Universitat de Lleida
    • English
    • català
    • español
  • català 
    • English
    • català
    • español
  • Inicia la sessió
Repositori Obert UdL
Visualitza l'element 
  •   Inici
  • Recerca
  • Geografia i Sociologia
  • Articles publicats (Geografia i Sociologia)
  • Visualitza l'element
  •   Inici
  • Recerca
  • Geografia i Sociologia
  • Articles publicats (Geografia i Sociologia)
  • Visualitza l'element
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The differentiated role of language knowledge and linguistic acculturation strategies in the configuration of occupational aspirations: the case of the descendants of migrants in Western Catalonia

Thumbnail
Visualitza/Obre
Preprint (394.7Kb)
Data de publicació
2021-02-26
Autor/a
Lapresta Rey, Cecilio
Janés i Carulla, Judit
Alarcón, Amado
Citació recomanada
Lapresta Rey, Cecilio; Janés i Carulla, Judit; Alarcón, Amado; . (2021) . The differentiated role of language knowledge and linguistic acculturation strategies in the configuration of occupational aspirations: the case of the descendants of migrants in Western Catalonia. International Journal of Multilingualism, published online: 29 Mar 2021, p. 1-20. https://doi.org/10.1080/14790718.2021.1898615.
Impacte


Logo de Web of Science    citacions a Web of Science

Logo d'Scopus    citacions a Scopus

Logo de Google Acadèmic  Google Acadèmic
Compartir
Exportar a Mendeley
Metadades
Mostra el registre d'unitat complet
Resum
One of the most influential factors in the future access to the labour market of a young descendant of migrants is their occupational aspirations. Sociodemographic, socio-cultural, and socioprofessional family elements or knowledge of languages are key in their formation. But in bilingual societies like Catalonia, the symbolism associated with languages is an added complexity. Thus, this article aims to analyse the influence and predictive power of linguistic knowledge and linguistic acculturation profiles on occupational aspirations, using a questionnaire completed by 205 young people of African, European, and Latin Americanorigin in Lleida. The findings indicate that better knowledge of Catalan and a profile of linguistic acculturation which emphasises this language predict above-mean occupational aspirations. Knowledge of Spanish has an unclear role and a profile prioritising Spanish is a negative predictor. We conclude that language knowledge becomes a resource 'through' its symbolic value, questioning theories postulating that multilingualism always allows/facilitates access to better occupations.
URI
http://hdl.handle.net/10459.1/71137
DOI
https://doi.org/10.1080/14790718.2021.1898615
És part de
International Journal of Multilingualism, published online: 29 Mar 2021, p. 1-20
Projectes de recerca europeus
Col·leccions
  • Articles publicats (Geografia i Sociologia) [626]
  • Publicacions de projectes de recerca del Plan Nacional [2954]

Contacteu amb nosaltres | Envia comentaris | Avís legal
© 2023 BiD. Universitat de Lleida
Metadades subjectes a 
 

 

Explora

Tot el repositoriComunitats i col·leccionsPer data d'edicióAutorsTítolsMatèriesAquesta col·leccióPer data d'edicióAutorsTítolsMatèries

Estadístiques

Veure estadístiques d'ús

D'interès

Política institucional d'accés obertDiposita les teves publicacionsDiposita dades de recercaSuport a la recerca

Contacteu amb nosaltres | Envia comentaris | Avís legal
© 2023 BiD. Universitat de Lleida
Metadades subjectes a