Universitat de Lleida
    • English
    • català
    • español
  • English 
    • English
    • català
    • español
  • Login
Repositori Obert UdL
View Item 
  •   Home
  • Recerca
  • Filologia Catalana i Comunicació
  • Articles publicats (Filologia Catalana i Comunicació)
  • View Item
  •   Home
  • Recerca
  • Filologia Catalana i Comunicació
  • Articles publicats (Filologia Catalana i Comunicació)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De las stars al estructuralismo. Evolución de la crítica y la prensa cinematográfica en Barcelona bajo el franquismo

Thumbnail
View/Open
023050.pdf (105.1Kb)
Issue date
2015
Author
Nieto Ferrando, Jorge
Suggested citation
Nieto Ferrando, Jorge; . (2015) . De las stars al estructuralismo. Evolución de la crítica y la prensa cinematográfica en Barcelona bajo el franquismo. Estudios Sobre el Mensaje Periodistico, 2015, vol. 21, num. 1, p. 145-160. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n1.49086.
Impact


Web of Science logo    citations in Web of Science

Scopus logo    citations in Scopus

Google Scholar logo  Google Scholar
Share
Export to Mendeley
Metadata
Show full item record
Abstract
El presente artículo pretende abordar la prensa catalana cinematográfica bajo el franquismo, y dentro de ella la reflexión y la crítica de cine. El objetivo es aproximarse al análisis de las algunas publicaciones representativas en función de sus contenidos, su público objetivo y los paradigmas críticos que suscriben. Respecto al cariz de sus contenidos y públicos, pueden establecerse dos grandes tipos de prensa cinematográfica: la prensa híbrida mayoritaria y la especializada. En lo referente a los paradigmas podemos encontrar en Cataluña, en líneas generales, tres: el realismo naturalista, la 'política de los autores' y la cinefilia y el desarrollado a partir de la semiótica, el marxismo y, en cierta medida, el psicoanálisis. Palabras clave Cine, crítica cinematográfica, teoría del cine, prensa cinematográfica, stars, cinefilia. Abstract This article aims to approach Catalonian film magazines under Franco's regime, and film criticism and reflection within this regime. The aim is to analyse several representative magazines according to their content, target audience and the criticism models they endorse. With regard to the slant of their contents and audiences, two main types of film magazines may be established: the majority hybrid press and the specialised press. In general, when referring to the models found in Catalonia, there are three: naturalism, the 'authors' policy' and cinephilia and the development based on semiotics, Marxism and, to a certain extent, on psychoanalysis. Key words Cinema, film criticism, film theory, film magazines, stars, cinephilia
URI
http://hdl.handle.net/10459.1/57705
DOI
https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n1.49086
Is part of
Estudios Sobre el Mensaje Periodistico, 2015, vol. 21, num. 1, p. 145-160
European research projects
Collections
  • Articles publicats (Filologia Catalana i Comunicació) [329]

Contact Us | Send Feedback | Legal Notice
© 2022 BiD. Universitat de Lleida
Metadata subjected to 
 

 

Browse

All of the repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

D'interès

Política institucional d'accés obertDiposita les teves publicacionsDiposita dades de recercaSuport a la recerca

Contact Us | Send Feedback | Legal Notice
© 2022 BiD. Universitat de Lleida
Metadata subjected to