Show simple item record

dc.contributor.authorGairín Sallán, Joaquín
dc.contributor.authorMuñoz Moreno, José Luís
dc.contributor.authorSilva, Patricia
dc.contributor.authorSuárez, Cecilia Inés
dc.date.accessioned2021-03-18T12:33:37Z
dc.date.available2021-03-18T12:33:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1413-2478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/70800
dc.description.abstractEl artículo analiza el aprendizaje informal del profesorado y su vinculación con el desarrollo profesional y organizacional. La revisión de la literatura detalla las implicaciones de estas para las organizaciones en general, y centros educativos en particular. Se destaca la importancia de la práctica reflexiva del profesorado, sus actitudes positivas ante el cambio y el trabajo colaborativo. La promoción del aprendizaje informal queda apoyada en factores individuales, grupales y organizacionales, base para una propuesta pedagógica para fomentar el aprendizaje informal en los centros educativos. Como conclusión, se apuntan posibilidades y limitaciones del aprendizaje informal para las organizaciones que aspiran a su consideración como elemento para la mejora profesional y organizacional.ca_ES
dc.description.abstractThe article analyzes the informal learning of the teaching staff and its relationship with the professional and organizational development. The literature review details the implications of these for organizations in general, and educational centers in particular. The importance of reflective practice of teachers, their positive attitudes toward change and collaborative work are also highlighted. Individual, group and organizational factors support the promotion of informal learning, as the basis for a pedagogical proposal to encourage informal learning in schools. In conclusion, possibilities and limitations of informal learning are emphasized, especially for organizations that aspire to their consideration as an element for professional and organizational improvement.ca_ES
dc.language.isospaca_ES
dc.publisherANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educaçãoca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250046ca_ES
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação, 2020, v. 25, e250046ca_ES
dc.rightscc-by (c) ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2020ca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAprendizaje informalca_ES
dc.subjectProfesoradoca_ES
dc.subjectDesarrollo organizacionalca_ES
dc.subjectDesarrollo profesionalca_ES
dc.titleAprendizaje informal del profesorado: vinculación con el desarrollo profesional y organizacionalca_ES
dc.title.alternativeTeacher’s informal learning: relation with professional and organizational developmentca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_ES
dc.identifier.idgrec029918
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/s1413-24782020250046


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by (c) ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2020
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by (c) ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2020