Show simple item record

dc.contributor.authorLavega i Burgués, Pere
dc.contributor.authorMarch Llanes, Jaume
dc.contributor.authorMoya Higueras, Jorge
dc.date.accessioned2018-09-27T12:15:24Z
dc.date.available2018-09-27T12:15:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1132-239X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/64787
dc.description.abstractAny teacher or coach should have an instrument to study the emotional experiences of a game or sport. The objective of this study was to compare the behavior of the basic emotions in different games, according to the Bisquerra model (MBI) and the internationally agreed biopsychological model (MBPS), through the validated Emotions and Games Scale (GES). We studied 502 university students, who after participating in games of different categories answered the questionnaires GES, PANAS and POMS. The MBPS had a better fit in absolute adjustment indexes, confirmatory factor analysis, parsimony indexes, construct validity and convergent tests. The findings suggest using the GES with the two factors and five basic emotions identified by the MBPS: positive emotion (joy), negative emotion (anger, fear, sadness and rejection).
dc.description.abstractCualquier profesor o entrenador debería disponer de un instrumento para estudiar las experiencias emocionales que suscita la práctica de un juego o deporte. El objetivo de este estudio fue comparar el comportamiento de las emociones básicas en distintos juegos, según el modelo de Bisquerra (MBI) y el modelo biopsicológicos (MBPS) consensuado internacionalmente, a través del cuestionario validado Emotions and Games Scale (GES). Se estudió a 502 estudiantes universitarios, que tras participar en juegos de distintas categorías respondieron los cuestionarios GES, PANAS y POMS. El MBPS tuvo mejor ajuste en los índices de ajuste absoluto, análisis factorial confirmatorio, índices de parsimonia, pruebas de validez de constructo y convergente. Los resultados sugieren utilizar el GES con los dos factores y cinco emociones básicas que identi.ca el MBPS: emoción positiva (alegría), emoción negativa (ira, miedo, tristeza y rechazo)
dc.description.sponsorshipThis work was supported by Spain’s Ministry of Science and Innovation under Grant numbers DEP2010-21626-C03-01, DEP2010-21626-C03-02, DEP2010-21626-C03-03; and by National Institute of Physical Education of Catalonia (INEFC) under Grant number 2015-PINEF-00002.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversitat Autònoma de Barcelona
dc.relationMICINN/PN2008-2011/DEP2010-21626-C03-01
dc.relationMICINN/PN2008-2011/DEP2010-21626-C03-02
dc.relationMICINN/PN2008-2011/DEP2010-21626-C03-03
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a: http://www.rpd-online.com/article/view/v27-n2-lave
dc.relation.ispartofRevista de Psicologia del Deporte, 2018, vol. 27, núm. 2, p. 117-124
dc.rightscc-by-sa (c) Lavega i Burgués, Pere et al., 2018
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/es/deed.es_ES
dc.subjectFactor analysis
dc.subjectQuestionnaire
dc.subjectBasic emotions
dc.subjectGame
dc.subjectEmotional awareness
dc.subjectAnálisis factorial
dc.subjectCuestionario
dc.subjectEmociones básicas
dc.subjectJuego
dc.subjectConciencia emocional
dc.titleValidation of games and emotions scale (GES-II) to study emotional motor experiences
dc.title.alternativeValidación de la escala de juegos y emociones (GES II) para el estudio de experiencias motoras emocionales
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.date.updated2018-09-27T12:15:25Z
dc.identifier.idgrec027421
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-sa (c) Lavega i Burgués, Pere et al., 2018
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-sa (c) Lavega i Burgués, Pere et al., 2018