraz Martínez, Rubén
Ribera Turró, Mireia
Granollers i Saltiveri, Toni
Citació recomanada
Alcaraz Martínez, Rubén; Ribera Turró, Mireia; Granollers i Saltiveri, Toni; . (2020) . Avaluació de l’accessibilitat per a persones amb baixa visió dels gràfics estadístics dels llocs web de les universitats públiques catalanes. Anuario de Psicología, 2020, vol. 50, núm. 1, p. 22-23. https://doi.org/10.1344/anpsic2020.50.1.
Impacte


Logo de Web of Science    citacions a Web of Science

Logo d'Scopus    citacions a Scopus

Logo de Google Acadèmic  Google Acadèmic
Compartir
Exportar a Mendeley
Metadades
Mostra el registre d'unitat complet
Resum
Els gràfics estadístics permeten visualitzar dades d'una manera més eficient que altres formats, com ara les taules. El sistema educatiu considera la necessitat que els estudiants assoleixin competències relacionades amb la interpretació i la creació de gràfics. La recerca i el periodisme són altres àmbits on els gràfics tenen una presència important i que justifiquen la necessitat de fer-los accessibles per garantir l'accés de les persones discapacitades a aquests sectors clau de la societat. Els processos d'avaluació de la qualitat de les titulacions universitàries han significat la posada en obert d'un conjunt d'indicadors en forma de gràfics en els webs de les universitats: estadístiques que orienten els estudiants sobre quin centre i quin ensenyament poden triar. En el període 2012-2016 el nombre d'estudiants discapacitats matriculats a les universitats catalanes s'ha incrementat un 1.341,67 %. La bibliografia recull diferents treballs centrats en l'accessibilitat de les persones cegues o amb poca resta de visió, als gràfics, però no aborda el cas específic dels usuaris amb baixa visió, fet que contribueix a marginar un col·lectiu que representa el 97 % de les persones discapacitades visuals del món. Darrerament, a Europa i Espanya s'han realitzat importants avenços legislatius en matèria d'accessibilitat informàtica, com la Directiva (UE) 2019/882 i el Reial decret 1112/2018. Tanmateix, encara queda molt marge de millora quant al compliment de les normatives aplicables en el context universitari. L'accessibilitat dels gràfics estadístics per a persones amb baixa visió implica diferents consideracions no abordades per les directrius internacionals, que se centren fonamentalment en les persones cegues i en l'ús d'alternatives textuals o taules, solucions amb les quals l'usuari amb baixa visió perd la possibilitat de gaudir dels beneficis de la visualització pel que fa a l'eficiència en la percepció i comprensió de les dades. Metodologia Amb l'objectiu de determinar el nivell d'accessibilitat dels gràfics estadístics dels webs de les universitats, s'ha desenvolupat una eina d'avaluació específica basada en heurístiques. La mostra està formada per dues universitats públiques de diferents magnituds (UB i UdL) i pels webs EUC i Winddat de l'AQU, llocs de referència per a moltes universitats que enllacen amb els seus gràfics. De cada web s'ha analitzat una pàgina representativa dins dels apartats d'informació sobre els processos del MVSMA. La unitat de valoració considerada és la pàgina completa. En el cas de pàgines amb diversos gràfics, s'han analitzat tots i s'ha realitzat la mitjana de les puntuacions obtingudes. La recollida de dades s'ha realitzat durant el mes de setembre de 2019. Resultats i treball futur Cap dels webs analitzats presenta gràfics que es puguin considerar accessibles per al col·lectiu objecte d'estudi. Els principals problemes són l'ús del color, l'accés a través del teclat i l'absència d'alternatives textuals. Com a principal línia de treball, una vegada consolidada la metodologia, s'ampliarà la mostra per obtenir un resultat més representatiu de l'estat de l'accessibilitat dels gràfics estadístics als webs de les universitats. La metodologia serà aplicable a altres àmbits, com la docència o la recerca. També es treballa per proposar una guia per a l'elaboració d'aquest tipus de contingut.
Nota
Comunicació presentada a: II Congreso Internacional sobre Universidad e Inclusión. Barcelona, 7 y 8 de noviembre de 2019
URI
http://hdl.handle.net/10459.1/71519
DOI
https://doi.org/10.1344/anpsic2020.50.1
És part de
Anuario de Psicología, 2020, vol. 50, núm. 1, p. 22-23
Projectes de recerca europeus
Col·leccions
  • Articles publicats (Informàtica i Enginyeria Industrial) [932]
  • Comunicacions a congressos (Informàtica i Enginyeria Industrial) [44]

Contacteu amb nosaltres | Envia comentaris | Avís legal
© 2022 BiD. Universitat de Lleida
Metadades subjectes a 
 

 

Explora

Tot el repositoriComunitats i col·leccionsPer data d'edicióAutorsTítolsMatèriesAquesta col·leccióPer data d'edicióAutorsTítolsMatèries

Estadístiques

Veure estadístiques d'ús

D'interès

Política institucional d'accés obertDiposita les teves publicacionsDiposita dades de recercaSuport a la recerca

Contacteu amb nosaltres | Envia comentaris | Avís legal
© 2022 BiD. Universitat de Lleida
Metadades subjectes a