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dc.contributor.authorTahull Fort, Joan
dc.contributor.authorMontero Plaza, Iolanda
dc.date.accessioned2019-06-10T12:08:01Z
dc.date.available2019-06-10T12:08:01Z
dc.date.issued2013-09-03
dc.identifier.issn1988-7302
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/66436
dc.description.abstractAn analysis of the concept of authority requires us to consider both the social and cultural context. This determines the types of social relations that take place within a specific area between the different social actors. It is also important to consider the definition of the term auctoritas and to distinguish it from another concept that has historically been responsible for numerous misunderstandings, potestas. In a postmodern social and cultural context, there is also more balance and equity between the different social agents in the world of education. There is no solid social structure to consolidate a priori certain ways of being and acting; instead, the teacher, through his/her ability, intelligence, effort, empathy and involvement, must earn auctoritas on a day-to-day basis. Keywords: Education, Postmodern era, pupil, teacher and authority.
dc.description.abstractEl análisis del concepto autoridad exige tener en cuenta el marco social y cultural. Éste determina el tipo de relaciones sociales en un espacio concreto entre los diversos actores sociales. También he tenido en cuenta la definición del concepto auctoritas y lo he diferenciado de otro que históricamente ha llevado a equívocos, la potestas. Esta investigación ha situado la figura del docente en contextos sociales y culturales específicos. En un contexto social y cultural posmoderno hay más equilibro y equidad entre los diversos actores sociales, también en los centros escolares. No existe una estructura social sólida que consolide a priori unas determinadas formas de hacer y actuar; el docente, con su habilidad, inteligencia, esfuerzo, empatía e implicación tiene que ganarse la auctoritas día a día. Estas interacciones sociales no tienen que situarse únicamente en el ámbito educativo, van más allá, son cuestiones sociales y culturales de este período.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversitat de València. Servei de Biblioteques i Documentació, Servei d'Informàtica
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8672
dc.relation.ispartofRevista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 2013, vol. 6, núm. 3, p. 459-477
dc.rightscc-by-nc (c) Tahull Fort, Joan et al., 2013
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es
dc.subjectPoder
dc.subjectAutoridad
dc.subjectEducación
dc.subjectPostmodernitat
dc.subjectHabilidades sociales
dc.titleReflexionando sobre el concepto de autoridad
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.date.updated2019-06-10T12:08:01Z
dc.identifier.idgrec022849
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


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cc-by-nc (c) Tahull Fort, Joan et al., 2013
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