Recent Submissions

  • Eixos socioeducatius per a la integració dels drets de la infància i l’adolescència 

    Urrea Monclús, Aida (Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència, 2016)
    L’aparició de la Convenció sobre els drets del’infant(CDI)ha estat un punt d’inflexió per a la nova representació social del concepte d’infància, que ha donat valor i una importància rellevant als infants i ...
  • Nuevos parámetros en la intervención educativa del educador social 

    Balsells, M. Àngels (Sociedad Española de Pedagogía, 1998)
    El educador especializado se viene definiendo como aquel profesional de la educación que se dedica a intervenir en procesos de inadaptación social, marginación social y de situaciones de riesgo social. Surge en y para un ...
  • Estudio exploratorio de las respuestas de los estudiantes para maestro sobre el uso de la noción de medida en tareas matemáticas 

    Estrada Roca, M. Asunción; Moreno Moreno, Ma. del Mar; Huszar, Gabriel; Barbero Sola, Iván (Universitat Rovira i Virgili. Departament de Pedagogia, 2016)
    El siguiente informe de investigación aporta resultados sobre las respuestas a la prueba diagnóstica preparada ad hoc para la investigación que se está realizando con los estudiantes de primer curso del grado de Maestro ...
  • NetLab: teleobservatorio universitario de docencia virtual 

    Gisbert Cervera, Mercè; Cabero Almenara, Julio; Castaño Garrido, C.; González Sanmamed, Mercedes; Salinas Ibáñez, Jesús; Sangrà Morer, Albert; Estebanell, Meritxell; Isus, Sofia (Universidad de Sevilla. Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías, 2005)
    El proyecto Net.Lab pretende crear un espacio de referencia en la red que facilite la incorporación de las TIC en el ámbito universitario a partir de la definición de unos criterios de calidad.
  • La creación de una herramienta competencial para analizar actividades basadas en el mlearning en la Educación Primaria 

    Falceto Macarulla, Balbina; Coiduras Rodríguez, Jordi L.; Rovira Sanz, Georgina (Secretariado de Recursos y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla, 2016)
    En este texto se expone el proceso de construcción de una herramienta de análisis de actividades con el uso de dispositivos móviles en Educación Primaria. El principal objetivo es seleccionar, definir y clasificar ...
  • ‘They didn't tell me anything; they just sent me home’: children's participation in the return home 

    Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Vaquero Tió, Eduard; Balsells, M. Àngels; Ponce, Carmen (Wiley, 2016)
    The reality of child protection systems typically demonstrates a lack of attention to the voices of children. There are studies that confirm this fact and offer evidence of the benefits of participation, but gaps ...
  • Understanding social support in reunification: the views of foster children, birth families and social workers 

    Balsells, M. Àngels; Pastor Vicente, Crescencia; Molina, María Cruz; Fuentes-Peláez, Núria; Vázquez, Noelia (Oxford University Press, 2016)
    Research suggests that the social support received from fathers and mothers is a key factor in the reunification process, particularly on a foster child’s return home. However, little is known regarding the nature of this ...
  • Risk and protective factors associated with kinship care 

    Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Balsells, M. Àngels; Pastor Vicente, Crescencia; Vaquero Tió, Eduard; Mundet Bolós, Anna (Springer Verlag, 2015)
    This study aims to investigate the risk factors and protection factors associated with kinship foster care families (FF) who have overcome difficulties and been strengthened by their experience. Eighty-nine semi-structured ...
  • Familias, educación y prevención del maltrato infantil 

    Balsells, M. Àngels; Arco Bravo, Isabel del; Miñambres Abad, Amparo (Sociedad Española de Pedagogía, 2007)
    Este artículo presenta los resultados de una investigación empírica de carácter educativo desarrollada en el ámbito de lo social, cuyo objetivo principal ha sido la creación de un Proyecto de Intervención Educativa, ...
  • Skills and professional practices for the consolidation of the support group model to foster families 

    Balsells, M. Àngels; Fuentes-Peláez, Núria; Mateo Gomà, Maribel; Torralba Roselló, Josep Maria; Violant, Verónica (Taylor & Francis, 2016)
    The research presented here is justified by the lack of tradition in Spain with regards to socio-educational intervention programmes based on training and group support, as well as the proven benefits of these methods in ...
  • La participación del alumnado en la vida del centro: una aproximación desde la comunidad educativa 

    Coiduras Rodríguez, Jordi L.; Balsells, M. Àngels; Alsinet, Carles; Urrea Monclús, Aida; Guadix García, Ignacio; Belmonte Castell, Oscar (Universidad Complutense de Madrid, 2016)
    La Convención de los Derechos del Niño (CDN, 1989) es actualmente el tratado internacional más ratificado. Distintos autores han puesto de relieve su potencialidad para una educación moral y en la ciudadanía. Aun así, ...
  • La atención integral a las familias en situación de vulnerabilidad 

    Amorós, Pere; Balsells, M. Àngels; Fuentes-Peláez, Núria; Molina, María Cruz; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Pastor Vicente, Crescencia (Firenze University Press, 2010)
  • Positive Parenting: Lessons from Research 

    Pastor Vicente, Crescencia; Ciurana Sala, Anna; Navajas Hurtado, Alicia; Cojocaru, Daniela; Vázquez, Noelia (Expert Projects Publishing House, 2015)
    This article is a literature review that describes an innovative approach to work in positive parenting and family resilience from an eco-systemic approach, which takes the family into account in a holistic manner. After ...
  • El Uso didáctico y metodológico de las tabletas digitales en aulas de educación primaria y secundaria de Cataluña 

    Fernández Rodrigo, Laura (Secretariado de Recursos y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla, 2016-01-01)
    En esta investigación se describe y se diferencia el uso didáctico y metodológico de las tabletas digitales entre los centros de educación primaria y los de secundaria de Cataluña. Es un estudio cualitativo en el que se ...
  • Promoting resilience through technology, art and a child rights-based approach 

    Vaquero Tió, Eduard; Urrea Monclús, Aida; Mundet Bolós, Anna (Expert Projects Publishing House, 2014)
    The concept of resilience is widely used in many fields as a frame of reference. It is generally understood to be a capacity which a person, group, subject or system can develop when facing a situation affecting integrity, ...
  • Exploring the needs of parents for achieving reunification: the views of foster children, birth family and social workers in Spain 

    Balsells, M. Àngels; Pastor Vicente, Crescencia; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Vaquero Tió, Eduard; Urrea Monclús, Aida (Elsevier, 2015)
    Background: Family reunification refers to the process through which children and adolescents under a measure of temporary separation (foster care or residential) return to live with their biological families. The research ...
  • The social support in kinship foster care: a way to enhance resilience 

    Fuentes-Peláez, Núria; Balsells, M. Àngels; Fernández, Josefina; Vaquero Tió, Eduard; Amorós, Pere (John Wiley & Sons, 2014)
    This paper analyses how social support enhances family resilience inkinship foster families by involving the families in an educationalgroup programme. Sixty-two kinship foster families from Spain par-ticipated in the ...
  • Child welfare and successful reunification through the socio-educative process: needs to training of biological familiy in Spain 

    Balsells, M. Àngels; Pastor Vicente, Crescencia; Amorós, Pere; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Ponce, Carmen; Navajas Hurtado, Alicia (MDPI - Open Access Publishing, 2014)
    In Spain, an average of 480 children per 100,000 is receiving some type of temporary care, and the reunification process is typically lengthy. Providing the biological family with specific training as part of the reunification ...
  • The biological family from the perspective of kinship fostered adolescents 

    Fuentes-Peláez, Núria; Amorós, Pere; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Balsells, M. Àngels; Violant, Verónica (Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de AsturiasUniversidad de Oviedo. Departamento de Psicología, 2013)
    Previous studies emphasise the importance of the biological family to the welfare of fostered adolescents. However, the majority of these studies only take into consideration the viewpoints of the professionals, foster ...
  • Implementation and evaluation of the “learning together, growing in family programme”: the impact on the families 

    Amorós, Pere; Balsells, M. Àngels; Buisan, Montserrat; Byrne, Sonia; Fuentes-Peláez, Núria (Lumen Publishing House, 2013)
    The article looks at the characteristics of the programme and its application and evaluation. We have chosen a mixed methodological focus that is characterised by a research process that collects analyses and links ...

View more