Now showing items 29-48 of 50

    • Necesidades educativas para promover la salud afectiva y sexual en jóvenes en riesgo social 

      Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Balsells, M. Àngels; Molina, María Cruz; Fuentes-Peláez, Núria; Pastor Vicente, Crescencia; Amorós, Pere (Universitat de Barcelona: Institut de Ciències de l'Educació, 2014)
      La educación afectiva y sexual de los y las jóvenes en situación de riesgo social es un elemento esencial para su salud. La educación en esta área requiere unos planteamientos rigurosos que se basen en las necesidades ...
    • Needs analysis for a parental guidance program for biological family: Spain's current situation 

      Balsells, M. Àngels; Amorós, Pere; Fuentes-Peláez, Núria; Mateos Inchaurrondo, Ainoa (Lumen Publishing House, 2011)
      One of the current characteristics of child protection in Spain is the priority that we try to give to the socio-educative action with the biological family when the measure of kinship foster care is applied to achieve ...
    • Nens, nenes i adolescents en acolliment i adopció: propostes per a la seva atenció educativa a centres de primària i secundària 

      Jiménez-Morago, Jesús M.; Carrera, P.; Cortada, N. (Edicions de la Universitat de Lleida, 2019)
      El centre educatiu ha de facilitar la incorporació de la infància i l’adolescència en acolliment i adopció mitjançant un pla personalitzat d’acollida que inclourà una avaluació inicial que guiï l’atenció educativa. Un pla ...
    • NetLab: teleobservatorio universitario de docencia virtual 

      Gisbert Cervera, Mercè; Cabero Almenara, Julio; Castaño Garrido, C.; González Sanmamed, Mercedes; Salinas Ibáñez, Jesús; Sangrà Morer, Albert; Estebanell, Meritxell; Isus, Sofia (Universidad de Sevilla. Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías, 2005)
      El proyecto Net.Lab pretende crear un espacio de referencia en la red que facilite la incorporación de las TIC en el ámbito universitario a partir de la definición de unos criterios de calidad.
    • Nuevos parámetros en la intervención educativa del educador social 

      Balsells, M. Àngels (Sociedad Española de Pedagogía, 1998)
      El educador especializado se viene definiendo como aquel profesional de la educación que se dedica a intervenir en procesos de inadaptación social, marginación social y de situaciones de riesgo social. Surge en y para un ...
    • La participación del alumnado en la vida del centro: una aproximación desde la comunidad educativa 

      Coiduras Rodríguez, Jordi L.; Balsells, M. Àngels; Alsinet, Carles; Urrea Monclús, Aida; Guadix García, Ignacio; Belmonte Castell, Oscar (Universidad Complutense de Madrid, 2016)
      La Convención de los Derechos del Niño (CDN, 1989) es actualmente el tratado internacional más ratificado. Distintos autores han puesto de relieve su potencialidad para una educación moral y en la ciudadanía. Aun así, ...
    • Positive parenting support during family reunification 

      Balsells, M. Àngels; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Urrea Monclús, Aida; Vaquero Tió, Eduard (Taylor & Francis, 2018)
      This article presents the results of a qualitative study that explores parenting skills when a child returns home after a period of foster care in the child protection system. There were a total of 135 participants, including ...
    • Positive Parenting: Lessons from Research 

      Pastor Vicente, Crescencia; Ciurana Sala, Anna; Navajas Hurtado, Alicia; Cojocaru, Daniela; Vázquez, Noelia (Expert Projects Publishing House, 2015)
      This article is a literature review that describes an innovative approach to work in positive parenting and family resilience from an eco-systemic approach, which takes the family into account in a holistic manner. After ...
    • Presentación del programa 

      Balsells, M. Àngels; Pastor Vicente, Crescencia; Amorós, Pere; Fuentes-Peláez, Núria; Molina, María Cruz; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Vaquero Tió, Eduard; Ponce, Carmen; Mateo Gomà, Maribel; Parra Ramajo, Belén; Torralba Roselló, Josep Maria; Mundet Bolós, Anna; Urrea Monclús, Aida; Ciurana Sala, Anna; Navajas Hurtado, Alicia; Vázquez Álvarez, Noelia; Giralt, Olga; Tous, Roger; Clavero, Javier; Navarro Sagristà, Adrià (Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Centro de Publicaciones, 2015)
      Caminar en familia es un programa de apoyo a las competencias parentales específicas que las familias tienen que desarrollar en un proceso de acogida y de reunificación familiar. El trabajo de las competencias parentales ...
    • La promoció de la salut mental dels adolescents en els centres educatius: resiliència i recursos digitals 

      Molina, María Cruz; Vaquero Tió, Eduard; Vázquez, Noelia (Edicions de la Universitat de Lleida, 2017)
      En aquest monogràfic es planteja aprofundir en els tres interrogants importants que sorgeixen de la confluència de la promoció de la salut mental dels adolescents des de l’enfocament de la resiliència en el context escolar, ...
    • Promoting resilience through technology, art and a child rights-based approach 

      Vaquero Tió, Eduard; Urrea Monclús, Aida; Mundet Bolós, Anna (Expert Projects Publishing House, 2014)
      The concept of resilience is widely used in many fields as a frame of reference. It is generally understood to be a capacity which a person, group, subject or system can develop when facing a situation affecting integrity, ...
    • Recursos digitales para el desarrollo de "Caminar en familia": programa de competencias parentales durante el acogimiento y la reunificación familiar 

      Vaquero Tió, Eduard; Balsells, M. Àngels; Fuentes-Peláez, Núria (Octaedro, 2016)
      El ámbito de la educación no formal, y más concretamente el ámbito de la protección a la infancia, cuenta con pocas experiencias donde el uso de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) se dirija a ...
    • Una revisión de la literatura sobre el uso de las TIC en el ámbito de la intervención sociofamiliar 

      Vaquero Tió, Eduard; Ius, Marco; Milani, Paola; Balsells, M. Àngels (Octaedro, 2016)
      Escasa atención están recibiendo algunas investigaciones nacionales e internacionales realizadas en el ámbito de la intervención sociofamiliar y el uso de medios tecnológicos. En esta comunicación se muestra una revisión ...
    • Risk and protective factors associated with kinship care 

      Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Balsells, M. Àngels; Pastor Vicente, Crescencia; Vaquero Tió, Eduard; Mundet Bolós, Anna (Springer Verlag, 2015)
      This study aims to investigate the risk factors and protection factors associated with kinship foster care families (FF) who have overcome difficulties and been strengthened by their experience. Eighty-nine semi-structured ...
    • Sexual health promotion in high social risk adolescents: the view of ‘professionals’ 

      Molina, María Cruz; Amorós, Pere; Balsells, M. Àngels; Jané, Mireia; Vidal, María José; Díez, Èlia (Lumen Publishing House, 2013)
      Teenage pregnancy rates and STIs have lately risen all over Europe. In Catalonia, figures have started to improve slightly because of a joint effort by all health and social agents involved in promoting healthy habits. ...
    • Skills and professional practices for the consolidation of the support group model to foster families 

      Balsells, M. Àngels; Fuentes-Peláez, Núria; Mateo Gomà, Maribel; Torralba Roselló, Josep Maria; Violant, Verónica (Taylor & Francis, 2016)
      The research presented here is justified by the lack of tradition in Spain with regards to socio-educational intervention programmes based on training and group support, as well as the proven benefits of these methods in ...
    • El suport a la família biològica, un factor bàsic per a la reunificació en els acolliments familiars i residencials 

      Amorós, Pere; Balsells, M. Àngels; Fuentes-Peláez, Núria; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Molina, María Cruz; Mundet Bolós, Anna; Pastor Vicente, Crescencia; Vaquero Tió, Eduard (Departament de Benestar i Drets Socials, Consell de Mallorca, 2012)
      L’ànàlisi de la literatura permet observar com la investigació sobre la identificació de les necessitats i les capacitats parentals de les famílies en situació de vulnerabilitat amb fills i filles en el sistema de ...
    • The biological family from the perspective of kinship fostered adolescents 

      Fuentes-Peláez, Núria; Amorós, Pere; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Balsells, M. Àngels; Violant, Verónica (Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de AsturiasUniversidad de Oviedo. Departamento de Psicología, 2013)
      Previous studies emphasise the importance of the biological family to the welfare of fostered adolescents. However, the majority of these studies only take into consideration the viewpoints of the professionals, foster ...
    • The perception adolescents in kinship foster care have of their own needs 

      Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Balsells, M. Àngels; Molina, María Cruz; Fuentes-Peláez, Núria (Lumen Publishing House, 2012)
      This article presents the most important findings concerning the socialeducational needs as expressed by adolescents in kinship foster care (KFC) in the study carried out I+D SEJ-026575 in Spain between 2005 and 2008. The ...
    • The social support in kinship foster care: a way to enhance resilience 

      Fuentes-Peláez, Núria; Balsells, M. Àngels; Fernández, Josefina; Vaquero Tió, Eduard; Amorós, Pere (John Wiley & Sons, 2014)
      This paper analyses how social support enhances family resilience inkinship foster families by involving the families in an educationalgroup programme. Sixty-two kinship foster families from Spain par-ticipated in the ...