Show simple item record

dc.contributor.authorGuilera Lladós, Teresa
dc.contributor.authorBatalla, Iolanda
dc.contributor.authorSoler González, Jorge
dc.date.accessioned2018-01-11T11:09:50Z
dc.date.available2018-01-11T11:09:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1575-1813
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/62334
dc.description.abstractIntroduction: The evolution of empathy among medical students according to gender and specialty preference is explored using several validated scales. The value of our feedback to the medical students at the end of the study is also assessed. Materials and methods: A total of 151 students completed the initial questionnaire, including the following scales: Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE), Interpersonal Reactivity Index (IRI), and Empathy Quotient (EQ). The final questionnaire was completed by 99 of them. Results: According to the EQ classification, it was found that 7.3% of students had low empathy, 49.7% average, 36.4% above average, and 6.6% very high. Empathy was higher among women in IRI-FS, IRI-EC, and EQ. Students who preferred people-oriented specialties score higher in JSPE and EQ. The IRI-Fantasy Scale was the only scale that shows increased scores on follow-up and in students with preference for people-oriented specialties. Discussion: This study shows that most of the medical students in our sample had a good level of empathy. Empathy was unchanged throughout the follow-up. Medical students had different profiles of empathy. In extreme profiles, feedback could offer advice in the process of choosing a specialty to best suit their empathic skills.ca_ES
dc.description.abstractIntroducción: Se explora la evolución de la empatía en estudiantes de medicina utilizando a lavez varias escalas validadas, teniendo en cuenta el sexo y la preferencia de especialidad. Alfinal del estudio se realizó feedback de los resultados a los estudiantes.Materiales y métodos: Ciento cincuenta y un estudiantes de medicina completaron el cues-tionario inicial con las siguientes escalas: Jefferson Scale of Physician Empathy, InterpersonalReactivity Index (IRI), Empathy Quotient (EQ) y Systemizing Quotient. Noventa y nueve de ellosfinalizaron el estudio de seguimiento.Resultados: Según la clasificación de la EQ encontramos un 7,3% de estudiantes con bajaempatía, un 49,7% media, un 36,4% por encima de la media y un 6,6% muy alta. La empatíafue mayor en mujeres en IRI-Fantasy Scale, IRI-Empathetic Concern y EQ. En los estudiantescon preferencia de especialidad orientada a las personas la empatía fue mayor en JeffersonScale of Physician Empathy y EQ. IRI-Fantasy Scale fue la única escala que aumentó durante elseguimiento y en los estudiantes con orientación a las personas.Discusión: Este estudio mostró que la mayoría de los estudiantes de medicina de nuestra mues-tra tenían un buen nivel de empatía, y que la empatía apenas se modificó durante el períodode seguimiento. Los estudiantes de medicina tenían diferentes perfiles de empatía, algunos deellos con valores extremos. En estos perfiles el feedback permite ofrecer asesoramiento en elproceso de elegir una especialidad para adaptarse mejor a sus habilidades empáticas.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherElsevierca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.017ca_ES
dc.relation.ispartofEducación Médica, 2017, núm. 230, p. 1-9ca_ES
dc.rightscc-by-nc-nd (c) Guilera et al., 2017ca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEmpathyca_ES
dc.subjectFeedbackca_ES
dc.subjectMedical educationca_ES
dc.subjectMedical studentsca_ES
dc.titleEmpathy and specialty preference in medical students. Follow-up study and feedbackca_ES
dc.title.alternativeEmpatía y preferencia de especialidad en estudiantes de medicina. Estudio de seguimiento y feedbackca_ES
dc.typearticleca_ES
dc.identifier.idgrec030028
dc.type.versionpublishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.017


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc-nd (c) Guilera et al., 2017
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc-nd (c) Guilera et al., 2017