Show simple item record

dc.contributor.authorMartín Fuentes, Eva
dc.contributor.authorMateu Piñol, Carles
dc.contributor.authorFernàndez Camon, César
dc.date.accessioned2018-12-18T13:34:12Z
dc.date.available2018-12-18T13:34:12Z
dc.date.issued2018-11-15
dc.identifier.issn1139-7861
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/65357
dc.description.abstractEuropean countries do not have the same hotel classification system. Therefore, the criteria and requirements used to assign star ratings to hotels do not concur among the different countries. There have been some criticisms about the way hotel stars are assigned, because the requirements do not necessarily match the quality of service offered. Technical criteria such as infrastructure and room dimensions are taken into account, but users do not perceive them although these have nothing to do with the satisfaction. This study aims to determine whether the hotel category of about 80,000 hotels in 9 different European countries on TripAdvisor is related to customer satisfaction, measured from the point of view of the user ratings on this site. The one-way ANOVA test shows that there are significant differences between the average ratings of the hotel category, except in the classification of 1-star and 2-star hotels from most countries analysed that behave similarly, and 1-star and 3-star hotels from Austria, Greece, Portugal, Spain and UK that are ranked similarly..
dc.description.abstractLos hoteles de Europa no siguen el mismo sistema de clasificación hotelera, por lo que los criterios y los requerimientos usados para asignar las estrellas no coinciden entre países, e incluso ni entre regiones de un mismo país. Hay algunas críticas sobre la forma de asignar las estrellas hoteleras porque los requisitos establecidos no coinciden necesariamente con la calidad del servicio ofrecido. Por eso, este estudio determina si la categoría hotelera de más de 80.000 hoteles en 9 países europeos está relacionada con la satisfacción de los clientes, medida a través de las puntuaciones otorgadas en TripAdvisor. A través de un contraste ANOVA se demuestra que hay diferencias significativas entre las puntuaciones medias de cada categoría hotelera, excepto en las categorías de 1 y 2 estrellas en la mayoría de países analizados que se comportan de forma similar, y entre 1 y 3 estrellas de Austria, Grecia, Portugal, España y Reino Unido que también se comportan de manera parecida.
dc.description.sponsorshipThis work was partially funded by the Spanish Ministry of Economy, Industry and Competitiveness: research project TIN2015-71799-C2-2-P, ENE2015-64117-C5-1-R, and ECO2017-88984-R.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Murcia
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO//TIN2015-71799-C2-2-P/ES/RAZONAMIENTO, SATISFACCION Y OPTIMIZACION: ARGUMENTACION Y PROBLEMAS/
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO//ENE2015-64117-C5-1-R/ES/IDENTIFICACION DE BARRERAS Y OPORTUNIDADES SOSTENIBLES EN LOS MATERIALES Y APLICACIONES DEL ALMACENAMIENTO DE ENERGIA TERMICA/
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2013-2016/ECO2017-88984-R/ES/ANALISIS TURISTICO DE LAS PLATAFORMAS DE ALOJAMIENTO COLABORATIVO EN DESTINOS ESPAÑOLES A TRAVES DE CONTENIDO GENERADO POR LOS USUARIOS Y OTRAS FUENTES EN LINEA/
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a https://doi.org/10.6018/turismo.42.13
dc.relation.ispartofCuadernos de Turismo, 2018, vol. 42, p. 305-316
dc.rightscc-by-nc-nd (c) Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2018
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjecteWOM
dc.subjectUGC
dc.subjectTripAdvisor
dc.subjectHotel classification system
dc.subjectBig Data
dc.titleAre users' ratings on TripAdvisor similar to hotel categories in Europe?
dc.title.alternative¿Se parecen las puntuaciones de los usuarios en TripAdvisor con las categorías hoteleras en Europa?
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.date.updated2018-12-18T13:34:13Z
dc.identifier.idgrec027145
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.6018/turismo.42.13


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc-nd (c)  Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2018
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc-nd (c) Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2018