Análisis comparativo de las redes sociales establecidas en los foros virtuales de aprendizaje en la Universidad de Lleida (UdL)

View/ Open
Issue date
2008Suggested citation
Verdú Surroca, Noemí;
Brescó Baiges, Enric;
Juárez Mecías, Jordi;
.
(2008)
.
Análisis comparativo de las redes sociales establecidas en los foros virtuales de aprendizaje en la Universidad de Lleida (UdL).
Comunicació presentada al V Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) “El canvi en la cultura docent universitària”. Lleida, 2, 3 i 4 de juliol de 2008..
CIDUI Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació.
http://hdl.handle.net/10459.1/60648.
Metadata
Show full item recordAbstract
Both Information and Communication Technologies (ICT) and the communication tools, synchronous and non-synchronous, that ICT offer are being used with more and more frequency in the university of Lleida (UdL). The aim is to guarantee a good virtual communication in the learning processes. In the present research 8 virtual forums done in the Sakai virtual campus in UdL have been analysed. These 8 virtual forums have been realized in 4 different subjects. It has been decided to analyse 2 forums of each subject, one done at the beginning of the course and the other at the end. The aim has been to compare and observe if the experience has any kind of influence in the improvement of the interaction and in the message’s quality. Furthermore many factors which can have an influence in the communication and interaction among students have been also observed. The methodology used is both quantitative and qualitative. To examine the features of networked interaction graphs has been used. In the qualitative analysis, contents of the computer messages were categorized by Gunawardena’s classification (1997). The results of the study revealed that opinion messages of sharing information and comparison are the most used. Students have also built messages with examples and clarifying concepts. However, messages of negotiation, disagreement, synthesis and conclusion are hardly used. It was found that it is very important the presence of the mediator’s role, because if this figure is not in the forum, not only did the interaction decrease notably, but also contents of messages are more superficial.
Is part of
Comunicació presentada al V Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) “El canvi en la cultura docent universitària”. Lleida, 2, 3 i 4 de juliol de 2008.European research projects
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Representaciones de foros virtuales: diseño de una herramienta para analizar las interacciones entre usuarios en el campus virtual de la Universidad de Lleida
Béjar Torres, Ramón; Bitterhoff Gatius, Jaume; Brescó Baiges, Enric; Flores i Alarcia, Òscar; Juárez Mecías, Jordi; Mur Escobar, José Antonio; Verdú Surroca, Noemí (2006)El siguiente proyecto se ha desarrollado en la Unidad de Docencia Virtual, una unidad estructural del Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Lleida. Esta Unidad está especializada en todos aquellos ... -
Comparativa sobre el uso de las herramientas de comunicación telemáticas en las asignaturas semipresenciales de la universidad de Lleida
Béjar Torres, Ramón; Brescó Baiges, Enric; Flores i Alarcia, Òscar; Gatius, Jaume; Juárez Mecías, Jordi; Mur Escobar, José Antonio; Verdú Surroca, Noemí (Congrès Multimèdia Educatiu, 2005)La temática de la presente comunicación está relacionada con la s tecnologías de la información y la comunicación(TIC) en los procesos de enseñanza/aprendizaje. Actualmente, las TIC las podemos encontrar en casi todos ... -
Procesos y proyectos para la implantación de las TIC en la docencia universitaria: el modelo de la Universidad de Lleida
Flores i Alarcia, Òscar; Béjar Torres, Ramón; Verdú Surroca, Noemí; Brescó Baiges, Enric; Mur Escobar, José Antonio; Juárez Mecías, Jordi; Gatius, Jaume (2005)El objetivo de este trabajo es explicar los distintos procesos que se están llevando a cabo en la Universidad de Lleida (UdL) para poder desarrollar una implantación efectiva y racional de las TIC en la docencia. Como ...