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dc.contributor.authorLavega i Burgués, Pere
dc.contributor.authorSáez de Ocáriz Granja, Unai
dc.contributor.authorLagardera Otero, Francisco
dc.contributor.authorMarch Llanes, Jaume
dc.contributor.authorPuig, Nuria
dc.date.accessioned2017-10-19T08:27:40Z
dc.date.available2017-10-19T08:27:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0212-9728
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/60320
dc.description.abstractThis study explored the effect of gender (GE) and group gender composition (GGEC) on men’s and women’s experiences of emotions when taking part in different games. To formulate our hypotheses we used a theoretical framework formed by the theories of Lazarus and Bisquerra on the construct of emotional competence and well-being and their relationship with gender stereotypes, Parlebas’s motor action theory and previous results of empirical research related to games, emotions and gender relations. The participants (218 university students, Mage = 20.3, SD = 2.73) completed twelve sessions of individual games (IG) and cooperative games (CG). The results showed that GE and GGEC were predictors of the experience of positive emotions and that males were more likely to experience negative emotions in both games. The findings highlight gender differences and could help physical education teachers to avoid activities that reinforce the hierarchies and inequalities associated with gender and sex role stereotypes.ca_ES
dc.description.abstractEste estudio exploró el efecto del género (GE) y la composición del género del grupo (CGEC) en experiencias emocionales de hombres y mujeres cuando participaron en diferentes juegos. Para formular nuestra hipótesis se hizo uso del marco teórico elaborado a partir de las teorías de Lazarus y Bisquerra en relación al constructo de la competencia emocional y el bienestar y su relación con estereotipos de género, así como la teoría de acción motriz de Parlebas y resultados previos de la investigación empírica relativa a juegos, emociones y género. Los participantes (218 estudiantes universitarios, Medad = 20.3, DT = 2.73) realizaron doce sesiones de Juegos individuales (IG) y de Juegos cooperativos (CG). Los resultados mostraron que GE y GGEC fueron predictores de la experiencia de emociones positivas y que los hombres expresaron más emociones negativas en ambos juegos. Los hallazgos muestran diferencias de género y podrían ayudar a los profesores de educación física a evitar actividades que promuevan jerarquías y desigualdades asociadas al género y a los estereotipos de sexo.ca_ES
dc.description.sponsorshipThis work was supported by Spain’s Ministry of Science and Innovation under Grant numbers DEP2010- 21626-C03-01, DEP2010-21626-C03-02, DEP2010-21626-C03-03; and Catalonian National Institute of Physical Education (INEFC) under Grant number 2014PINEFC/00002.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherUniversidad de Murciaca_ES
dc.relationMICINN/PN2008-2011/DEP2010-21626-C03-01
dc.relationMICINN/PN2008-2011/DEP2010-21626-C03-02
dc.relationMICINN/PN2008-2011/DEP2010-21626-C03-03
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a https://doi.org/10.6018/analesps.33.3.260811ca_ES
dc.relation.ispartofAnales de Psicología, 2017, vol. 33, núm. 3, p. 538-547ca_ES
dc.rightscc-by-nc (c) Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 2017ca_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectGenderca_ES
dc.subjectPhysical Educationca_ES
dc.subjectEmotional Stereotypesca_ES
dc.subjectGroup Gender Compositionca_ES
dc.titleEmotional experience in individual and cooperative traditional games. A gender perspectiveca_ES
dc.typearticleca_ES
dc.identifier.idgrec025037
dc.type.versionpublishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.6018/analesps.33.3.260811


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cc-by-nc (c) Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 2017
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