Show simple item record

dc.contributorDomínguez-Rué, Emma
dc.contributorUniversitat de Lleida, Facultat de Lletres
dc.contributor.authorNebot Dey, Alicia
dc.date.accessioned2021-05-29T15:44:36Z
dc.date.available2021-05-29T15:44:36Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/71339
dc.description.abstractThe figures of the angel in the house and the fallen angel have been used in women‘s literature to portray the horrors that women had to suffer in patriarchal society. Their legal helplessness implied that their safety remained in the hands of men, who even had the power to declare them insane and, therefore, confine them to a madhouse. Maria, or The Wrongs of Woman (1798) by Mary Wollstonecraft, an illustration of her previous philosophical work A Vindication of the Rights of Woman (1792), is a clear representation of how women at that time sometimes found comprehension and friendship among their own sex rather than in their husbands. Female affiliation as an alternative to heterosexuality is also clearly represented in the Neo-Victorian novel Fingersmith (2002) by Sarah Waters, a contemporary novel portraying the Victorian world. This essay attempts to demonstrate that, despite the importance given to marriage at that time, women found themselves prisoners of their husbands and female affiliation was sometimes a better option to escape that fate. These novels illustrate the concern about the oppressive situation of women at that time and how female affiliation worked as a strategy to overcome such oppression. Nowadays, feminism is already part of modern society, but it is interesting to see how it started to flourish in the 18th century through female writers like Wollstonecraft, who argued that women were not naturally inferior to men, but that they appeared to be so because of their lack of education. Waters provides contemporary readers with an alternative representation of Victorian society in which the main characters represent the invisible and marginalized homosexual women as a metaphor of their condition. In order to analyse this, I will focus on feminist theory to examine social and gender roles, cultural ideas about proper feminine behaviour, the treatment of madness in women, and the genre of the female gothic as a tool to criticise patriarchal ideas.ca_ES
dc.description.abstractLes figures de l‘Àngel de la Casa (the Angel in the House) i l‘Àngel Caigut (the Fallen Angel) han estat utilitzades en la literatura femenina per il·lustrar els horrors que les dones han patit en la societat patriarcal. L‘absència de suport legal implicava que la seva seguretat restava en mans dels homes, qui fins i tot tenien el poder per declarar-les mentalment inestables i, per tant, tancar-les en un manicomi. Maria (1798), escrita per Mary Wollstonecraft, és una clara il.lustració de la seva obra filosòfica prèvia Vindicació dels Drets de la Dona (1792) a més d‘un exemple clar de com les dones trobaven de vegades comprensió i amistat entre el seu propi sexe que no pas en els seus marits. Els vincles d‘afecte entre dones es presenten també com una alternativa a les relacions heterosexuals en la novel·la Neo-Victoriana Fingersmith (2002), escrita per Sarah Waters, una novel·la contemporània que descriu l‘època Victoriana. Aquest assaig tracta de demostrar que, malgrat la importància que es donava al matrimoni en aquella època, les dones sovint se sentien presoneres dels seus marits i l‘amistat entre dones era una millor opció per escapar d‘aquell tràgic destí. Aquestes novel·les il·lustren la preocupació sobre la situació opressiva que patien les dones en aquella època i com les relacions d‘amistat i afecte entre dones funcionaven com a estratègia per superar aquesta opressió. A dia d‘avui el feminisme ja forma part de la societat moderna, però és interessant explorar com va néixer al segle XVIII per mitjà d‘escriptores com Mary Wollstonecraft, qui argumentava que les dones no eren naturalment inferiors als homes, però que podien semblar-ho per la falta d‘educació que rebien. Alhora, Sarah Waters presenta una imatge alternativa de l‘època Victoriana vers els seus lectors contemporanis en la qual els personatges principals representen les dones homosexuals, invisibles i marginades, com a metàfora de l‘opressió de les dones. Per analitzar aquests aspectes, em centraré primer en la teoria feminista per examinar els rols socials i de gènere, nocions culturals sobre el comportament femení adequat, el tractament de la bogeria en les dones, i el gènere del gòtic femení com una eina per criticar les idees patriarcals.ca_ES
dc.format.extent50 p.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.rightscc-by-nc-ndca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectSarah Watersca_ES
dc.subjectMary Wollstonecraftca_ES
dc.subjectFeminismca_ES
dc.subjectGender rolesca_ES
dc.subject.otherfeminismeca_ES
dc.titleThe Angel in the House and the Fallen Angel: Female affiliation versus Heterosexuality in Wollstonecraft‘s The Wrongs of Woman and Sarah Waters‘ Fingersmithca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisca_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc-nd
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc-nd