Càtedra Educació i Adolescència
Browse by
La Càtedra “Educació i Adolescència” és un espai basat en l’anticipació i detecció de noves necessitats en l’adolescència, per tal de promoure la investigació i la innovació educativa i atendre aquestes necessitats de manera eficaç, eficient i sostenible. Un fòrum per a identificar les condicions dels centres educatius que fomentin una adequada transició a la vida adulta dels adolescents i per a desenvolupar la seva recerca des dels eixos reconeguts per la comunitat científica. La Càtedra està liderada per la Universitat de Lleida i neix de la suma d’esforços entre la Universitat de Lleida i els Departaments d’Ensenyament i de Salut de la Generalitat de Catalunya com a reconeixement a Abel Martínez Oliva, docent que va morir per l’agressió d’un adolescent en un centre educatiu. Les principals funcions de la Càtedra són: recerca, formació, i transferència. [Més informació].
Collections in this community
Recent Submissions
-
Acompanyament educatiu i social a persones trans* en la infància i l’adolescència
(Edicions de la Universitat de Lleida, 2020)Gran part de la societat continua associant la identitat sexual amb els genitals, és a dir: s’és nen/noi/home quan es té penis i s’és nena/noia/dona quan es té vulva. Ara bé, la identitat de gènere i la identitat sexual ... -
Agència infantil i adolescent i activisme digital en l’educació per als drets de la infància i la ciutadania global
(Edicions de la Universitat de Lleida, 2020)En aquest monogràfic, es presenten algunes recomanacions sobre com cal incorporar de manera estratègica i significativa les tecnologies digitals en l’ECG. L’Educació per a la Ciutadania Global (ECG) pretén empoderar als ... -
La infància i l’adolescència de la ciutat de Lleida. Informe 2009 - 2010
(Edicions de la Universitat de Lleida, 2011)Les dades publicades per governs i altres institucions internacionals sobre la infància i l’adolescència són un referent interessant sobre realitats àmplies, estatals o internacionals. Malgrat la seva oportunitat i utilitat ... -
La infància i l’adolescència de la ciutat de Lleida 5è informe, 2017-2018
(Observatori de la Infància i l’Adolescència de Lleida, 2019)El cinquè informe de la situació de la infància i l’adolescència té per objectiu conèixer la situació i l’evolució de l’estat dels infants i els joves a la ciutat de Lleida en els anys 2017-2018. Aquest informe pretén: ... -
La infància i l’adolescència de la ciutat de Lleida 4t informe, 2015–2016
(Observatori de la Infància i l’Adolescència de Lleida, 2017)El quart informe de la situació de la infància i l’adolescència té per objectiu conèixer la situació i l’evolució de l’estat dels infants i els joves a la ciutat de Lleida en els anys 2015–2016. Aquest informe pretén: Analitzar ... -
La infància i l’adolescència de la ciutat de Lleida 2n informe, 2011-2012
(Observatori de la Infància i l’Adolescència de Lleida, 2013)El segon informe de la situació de la infància i l’adolescència té per objectiu conèixer la situació i l’evolució de l’estat dels infants i els joves a la ciutat de Lleida en els anys 2011-2012. Així doncs pretén: Analitzar ... -
La infància i l’adolescència de la ciutat de Lleida 3r informe, 2013–2014
(Observatori de la Infància i l’Adolescència de Lleida, 2015)El tercer informe de la situació de la infància i l’adolescència té per objectiu conèixer la situació i l’evolució de l’estat dels infants i els joves a la ciutat de Lleida en els anys 2013–2014. Aquest informe pretén: • ... -
Projecte d’innovació docent: Drets de a Infància i Ciutadania Global a les facultats d’educació. Implementació i avaluació des d’una proposta col·laborativa entre universitats
(2017)El pòster presenta els primers resultats de l’experiència d’implementació i avaluació de la proposta formativa “Los derechos de la infancia y la ciudadanía global en las facultades de educación” que es desenvolupà durant ... -
Els Drets de la Infància i la Ciutadania Global a les facultats d’educació. Proposta formativa per a les titulacions d’educació
(2017)Pòster explicatiu del contingut de la guia “Drets de la infància i la ciutadania global a les facultats d’educació. Proposta formativa per a les facultats d’educació” que pretén apropar els drets de la infància a les aules ... -
L’enfocament de drets en la formació inicial de mestres i educadors. Presència dels Drets de la Infància i la Ciutadania Global a les titulacions de magisteri i educació socia
(2017)Pòster explicatiu dels resultats obtinguts en la recerca sobre la presència dels Drets de la Infància i la Ciutadania Global als graus d’Educació Infantil, Educació Primària i Educació Social de 35 universitats espanyoles ... -
Guía para introducir el Enfoque de Derechos para la Protección de la Infancia en los centros educativos
(Edición Càtedra Educació i Adolescència, 2016)La guía que se presenta es un recurso útil para profesionales de la educación que a diario están en contacto con niños, niñas y adolescentes. El objetivo de la guía es que conozcan y tengan recursos para actuar ante ... -
Presencia de los Derechos de la Infancia y la Ciudadanía Global en las titulaciones de Magisterio y Educación Social en la Universidad Española. Identificación y valoración de los planes de estudio
(Edición Càtedra Educació i Adolescència, 2015)El presente informe contiene el análisis de los planes de estudio y guías docentes del curso 2014-2015 de los grados de magisterio en educación infantil, magisterio en educación primaria y educación social de 36 universidades ... -
Proyecto de investigación evaluativa (2014-15): Fomento de la integración curricular de la educación para el desarrollo en el sistema educativo español
(Edición Càtedra Educació i Adolescència, 2015)El presente informe presenta la Guía de Autoevaluación sobre Derechos de la Infancia elaborada por UNICEF – Comité Español y los resultados de la investigación evaluativa sobre los materiales, el proceso, su implementación ... -
Derechos de la Infancia y Educación para el Desarrollo. Análisis de necesidades del sistema educativo
(Edición Càtedra Educació i Adolescència, 2012)El presente informe de investigación da respuesta a los interrogantes que UNICEF – Comité Español quiere resolver antes de diseñar una propuesta para incorporar la Convención de los Derechos del Niño (CDN) y la Educación ... -
Nens, nenes i adolescents en acolliment i adopció: propostes per a la seva atenció educativa a centres de primària i secundària
(Edicions de la Universitat de Lleida, 2019)El centre educatiu ha de facilitar la incorporació de la infància i l’adolescència en acolliment i adopció mitjançant un pla personalitzat d’acollida que inclourà una avaluació inicial que guiï l’atenció educativa. Un pla ... -
GENER@T. Programa socioeducatiu per a la prevenció de la violència de gènere en parelles adolescents: implementació i avaluació
(Edicions de la Universitat de Lleida, 2019)L’objectiu d’aquest monogràfic és presentar els resultats d’una recerca avaluativa basada en evidències. Aquesta recerca ha tingut dos objectius generals: 1. Valorar l’impacte del programa GENER@T. 2. Identificar ... -
L’Enfocament de Resiliència Acadèmica en la promoció de la salut mental dels adolescents. Proposta per a la seva aplicació en centres educatius
(Edicions de la Universitat de Lleida, 2018)Els joves que gaudeixen de bona salut mental són més propensos a tenir un rendiment acadèmic més bo i un millor desenvolupament social. Davant l’increment de problemes de salut mental entre adolescents a Catalunya, es ... -
Educació parental en línia: revisió de la literatura
(Edicions de la Universitat de Lleida, 2018)La irrupció d'internet en totes les àrees de la vida quotidiana com a eina de recerca d'informació també s'ha posat de manifest en l'educació parental i familiar. Les famílies utilitzen la xarxa per buscar-hi ajuda en el ... -
Elements per fomentar la participació significativa dels adolescents en els centres educatius
(Edicions de la Universitat de Lleida, 2017)La participació significativa dels adolescents en les institucions és un tema rellevant en les pràctiques educatives, així com en les investigacions pedagògiques actuals. Malgrat que les iniciatives per augmentar aquesta ... -
La promoció de la salut mental dels adolescents en els centres educatius: resiliència i recursos digitals
(Edicions de la Universitat de Lleida, 2017)En aquest monogràfic es planteja aprofundir en els tres interrogants importants que sorgeixen de la confluència de la promoció de la salut mental dels adolescents des de l’enfocament de la resiliència en el context escolar, ...