Show simple item record

dc.contributor.authorSegura Torres, Joan
dc.contributor.authorGairín Sallán, Joaquín
dc.contributor.authorSilva, Patricia
dc.date.accessioned2020-02-27T15:04:04Z
dc.date.available2020-02-27T15:04:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn2386-4303
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/68104
dc.description.abstractCatalonia is a point of reference in the whole picture of the autonomy of centers after the approval of the Education Law (LEC) accepted on July 16, 2009. This involved the realization of two fundamental principles on organization and educational management: the Decree of autonomy of educational centers, and the Decree of Management of didactic centers Analyzing this educational and social situation, we observe that all the work and the influence that the Inspection develops is of interest in the process of the autonomy of centers for the improvement of quality in education. It is understood that the Inspection is one of the most responsible in the search for this quality, and in obtaining the improvement of results that equal us, educationally speaking, to the best countries in Europe. In this new scenario, we want to know from the figure of the Educational Inspection, what contribution is made in this innovative process of the autonomy of centers that we are going through in Catalonia. In order to carry out this study, we relied on a bibliographic review of different expert authors on the subject, of the current educational regulations in Catalonia, and on the application of a methodological framework based on different instruments, such as the questionnaire, the in-depth interview, and the focus group.ca_ES
dc.description.abstractCataluña es un referente en autonomía de centros a partir de la aprobación de la Ley educativa (LEC) aprobada el 16 de julio de 2009. Esta supuso la concreción de dos principios fundamentales sobre organización y gestión educativa: el Decreto de autonomía de centros educativos y el Decreto de Direcciones de centros públicos. Analizando esta situación educativa y social, es de interés todo el trabajo y la influencia que desarrolla la Inspección en el proceso de la autonomía de centros para la mejora de la calidad educativa. Se entiende que la Inspección es uno de los mayores responsables en la búsqueda de esta calidad y de la obtención de la mejora de resultados que nos igualen a los mejores países de Europa educativamente hablando. En este nuevo escenario queremos conocer a partir de la figura de la Inspección educativa, que aportaciones realiza en este proceso innovador de autonomía de centros que nos encontramos en Cataluña. Para la realización de este estudio nos basamos en una revisión bibliográfica de diferentes autores expertos en la materia, de la normativa educativa actual que compete en Cataluña y la aplicación de un marco metodológico a partir de diferentes instrumentos como son el cuestionario, la entrevista en profundidad y los grupos de discusión.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherUniversidad Pablo de Olavideca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3504ca_ES
dc.relation.ispartofInternational Journal of Educational Research and Innovation, 2019, vol. 12, p. 169-183ca_ES
dc.rightscc-by-nc-sa (c) Segura et al., 2019ca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.ca*
dc.subjectInspección educativaca_ES
dc.subjectAutonomía de centros educativosca_ES
dc.titleContributions of the Catalan Educational Inspection in the Process of the Autonomy of Didactic Centersca_ES
dc.title.alternativeAportaciones de la Inspección educativa catalana en el proceso de autonomía de centrosca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_ES
dc.identifier.idgrec028179
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc-sa (c) Segura et al., 2019
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc-sa (c) Segura et al., 2019