Show simple item record

dc.contributor.authorMarín Juarros, Victoria
dc.contributor.authorZawacki-Richter, Olaf
dc.date.accessioned2021-03-23T11:33:26Z
dc.date.available2021-03-23T11:33:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn2254-7339
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/70852
dc.description.abstractIn order to disseminate the findings and recommendations from their studies, researchers publish papers in scientific journals in their subject area. Research communities thus emerge as a result of the communication between authors who cite other relevant papers. This study focuses on the relationships between Spanish and English research communities in the specific field of Educational Technology. We explore as hypotheses whether there are signs of scientific journal communication between authors in these two communities, and if the English authors reciprocate citations by Spanish authors. In order to verify them, a social network analysis was conducted by considering outgoing and incoming citations in eight open access journals (four in English and four in Spanish) published over ten years (2007-2016). The sample includes 3,407 articles, which were analysed using UCINET and Gephi software. The results show partial confirmation of the hypotheses, since two separate research communities were recognized, with almost no communication between them. However, the Spanish community was presented as more connected than the English one. We interpret these results by considering not only language factors, but also the journal roots and the particular subject field under consideration. Finally, we highlight some general recommendations to enhance future communication between these two education research communities.ca_ES
dc.description.abstractLos investigadores publican artículos en revistas científicas de su área de conocimiento con el objetivo de difundir los hallazgos y recomendaciones de sus estudios, por lo cual las comunidades de investigación surgen como resultado de la comunicación entre autores que citan otros artículos relevantes. Este estudio se centra en la relaciones entre las comunidades de investigación en español e inglés del campo concreto de la Tecnología Educativa. Exploramos como hipótesis si hay señales de comunicación científica a través de revistas entre los autores de esas dos comunidades, y si los autores que publican en inglés citan recíprocamente a los autores españoles. Para la verificación de dichas hipótesis se llevó a cabo un análisis de redes sociales considerando las citas de salida y de entrada de ocho revistas de acceso abierto (cuatro en inglés y cuatro en español) publicadas durante 10 años (2007-2016). La muestra incluye 3.407 artículos, que fueron analizados con UCINET y el software Gephi. Los resultados muestran la confirmación parcial de las hipótesis, ya que se reconocen dos comunidades de investigación separadas con escasa comunicación entre ellas; sin embargo, la comunidad española se presenta como más conectada internamente que la inglesa. Interpretamos estos resultados considerando no solo los factores relacionados con el idioma, sino también los orígenes de la revista y el área de conocimiento específica. Como conclusiones, apuntamos algunas recomendaciones generales para mejorar la comunicación futura entre esas dos comunidades de investigación educativa.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherUniversitat d'Alacantca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a https://doi.org/10.7821/naer.2019.7.393ca_ES
dc.relation.ispartofJournal of New Approaches in Educational Research, 2019, vol. 8, núm. 2, p. 96-111ca_ES
dc.rightscc-by (c) Victoria I. Marín, Olaf Zawacki-Richter, 2019ca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectScientific journalsca_ES
dc.subjectEducational technologyca_ES
dc.subjectScientific communitiesca_ES
dc.titleScientific Communication between Spanish and English Educational Technology Journals. A Citation Analysis of eight Journalsca_ES
dc.title.alternativeComunicación científica entre revistas de Tecnología Educativa en español e inglés. Un análisis de citas de ocho revistasca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_ES
dc.identifier.idgrec030855
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7821/naer.2019.7.393


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by (c) Victoria I. Marín, Olaf Zawacki-Richter, 2019
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by (c) Victoria I. Marín, Olaf Zawacki-Richter, 2019