Show simple item record

dc.contributor.authorTorrelles Nadal, Cristina
dc.contributor.authorParís Mañas, Georgina
dc.contributor.authorQuesada Pallares, Carla
dc.contributor.authorCoiduras Rodríguez, Jordi L.
dc.date.accessioned2020-11-10T13:37:07Z
dc.date.available2020-11-10T13:37:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0120-3916
dc.identifier.issn2323-0134
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/69836
dc.description.abstractThe aim of this research article is to identify the profile of students enrolled in dual learning model and standard learning model based on personality traits, learning patterns and motivational orientation. Participants included 212 freshmen enrolled dual learning model (N=97) and standard model (N=115) in the Primary Education Degree. The participants completed 3 questionnaires: (1) Learning Combination In-ventory (Johnston & Dainton, 1996), (2) Big-Five Personality Inventory (Bermúdez, 1995), and (3) Motivational Profile Inventory (Corral, Arribas & Fernández, 2010). The results showed that the students who enrolled in dual learning modality tend to be less open, more emotionally stable and take care of their relationships to a greater extent. The two later characteristics are essential for the typology of the learning modality because it is more complex to work and learn in two different environ-ments than one as standard learning. Despite these results, the groups of both learning modalities are similar and therefore possible future lines are considered. Future studies should be conducted with much larger samples and longitudinal de-sign that allows corroborating (or not) that the students who study in dual learning modality are different or can vary their motivational orientations or improve their learning patterns during the course of their training.ca_ES
dc.description.abstractEl objetivo de este estudio es identificar cual es el perfil de los estudiantes que se matriculan en una modalidad de aprendizaje dual o tradicional teniendo en cuenta los rasgos de personalidad, patrones de aprendizaje y orientaciones motivacionales. Participaron 212 estudiantes de primer año matriculados en la modalidad de aprendizaje dual (N=97) y tradicional (N=115) del grado de Educación Primaria. Los participantes completaron 3 cuestionarios: (1) Learning Combination Inventory (Johnston & Dainton, 1996), (2) Big-Five Personality Inventory (Bermúdez, 1995) y (3) Motivational Profile Inventory (Corral, Arribas & Fernández, 2010). Los resultados mostraron que los estudiantes matriculados en la modalidad de aprendizaje dual tienden a ser menos abiertos, más estables emocionalmente y cuidan sus relaciones. Estas dos últimas características son esenciales para la tipología de modalidad de aprendizaje, ya que requiere más complejidad para trabajar y aprender en dos entornos a diferencia de un único entorno como el aprendizaje tradicional. A pesar de estos resultados, los grupos de ambas modalidades de aprendizaje son similares y por consiguiente se plantean posibles líneas de futuro. Estudios futuros deberían ampliar la muestra incluyendo diseños de tipo longitudinal que permitan corroborar (o no) que los estudiantes que estudian en modalidad de aprendizaje dual pueden son diferentes o pueden variar sus orientaciones motivacionales o mejorar sus patrones de aprendizaje durante el transcurso de su formación.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacionalca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a https://doi.org/10.17227/rce.num79-9537ca_ES
dc.relation.ispartofRevista Colombiana de Educación, 2020, vol. 1, núm. 80, p. 33-52ca_ES
dc.rightscc-by-nc (c) Universidad Pedagógica Nacional, 2020ca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectPersonality traitsca_ES
dc.subjectLearningca_ES
dc.subjectMotivationca_ES
dc.subjectPrimary educationca_ES
dc.titleLearning Patterns, Personality Traits and Motivational Profile of Students of Dual Learning Modalityca_ES
dc.title.alternativePatrones de aprendizaje, rasgos de personalidad y perfil motivacional de los estudiantes de la modalidad de aprendizaje dualca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_ES
dc.identifier.idgrec029140
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17227/rce.num79-9537


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc (c) Universidad Pedagógica Nacional, 2020
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc (c) Universidad Pedagógica Nacional, 2020