Show simple item record

dc.contributor.authorMiquel Baldellou, Marta
dc.date.accessioned2017-06-08T16:08:22Z
dc.date.available2017-06-08T16:08:22Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1578-3820
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/59837
dc.description.abstractAs a literary critic, Edgar Allan Poe reviewed the writings of the Victorian man of letters Edward Bulwer-Lytton on at least four occasions in the span of six years, from 1835 to 1841. Even if both authors came from signi cantly different backgrounds, as Poe was of humble origins and Bulwer-Lytton was an English aristocrat, the reversal of fortune, together with their respective personal and parental circumstances, turned them into transatlantic literary doubles, since their ction often presents considerable intertextual links. Bulwer-Lytton’s novella Falkland (1827) and Poe’s classical tale “The Assignation” (1832) are rooted in a Byronic myth, depicting a love triangle which particularly echoes both authors’ respective parental circumstances. This article aims at providing a comparative analysis of these works, interpreting them from a biographical perspective in order to shed light on both authors’ early ction as well as understanding the role that their respective family background played on their literary creativity and ageing at such an early stage of their career.ca_ES
dc.description.abstractComo crítico literario, Edgar Allan Poe reseñó las obras del escritor victoriano Edward Bulwer-Lytton en al menos en cuatro ocasiones a lo largo de seis años, desde 1835 a 1841. Pese a que ambos autores procedían de círculos muy diferentes, puesto que Poe nació en el seno de una familia humilde y Bulwer-Lytton era un eminente aristócrata inglés, un golpe del destino, así como sus circunstancias personales y familiares, los convirtieron en dobles literarios transatlánticos, puesto que sus obras a menudo presentan considerables giros intertextuales. La novela corta de Bulwer-Lytton, Falkland (1827), y el relato de corte clásico de Poe, “The Assignation” (1832), se enclavan en un mito byroniano, retratando un triángulo amoroso que presenta múltiples ecos con respecto al parentesco de ambos autores. Este artículo pretende ofrecer un análisis comparativo de ambas obras, interpretándolas desde una perspectiva biográ ca con el objetivo de ahondar en las primeras creaciones de ambos autores así como de vislumbrar el importante papel que sus orígenes familiares jugaron en su creatividad literaria y envejecimiento en una etapa tan temprana de su obra.ca_ES
dc.language.isoengca_ES
dc.publisherUniversidad de Almeríaca_ES
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a http://dx.doi.org/10.25115/odisea.v0i12.231ca_ES
dc.relation.ispartofOdisea, 2011, núm. 12, p. 149-164ca_ES
dc.rights(c) Universidad de Almería, 2011ca_ES
dc.subjectCreativityca_ES
dc.subjectBiographyca_ES
dc.subjectEarly worksca_ES
dc.subjectTransatlantic doublesca_ES
dc.subjectIllicit relationshipsca_ES
dc.subjectFamily backgroundca_ES
dc.subjectHeritageca_ES
dc.subjectAgeingca_ES
dc.subjectCreatividadca_ES
dc.subjectBiografíaca_ES
dc.subjectPrimeras obrasca_ES
dc.subjectDobles transatlánticosca_ES
dc.subjectRelaciones ilícitasca_ES
dc.subjectParentescoca_ES
dc.subjectLegadoca_ES
dc.subjectEnvejecimientoca_ES
dc.subject.otherLiteratura americana -- S. XIXca_ES
dc.subject.otherPoe, Edgar Allan, 1809-1849 -- Crítica i interpretacióca_ES
dc.subject.otherLiteratura comparadaca_ES
dc.titleTransatlantic Doubles: Intertextual Ageing in the Early Fiction of Edgar Allan Poe and Edward Bulwer-Lyttonca_ES
dc.title.alternativeDobles transatlánticos: envejecimiento intertextual en la obra temprana de Edgar Allan Poe y Edward Bulwer-Lyttonca_ES
dc.typearticleca_ES
dc.identifier.idgrec019162
dc.type.versionpublishedVersionca_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessca_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.25115/odisea.v0i12.231


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record