Show simple item record

dc.contributor.authorMiquel Baldellou, Marta
dc.date.accessioned2019-12-20T14:28:03Z
dc.date.available2019-12-20T14:28:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1133-309X
dc.identifier.issn2253-8410
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/67770
dc.description.abstractBurton Pollin argues that, despite Edgar Allan Poe‟s evident legacy in Stephen King‟s fiction, Poe‟s influence on the writings of this author from Maine has often been overlooked and even ignored by Poe scholars. Pollin suggests that King‟s most acclaimed horror novel The Shining (1977) was mostly inspired by Poe‟s gothic tales “The Masque of the Red Death” and “The Fall of the House of Usher.” Taking Pollin‟s premise as a point of departure, this article aims to retrace examples of transtextuality – to use Gérard Genette‟s term − between King‟s novel The Shining and some of Poe‟s gothic tales, thus following Pollin‟s initial proposal, but with the view to analyse different passages from King‟s novel in comparison with other Poe‟s tales that have been hardly mentioned in relation to The Shining.ca_ES
dc.description.abstractBurton Pollin defiende que, pese al evidente legado que Edgar Allan Poe atesora en la ficción de Stephen King, la influencia que Poe ha ejercido en las obras del escritor de Maine a menudo ha sido menospreciada o includo ignorada por parte de los estudiosos de la obra de Poe. Pollin sugiere que la novela de terror más aclamada de King, El resplandor (1977), fue inspirada principalmente por los relatos góticos de Poe “La máscara de la muerte roja” y “La caída de la casa Usher.” Tomando la premisa de Pollin como punto de partida, este artículo pretende identificar ejemplos de transtextualidad – utilizando el término de Gérard Genette – entre la novela de King “El resplandor” y relatos de Poe, siguiendo la propuesta inicial de Pollin, pero con el objetivo de analizar diferentes pasajes de la novela de King comparándolos con otros relatos de Poe que apenas han sido mencionados en relación a El resplandor.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherUniversidad de Sevillaca_ES
dc.publisherSpanish Association for American Studies (SAAS)ca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a : https://doi.org/10.12795/REN.2018.i22.09ca_ES
dc.relation.ispartofRevista de Estudios Norteamericanos , 2018, núm. 22, p. 189-210ca_ES
dc.rightscc-by-nc-nd (c) Universidad de Sevilla, 2018ca_ES
dc.rightscc-by-nc-nd (c) Spanish Association for American Studies (SAAS), 2018ca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMetatextualityca_ES
dc.subjectHypertextualityca_ES
dc.subjectComparative studiesca_ES
dc.subjectGothic fictionca_ES
dc.subjectStephen Kingca_ES
dc.subjectEdgar Allan Poeca_ES
dc.subjectTranstextualityca_ES
dc.subjectIntertextualityca_ES
dc.subjectTranstextualidadca_ES
dc.subjectIntertextualidadca_ES
dc.subjectMetatextualidadca_ES
dc.subjectHipertextualidadca_ES
dc.subjectEstudios comparatistasca_ES
dc.subjectFicción góticaca_ES
dc.title“That Was Poe, The Great American Hack”: Retracing Echoes of Poe’s Gothic Tales in Stephen King’s The Shiningca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12795/REN.2018.i22.09


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc-nd (c) Universidad de Sevilla, 2018
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc-nd (c) Universidad de Sevilla, 2018