Show simple item record

dc.contributor.authorSanvicén, Paquita
dc.date.accessioned2017-06-08T07:20:54Z
dc.date.available2017-06-08T07:20:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0211-0784
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10459.1/59824
dc.description.abstractAquest article recull elements que mostren que el gènere és un element que condiciona l'adquisició de competència comunicativa en català i, per tant, la inclusió social i ciutadana de les dones que han arribat a Catalunya procedents de l'anomenada immigració extracomunitària. L'article exposa les primeres conclusions d'una experiència de recerca-acció feta a Lleida amb dones marroquines arribades a la ciutat fa més de deu anys. L'enfoc constata que operen amb condicions de més desigualtat ja que afegeixen al fet de ser dona i immigrant l'atribut de ser musulmanes i, amb això, hi sumen els elements característics i la càrrega d'estereotips socials que porten adscrits. Unes desigualtats que actuen com a condicionants per decidir o no aprendre català i que també marquen les oportunitats de poder utilitzar-lo. A partir dels relats i de l'observació participant en un grup de formació inclòs en la recerca iniciada al 2012 i que continua encara, l'article constata que a l'argumentari dels motius per aprendre català cal afegir, com una oportunitat, l'objectiu d'apoderament. S'hi plantegen, també, propostes per millorar l'ensenyament del català. La distribució poblacional de les dones immigrants és territorialment heterogènia i ho és la seua complexitat, per això cal analitzar cada realitat concreta i planificar l'enfoc i el contingut d'acord amb els trets i necessitats dels grups. La reflexió feta sobre l'experiència evidencia que aquesta adequació és imprescindible per arribar a la gran quantitat de dones marroquines que encara no tenen autonomia comunicativa en llengua catalana. Paraules clau: dones marroquines, aprenentatge del català, recerca-acció, immigracions, Catalunya
dc.description.abstractThis article provides evidence that gender is a conditioning element for the acquisition of communicative competence in the Catalan language, and therefore, for the social inclusion of women who have arrived in Catalonia as immigrants from outside the EU. The article puts forward the preliminary conclusions of an action research carried out in Lleida with Moroccan women who arrived to the city more than ten years ago. The research shows that these women operate in conditions of inequality: they are immigrant women and they are Muslim, with all the characteristic social stereotypes entailed. These inequalities condition the decision to learn Catalan or not and the opportunities to use it. Based on the stories and the participant observation in a learning group involved in the ongoing research started in 2012, the article shows that empowerment should be added to the reasons to learn Catalan. Proposals are put forward to improve teaching of Catalan. The territorial distribution of immigrant women and their complexities are heterogeneous, hence the need to analyse each particular situation and plan the teaching according to the characteristics and needs of the different groups. A reflection on the results makes it evident that proper adjustment is needed to reach the high number of Moroccan women who live here and don't have communicative autonomy in Catalan yet. Keywords: Moroccan women, Catalan language learning, action research, immigration, Catalonia
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocat
dc.publisherInstitut d´Estudis Catalans. Societat Catalana de Sociolingüística
dc.relation.isformatofReproducció del document publicat a: https://doi.org/10.2436/20.2504.01.120
dc.relation.ispartofTreballs de Sociolingüística Catalana, 2016, núm. 26 , p. 269-284
dc.rightscc-by-nc-nd (c) Sanvicén, Paquita, 2016
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es
dc.subjectDones marroquines
dc.subjectAprenentatge català
dc.subjectRecerca accio
dc.subjectImmigració
dc.subjectCatalunya
dc.titleDones marroquines i aprenentatge de català. Anàlisi sociològica des d'una perspectiva de gènere
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.date.updated2017-06-08T07:20:57Z
dc.identifier.idgrec024192
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.2436/20.2504.01.120


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc-nd (c) Sanvicén, Paquita, 2016
Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc-nd (c) Sanvicén, Paquita, 2016