L’enfocament de la maleta pedagògica és multi-disciplinari, amb incidència sobre els aspectes del medi físic, biològic i social, i busca integrar diferents aproximacions, de manera que faciliti l’adquisició de coneixements i procediments i la reconsideració dels valors,amb respecte a l'espai natural Pirinenc. La proposta s’estructura en quatre grans àmbits destinats a l’ensenyament-aprenentatge d’una selecció de conceptes, procediments i valors que considerem útils per fomentar la transició cap a una societat més coneixedora de la riquesa dels seu patrimoni natural i social: L'ós bru, l'habitat pirinenc, espai compartit i cultural i patrimoni. [Més informació]

Recent Submissions

  • Maleta Fallaire. Activitat 6. Balls al voltant del faro 

    Ballesté, Marc; Ballvé, Montse; Isus, Sofia; Rodríguez, Francesc (2020)
    La festa de les falles va sempre acompanyada de certes tonades i balls. Totes elles representen un patrimoni que cal considerar tant pel seu significat com per la seva bellesa. Aquestes músiques i danses poden ser tractades ...
  • Maleta Fallaire. Activitat 5. Prometeu de la flama al Sol 

    Ballesté, Marc; Ballvé, Montse; Isus, Sofia; Rodríguez, Francesc (2020)
    El culte al Sol i els pertinents solsticis és quelcom ancestral. Els denominats ritus de transició fent ús del foc es remunten a la prehistòria. El foc, és igualment un element recurrent entre les llegendes d’origen grec. ...
  • Maleta Fallaire. Activitat 4. Territori fallaire 

    Ballesté, Marc; Ballvé, Montse; Isus, Sofia; Rodríguez, Francesc (2020)
    Cada poble fallaire dels Pirineus elabora la seva falla d’una manera particular. En total són més de 63 localitats disperses pel territori que ofereixen una gran riquesa cultural. Aquesta diversitat esdevé una bona ocasió ...
  • Maleta Fallaire. Activitat 1. La fusta del foc 

    Ballesté, Marc; Ballvé, Montse; Isus, Sofia; Rodríguez, Francesc (2020)
    Les Festes del Solstici d’Estiu als Pirineus utilitzen diferents tipus de materials. Cada poble empra diferents espècies de vegetació, en funció de la tradició i els boscos que l’envolten. Aquesta diversitat, és una ...
  • Maleta Animalades. Activitat 4. La sobirania alimentària 

    Ballvé, Montse; Bové, David; Isus, Sofia; Monteso, Joan; Montori, Isabel; Rodríguez, Francesc; Ruiz, Jordi; Segarra, Jean-Marc; Solé, Anna; Xifré, Àngel; Xifré, Victòria (2020)
    L’alimentació forma part del nostre dia a dia, sense aquests aliments el nostre organisme no pot funcionar. Aquesta activitat esta dissenyada per prendre consciència del què mengem i d’on provenen els productes de la ...
  • Maleta Animalades. Activitat 3. Un haiku/tanka en un clic! 

    Ballvé, Montse; Bové, David; Isus, Sofia; Monteso, Joan; Montori, Isabel; Rodríguez, Francesc; Ruiz, Jordi; Segarra, Jean-Marc; Solé, Anna; Xifré, Àngel; Xifré, Victòria (2020)
    Les construccions de pedra seca i la llengua són un patrimoni rebut en herència que deixa constància de les estretes relacions que sempre han mantingut la humanitat i el medi natural. Aquesta activitat pretén posar en ...
  • Maleta Fallaire. Activitat 3. Paraules al voltant del foc 

    Ballesté, Marc; Ballvé, Montse; Isus, Sofia; Rodríguez, Francesc (2020)
    Les falles del Pirineu, es troben en cinc regions veïnes d'una important riquesa lingüística. S'hi parlen el català, l'aranès i occità, el castellà i el francès, amb totes les variants locals de cadascuna. A banda de les ...
  • Maleta Fallaire. Activitat 2. Tants troncs per poble 

    Ballesté, Marc; Ballvé, Montse; Isus, Sofia; Rodríguez, Francesc (2020)
    Al Berguedà, l’herba faiera, principal element per a l’elaboració de les falles, està en perill d’extinció. De fet, alguns fallaires ja s’han hagut de desplaçar a comarques veïnes per tal de localitzar-la. L'ús dels recursos ...
  • Maleta Animalades. Activitat 2. Seguint el rastre 

    Ballvé, Montse; Bové, David; Isus, Sofia; Monteso, Joan; Montori, Isabel; Rodríguez, Francesc; Ruiz, Jordi; Segarra, Jean-Marc; Solé, Anna; Xifré, Àngel; Xifré, Victòria (2020)
    La cerca de dades i el contrast de la informació, són factors clau per conèixer quin és l’estat actual de les poblacions de fauna als nostres territoris. Aquesta activitat convida a fer un treball de recerca vers la fauna ...
  • Maleta Animalades. Activitat 1. Amb pèls i senyals 

    Ballvé, Montse; Bové, David; Isus, Sofia; Monteso, Joan; Montori, Isabel; Rodríguez, Francesc; Ruiz, Jordi; Segarra, Jean-Marc; Solé, Anna; Xifré, Àngel; Xifré, Victòria (2020)
    La descoberta i el coneixement de la nostra fauna és una eina molt important per entendre la problemàtica que pot comportar una superpoblació i facilitar-ne una bona gestió en un futur. Aquesta activitat ens permetrà ...
  • La festa de les Falles, Haros, Halhas i Brandons. Bases per a un model de salvaguarda 

    Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus. Universitat de Lleida (Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus, 2019)
    El present document té com a objectiu establir les bases per a un model de salvaguarda per a la festa de les Falles, Haros, Halhas i Brandons, que serveixi a les entitats o organismes que hagin de gestionar la tradició. ...
  • Maleta PirosLife · L'ós bru dels Pirineus. Fitxa 1. Pas a pas 

    Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus. Universitat de Lleida (2019)
    L’ós bru és ben present als nostres Pirineus i per tant, hi ha un equip de persones que segueixen les seves traces i estan ben atents als seus moviments, utilitzant principalment el sentit de la vista. Amb aquesta activitat ...
  • Maleta PirosLife · L'ós bru dels Pirineus. Fitxa 2. Parem l'orella 

    Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus. Universitat de Lleida (2019)
    El nostre dia a dia és ple de sons, però quins són els més característics del país de l’ós? Aquesta activitat ens permetrà descobrir a la classe el sentit de l’oïda, fent un viatge sonor per un entorn natural Pirinenc ...
  • Maleta PirosLife · L'ós bru dels Pirineus. Fitxa 3. A palpentes 

    Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus. Universitat de Lleida (2019)
    El país de l’ós bru és l’excusa perfecte per descobrir alguns elements mitjançant el tacte. Palpem elements coneguts, sorprenents, nous, freds, rugosos, tous, llisos... per tal de descobrir la gran diversitat que ens amaga ...
  • Maleta PirosLife · L'ós bru dels Pirineus. Fitxa 6. Rinxols d'or i un nou final 

    Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus. Universitat de Lleida (2019)
    El conte de la Rinxols d’Or ha estat explicat moltes vegades, i després de fugir corrents espantada, la història s’acaba sense més ni més. En aquest cas, es fa la proposta d’un final més llarg, per reflexionar sobre l’actitud ...
  • Maleta PirosLife · L'ós bru dels Pirineus. Fitxa 4. Quina olor 

    Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus. Universitat de Lleida (2019)
    El nostre dia a dia és ple d’olors tot i que sovint no hi posem atenció. Una olor ens pot portar a un record d’un indret o d’un menjar, una olor pot ser agradable o desagradable, bona olor o pudor. Quines són les olors que ...
  • Maleta PirosLife · L'ós bru dels Pirineus. Fitxa 5. Qui menja sopes se les pensa totes 

    Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus. Universitat de Lleida (2019)
    Pels éssers vius l’alimentació és bàsica per poder viure però no tots ens alimentem del mateix. Aquesta activitat descobreix l’alimentació de l’ós bru i la compara amb la nostra. A diferència de nosaltres, els animals basen ...