Show simple item record

dc.contributorCasado Gual, Núria
dc.contributorUniversitat de Lleida, Facultat de Lletres
dc.contributor.authorMas Solé, Guillem
dc.date.accessioned2021-06-12T09:27:42Z
dc.date.available2021-06-12T09:27:42Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/71438
dc.description.abstractElizabethan dramatists, foremost amongst them William Shakespeare, thoroughly explored the theme of evil in their plays, as its reach was extremely extensive and completely impregnated the Elizabethan conception of the human being. Centuries later, psychoanalytic theory has bestowed the possibility to tackle the problematic nature of Shakespeare’s characters’ “psyche” and offer solutions to puzzles that have vexed readers across the ages. The purpose of this dissertation is to study the representation of evil in Shakespeare’s dramatic oeuvre through the particular analysis of two of his most emblematic villains, namely, Richard III and Macbeth. The present-day conception of evil presented in Dr Michael H. Stone’s The Anatomy of Evil (2017) lies at the very core of this dissertation. Together with it, the psychoanalytic theories produced by Sigmund Freud and Jacques Lacan, amongst others, have been employed to carry out the analysis of the aforementioned Shakespearean villains. Ultimately, the research has shown that all conclusions reached through a study of Shakespearean character creations will necessarily lead to a better understanding of the human mind. All in all, through its combination of Stone’s theory and psychoanalytic approaches to Shakespeare, this project will hopefully contribute to future studies addressing the evil nature of other villains in and outside the Shakespearean universe.ca_ES
dc.description.abstractEls dramaturgs isabelins, i William Shakespeare principalment, van explorar a fons el tema del mal en les seves obres, ja que el seu abast era extremadament extens i impregnava completament la concepció isabelina de l’ésser humà. Segles després, la teoria del psicoanàlisi ha fet possible abordar la problemàtica de la “psique” dels personatges de Shakespeare i oferir solucions als trencaclosques que han inquietat els lectors al llarg de segles. L’objectiu central del present TFG és estudiar la representació del mal en l’obra dramàtica de Shakespeare mitjançant l’estudi particular de dos dels seus personatges malvats més emblemàtics: Ricard III i Macbeth. La visió contemporània del mal presentada a The Anatomy of Evil (2017) del Dr. Michael H. Stone, que es troba en el nucli fonamental d’aquest treball, ha estat emprada juntament amb les teories psicoanalítiques de Sigmund Freud i Jacques Lacan, entre d’altres, per realitzar l'anàlisi dels esmentats personatges malvats shakespearians. En última instància, la recerca demostra que tot estudi de personatges shakespearians condueix necessàriament a una millor comprensió de la ment humana. A través de la seva combinació de la teoria de Stone i estudis psicoanalítics de l’obra de Shakespeare, aquest projecte pot contribuir a futurs estudis que tractin la naturalesa d’altres personatges malvats dins i fora de l’univers shakespearià.ca_ES
dc.format.extent55 p.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.rightscc-by-nc-ndca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectShakespeareca_ES
dc.subjectpsychoanalysisca_ES
dc.subjectevilca_ES
dc.subjectRichard IIIca_ES
dc.subjectMacbethca_ES
dc.subjectElizabethan dramaca_ES
dc.subjectmalca_ES
dc.subjectteatre isabelíca_ES
dc.subject.otherpsicoanàlisica_ES
dc.titleA Method in their Madness: a Psychoanalytic approach to Shakespeare's Construction of Evilca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisca_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc-nd
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc-nd