Show simple item record

dc.contributor.authorNavarro Antúnez, Ramon
dc.contributor.authorFortuny Santos, Jordi
dc.contributor.authorVintró Sánchez, Carla
dc.date.accessioned2021-05-12T11:02:44Z
dc.date.available2021-05-12T11:02:44Z
dc.date.issued2014-03
dc.identifier.issn0012-7361
dc.identifier.issn1989-1490
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/71262
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to discuss the experience of a school of industrial engineering that adopted an environmental management system that includes performance indicators that encompass metrics of the environmental implications of the research and education that the school offers, and measures of how this education is assimilated by the students, and taken into account both in their present and future life. The paper emphasizes that environmental management systems are often centered on the continual reduction of the negative effects on the environment that an organization may cause, but, although it is not usual (and hence this is the originality of this paper), organizations can also take account of their positive impacts. Universities might do so because they create and transmit knowledge and, moreover, they shape attitudes. The relevance of the paper lies on the performance metrics. These findings are useful for implementing an environmental management system in any knowledge organization.ca_ES
dc.description.abstractEl objetivo de este trabajo es analizar la experiencia de una escuela de ingeniería industrial en el diseño de un cuadro de indicadores para un sistema de gestión medioambiental. Dicho cuadro incluye indicadores innovadores sobre las implicaciones ambientales de la investigación y de la educación que la escuela ofrece y medidas de cómo los alumnos asimilan esta educación y cómo ésta influye en su situación actual y en su futuro profesional a favor del medio ambiente. El trabajo subraya que los sistemas de gestión medioambiental se suelen centrar en la reducción de impactos ambientales negativos, pero que en el caso de las organizaciones del conocimiento también se pueden considerar los impactos ambientales positivos, aspecto en el que se basa el contenido de este artículo. El sistema de indicadores que se describe puede ser de utilidad en la implantación de un sistema de gestión medioambiental en otras organizaciones del conocimiento, más allá del ámbito estricto de la educación superior.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherPublicaciones DYNAca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a: https://doi.org/10.6036/5850ca_ES
dc.relation.ispartofDYNA Ingeniería e Industria, 2014, vol. 89, p. 202-210ca_ES
dc.rights(c) DYNA, 2014ca_ES
dc.subjectSistema de gestión ambientalca_ES
dc.subjectIndicadoresca_ES
dc.subjectISO 14001ca_ES
dc.subjectOrganizaciones del conocimientoca_ES
dc.subjectUniversidadca_ES
dc.subjectEnvironmental management systemca_ES
dc.subjectIndicatorsca_ES
dc.subjectKnowledge organizationca_ES
dc.subjectUniversityca_ES
dc.titleEnvironmental management indicators in an industrial engineering schoolca_ES
dc.title.alternativeSistema de indicadores de gestión ambiental en una escuela de ingeniería industrialca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_ES
dc.identifier.idgrec027480
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.6036/5850


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record