Las agrupaciones musicales juveniles y su contribución al desarrollo de competencias socioemocionales. El fenómeno de las bandas en la Comunidad Valenciana y los coros en Cataluña
Issue date
2017-06-20Author
Oriola Requena, Salvador
Other authors
Gustems Carnicer, Josep
Universitat de Lleida. Departament de Pedagogia i Psicologia
Suggested citation
Oriola Requena, Salvador.
(2017)
.
Las agrupaciones musicales juveniles y su contribución al desarrollo de competencias socioemocionales. El fenómeno de las bandas en la Comunidad Valenciana y los coros en Cataluña.
Universitat de Lleida.
http://hdl.handle.net/10803/405944.
Metadata
Show full item recordLa present tesi té com a principal objectiu conèixer, analitzar i descriure, de forma detallada, el perfil socioemocional dels músics adolescents i els directors musicals, integrants de les bandes juvenils a la Comunitat Valenciana i les corals juvenils a Catalunya. Per això, hem confeccionat un exhaustiu marc teòric estructurat al voltant de tres grans eixos: l’educació emocional a través de competències; l’adolescència i la música; i les agrupacions musicals juvenils. Aquest marc teòric ha servit com a base fonamental per al disseny i la realització del nostre estudi empíric, emmarcat dintre d’una metodologia no experimental o ex post facto de tipus descriptiu i comparatiu-causal. L’estudi consisteix a aplicar diferents instruments psicomètrics a una àmplia mostra d’adolescents integrants d’una agrupació musical juvenil (n = 660), concretament de 10 bandes de la Comunitat Valenciana i 10 corals de Catalunya, i als seus respectius directors musicals. Amb aquesta aplicació, a més de descriure les variables dels adolescents músics, relacionades amb elements socioemocionals, també pretenem establir relacions de causalitat entre aquestes i les obtingudes per un grup d’adolescents no músics (n = 655). Els resultats confirmen que la participació en aquest tipus d’agrupacions té un notable impacte tant personal com social. Els adolescents músics posseeixen un desenvolupament socioemocional significativament superior als adolescents no músics. També s’han establert similituds i diferències entre els components de les bandes i les corals, i s’ha realitzat una anàlisis detallada sobre el perfil socioemocional dels directors que lideren les esmentades agrupacions.
European research projects
Collections
- Tesis Doctorals [1320]