dc.contributor.author | Navarro, Rosa | |
dc.date.accessioned | 2016-12-19T09:37:10Z | |
dc.date.available | 2016-12-19T09:37:10Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 1888-3931 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10459.1/58853 | |
dc.description.abstract | Curial e Güelfa is not a chivalric novel written in the 15th century, but a ‘Gothic’
novel written in the 19th century by its professed discoverer, Manuel Milà i Fontanals.
The text reveals a clear portrait of its author: an erudite scholar who had read
vastly, from Muntaner’s Crònica to Il Novellino, from Paris e Viana to Petit Jehan de
Saintré; someone familiar with the troubadours Rigaut de Berbezilh and Raimbaut
de Vaqueiras; an author who had read, among many other works, Fulgentius’
Mitologiae and Enrique de Villena’s Glosas de la Eneida; Alfonso de la Torre’s Visión
deleitable, Manrique’s Verses and El cortesano by Luis Milán. The concordances with
these works make it evident that the book is a composite imitation by the highly
erudite Catalan writer. Moreover, they attest to the fact that Curial e Güelfa can by
no means have been written in the 15th century, as no writer could have had all the
aforementioned works at his disposal at the time, and it was naturally impossible to
read books published after the alleged date of writing of Curial e Güelfa. | ca_ES |
dc.description.abstract | Curial e Güelfa no es una novela de caballerías de la primera mitad del siglo XV, sino una novela
“gótica”, escrita en el siglo XIX por su descubridor, Manuel Milà i Fontanals. El texto dibuja nítidamente
el perfil de su autor: un erudito que ha leído desde la Crònica de Muntaner al Novellino,
Paris e Viana y Petit Jehan de Saintré, que conoce a los trovadores Rigaut de Berbezilh y Raimbaut
de Vaqueiras; que ha leído las Mitologiae de Fulgencio, las Glosas de la Eneida de Enrique de Villena,
la Visión deleitable de Alfonso de la Torre, las Coplas de Manrique y El cortesano de Luis Milán, entre
otras muchas obras. Son las concordancias con dichas creaciones las que evidencian la imitación
compuesta que lleva a cabo el cultísimo escritor catalán y al mismo tiempo son las pruebas de que
Curial e Güelfa no puede ser de ninguna manera una obra escrita en el siglo XV; ningún escritor podía
tener a su alcance todas las obras indicadas y, por supuesto, sería imposible que pudiera haber
leído las posteriores a la fecha que se da para su creación. | |
dc.language.iso | eng | ca_ES |
dc.publisher | Edicions de la Universitat de Lleida | ca_ES |
dc.relation.isformatof | Reproducció del document publicat a https://doi.org/10.21001/itma.2016.10.02 | ca_ES |
dc.relation.ispartof | Imago temporis: medium Aevum, 2016, núm. 10, p. 55-95 | ca_ES |
dc.rights | cc-by-nc-nd, (c) Edicions de la Universitat de Lleida, 2016 | ca_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Literary forgery | ca_ES |
dc.subject | Composite imitation | ca_ES |
dc.subject | Gothic novel | ca_ES |
dc.subject | Traces of reading | ca_ES |
dc.subject | Creative erudition | ca_ES |
dc.subject | Falsificatio litteraria | |
dc.subject | Imitatio composite | |
dc.subject | Fabula Gothica | |
dc.subject | Lecturae vestigial | |
dc.subject | Eruditio creatrix | |
dc.title | The Gothic Novel ‘Curial e Güelfa’: an erudite Creation by Milà i Fontanals | ca_ES |
dc.title.alternative | La novela gótica ‘Curial e Güelfa’: una creación erudita de Milà i Fontanals | |
dc.type | article | ca_ES |
dc.type.version | publishedVersion | ca_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | ca_ES |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.21001/itma.2016.10.02 | |