Show simple item record

dc.contributor.authorEstrada Fernández, Xavier
dc.contributor.authorViera Segura, Gemma
dc.contributor.authorRos Morente, Agnès
dc.contributor.authorAlsinet, Carles
dc.contributor.authorVicens Nuñez, Laura
dc.date.accessioned2021-06-03T08:42:09Z
dc.date.available2021-06-03T08:42:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2386-8333
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/71377
dc.description.abstractPhysical exercise as an educational formula improves the motor and cognitive learning of students, and allows us to strengthen the motor, coordinative and visual skills of the students, boys and girls, that will be decisive for their integral development. The general objective of the study is to examine the relationship of visual, attentional and contextual variables, together with internalized problems (depression), and externalized problems (behavior) in primary school students. 76 students participated in the study, of which 53 were boys (69.73%) and 23 girls (30.27%), with a mean age of 6.68 and a standard deviation of .799. The students participated in a multisport activity where three protocols were previously administered: an optometric evaluation, the Caras-R, Identical Forms-R and SENA to evaluate visual discrimination, sustained attention and contextual factors. The regressive models of the study predict, firstly, that better visual and attentional discrimination avoids depressive symptoms in students, and, secondly, that contextual factors act exclusively and directly in the face of depressive-type symptoms. The importance of the visual task as a variable directly related to depression and significantly together with attention in the prediction of adaptive behaviors stands out as a novelty. Thus, good visual discrimination is an important factor in sports practice and in the prevention of emotional and behavioral problems.ca_ES
dc.description.abstractEl ejercicio físico como formula educativa mejora el aprendizaje motriz y cognitivo de los alumnos, y nos permite afianzar las habilidades motoras, coordinativas y visuales de los niños y de las niñas que resultaran determinantes para su desarrollo integral. El estudio tiene por objetivo general examinar la relación de las variables visuales, atencionales y contextuales, juntamente con los problemas internalizados (depresión), y los externalizados (comportamiento) en alumnos de centros educativos de primaria. En el estudio participaron 76 alumnos de los cuales 53 fueron niños (69.73%) y 23 niñas (30.27%), con una media de edad de 6.68 y una desviación estándar de .799. Los alumnos participaron en una actividad multideportiva donde previamente se les administró tres protocolos: una evaluación optométrica, el Caras-R, Formas Idénticas-R y SENA para evaluar la discriminación visual, la atención sostenida y los factores contextuales. Los modelos regresivos del estudio predicen en primer lugar que una mejor discriminación visual y atencional evita sintomatología depresiva en los alumnos, y, en segundo lugar, que los factores contextuales actúan de forma exclusiva y directa delante de sintomatología de tipo depresivo. Destaca como novedad la importancia de la tarea visual como variable relacionada directamente con la depresión y de manera significativa junto con la atención en la predicción de conductas adaptativas. Así, una buena discriminación visual es un factor importante en la práctica deportiva y en la prevención frente los problemas emocionales y de conducta.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherUniversidad da Coruñaca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.2.7365ca_ES
dc.relation.ispartofSportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 2021, vol. 7, núm. 2, p. 239-266ca_ES
dc.rightscc-by-nc-nd (c) Universidad da Coruña, 2021ca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPhysical exerciseca_ES
dc.subjectVisual discriminationca_ES
dc.subjectEmotional educationca_ES
dc.subjectVisual trainingca_ES
dc.titleRelationship of visual, attentional and contextual variables together with internalized (depression), and externalized (behavior) problemsca_ES
dc.title.alternativeRelación de las variables visuales, atencionales y contextuales junto con problemas internalizados (depresión), y los externalizados (comportamiento)ca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_ES
dc.identifier.idgrec031267
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.2.7365


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc-nd (c) Universidad da Coruña, 2021
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc-nd (c) Universidad da Coruña, 2021