Universitat de Lleida
    • English
    • català
    • español
  • English 
    • English
    • català
    • español
  • Login
Repositori Obert UdL
View Item 
  •   Home
  • Recerca
  • Tesis Doctorals
  • View Item
  •   Home
  • Recerca
  • Tesis Doctorals
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Entorns d'ensenyament/aprenentatge virtual en la docència universitària: l'aprenentatge col·laboratiu mediat per ordinador

Thumbnail
Access to documents
Issue date
2009-12-21
Author
Verdú Surroca, Noemí
Other authors
Sanuy Burgués, Jaume
Universitat de Lleida. Departament de Pedagogia i Psicologia
Suggested citation
Verdú Surroca, Noemí. (2009) . Entorns d'ensenyament/aprenentatge virtual en la docència universitària: l'aprenentatge col·laboratiu mediat per ordinador. Universitat de Lleida. L-1753-2010 ; 9788469408186 ; http://www.tdx.cat/TDX-1222110-175210 ; http://hdl.handle.net/10803/8312.
Impact


Web of Science logo    citations in Web of Science

Scopus logo    citations in Scopus

Google Scholar logo  Google Scholar
Share
Export to Mendeley
Metadata
Show full item record
El present treball de recerca es centra en l'estudi de l'aprenentatge col·laboratiu mediat per ordinador<br/>en entorns d'ensenyament i aprenentatge virtuals i en l'àmbit de la docència universitària. Es descriu<br/>i s'analitza l'ús que fa el professorat d'entorns virtuals d'ensenyament/aprenentatge (E/A) de<br/>caràcter general. Així mateix, s'exploren les possibilitats de noves formes d'ensenyar i aprendre a<br/>través de l'ús d'entorns d'E/A dissenyats específicament per afavorir l'aprenentatge col·laboratiu<br/>mediat per l'ordinador (CSCL).<br/>El punt de partença del treball consisteix, d'una banda, en un anàlisi d'un recull ampli<br/>d'investigacions realitzades sobre el tema que es presenta sistematitzat en una taula. D'altra banda<br/>s'explora l'ús que es fa dels entorns virtuals i/o de suport virtual (WebCT i Sakai) a la universitat de<br/>Lleida (UdL).<br/>La part central del treball consisteix en investigar si les característiques del software utilitzat poden<br/>ser decisives per a la millora de l'aprenentatge. Seguint un disseny quasi-experimental es<br/>seleccionen fòrums de debat de diverses assignatures, pertanyents a entorns virtuals generals (Sakai<br/>i WebCT) i es desenvolupen assignatures on s'empren plataformes específiques dissenyades per<br/>afavorir el CSCL (Knowledge Forum, Synergeia, Fle3). Es comparen les aportacions fetes entre<br/>entorns generals i específics, i entre entorns específics que requereixen catalogar les aportacions<br/>(scaffolds de Fle3 i Synergeia) i els que no ho requereixen.<br/>A més a més, s'analitzen les aportacions que fan els subjectes, segons diferents paràmetres<br/>quantitatius. S'observa que els estudiants i les estudiantes universitaris fan un ús de les bastides<br/>limitat i imprecís. Així mateix, es fa un anàlisi qualitatiu de les aportacions d'acord a un sistema de<br/>categories fonamentat en els processos socials d'aprenentatge col·laboratiu (Stahl, 2000) i els<br/>scaffolds de Knowledge Forum, seguint un procés de fiabilitat en la categorització.<br/>Els resultats mostren que les diferències entre entorns generals i específics són molt poques.<br/>S'ha constatat que en els 60 fòrums analitzats, independentment de l'entorn, la participació i la<br/>motivació disminueixen si els missatges no són valorats pel tutor. Les aportacions són bàsicament<br/>d'opinió i d'explicitació sobre el tema. S'observen pocs missatges on els estudiants entrin en debat<br/>amb idees aportades anteriorment pels altres participants en el fòrum.<br/>Finalment, es proposa estimular la participació, oferir pautes de construcció del discurs, i l'ús guiat<br/>de les bastides, com a recursos per optimitzar l'aprenentatge virtual (o en suport virtual) per a que<br/>sigui més col·laboratiu.
URI
http://hdl.handle.net/10459.1/63816
European research projects
Collections
  • Tesis Doctorals [1257]

Contact Us | Send Feedback | Legal Notice
© 2022 BiD. Universitat de Lleida
Metadata subjected to 
 

 

Browse

All of the repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

D'interès

Política institucional d'accés obertDiposita les teves publicacionsDiposita dades de recercaSuport a la recerca

Contact Us | Send Feedback | Legal Notice
© 2022 BiD. Universitat de Lleida
Metadata subjected to