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dc.contributor.authorPerea Rodríguez, Óscar
dc.date.accessioned2019-03-06T12:22:24Z
dc.date.available2019-03-06T12:22:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1888-3931
dc.identifier.issn2340-7778
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/65870
dc.description.abstractThis article shows how I have been lately combining my research in the cultural history of the Spanish Middle Ages and Early Renaissance with the TV show Game of Thrones for teaching purposes. I have been able to design a capstone seminar to attract students interested in the popular medievalising TV fiction, proving them than most of the elements of its success are not original, but they can also be found in most of medieval European cultures, including the Iberian Peninsula. In this paper I examine three main examples (Remesal interview between Philip the Handsome and Ferdinand the Catholic as narrated in Bernáldez’s Memorias; the legend of the Siete Infantes de Lara; and the Coplas del tabefe), providing both a methodology and course structure for other colleagues that perhaps might be interested in using Game of Thrones, or any other TV show, in order to take advantage in Higher Education of the medieval connection existing in some aspects of contemporary pop culture.ca_ES
dc.description.abstractEste artículo muestra como recientemente y con propósitos educativos he combinado mis investigaciones en historia cultural española medieval y de principios del Renacimiento con la serie televisiva Juego de Tronos (Game of Thrones). He podido diseñar un seminario principal capaz de atraer a los estudiantes interesados en esta popular serie de ficción con aires medievales, demostrándoles que la mayoría de los elementos de su éxito no son originales sino que pueden encontrarse en la mayoría de culturas europeas medievales, incluyendo la Península Ibérica. En este artículo examino tres grandes ejemplos (la entrevista de Remesal con Felipe el Hermoso y Fernando el Católico como fue narrada en la Memorias de Bernáldez; la leyenda de los Siete Infantes de Lara y las Coplas de tabefe) para mostrar la metodología y la estructura del curso a otros colegas que puedan estar interesados en usar Juego de Tronos, o cualquier otro programa de televisión, para aprovecharse de la conexión medieval que existe entre algunos aspectos de la cultura pop contemporánea en un contexto de educación superior.ca_ES
dc.languagespa
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherEdicions de la Universitat de Lleidaca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a https://doi.org/10.21001/itma.2018.12.15ca_ES
dc.relation.ispartofImago temporis: medium Aevum, 2018, núm. 12, p. 471-501ca_ES
dc.rightscc-by-nc-nd, (c) Edicions de la Universitat de Lleida, 2018ca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectGame of Thronesca_ES
dc.subjectPop Cultureca_ES
dc.subjectMedieval Spanish Cultureca_ES
dc.subjectMedieval Spanish Literatureca_ES
dc.subjectTeaching Methodologyca_ES
dc.subjectSiete Infantes de Laraca_ES
dc.subjectAndrés Bernáldezca_ES
dc.subject‘Memorias del Reinado de los Reyes Católicos’ca_ES
dc.subject‘Coplas del Tabefe‘ca_ES
dc.titleThe TV show Game of Thrones as an Educational Axis to Teach Medieval Hispanic Culturesca_ES
dc.title.alternativeLa serie Juego de Tronos como eje vertebrador de la enseñanza universitaria de culturas hispánicas medievalesca_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21001/itma.2018.12.15


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cc-by-nc-nd, (c) Edicions de la Universitat de Lleida, 2018
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