• Nuevos parámetros en la intervención educativa del educador social 

      Balsells, M. Àngels (Sociedad Española de Pedagogía, 1998)
      El educador especializado se viene definiendo como aquel profesional de la educación que se dedica a intervenir en procesos de inadaptación social, marginación social y de situaciones de riesgo social. Surge en y para un ...
    • NetLab: teleobservatorio universitario de docencia virtual 

      Gisbert Cervera, Mercè; Cabero Almenara, Julio; Castaño Garrido, C.; González Sanmamed, Mercedes; Salinas Ibáñez, Jesús; Sangrà Morer, Albert; Estebanell, Meritxell; Isus, Sofia (Universidad de Sevilla. Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías, 2005)
      El proyecto Net.Lab pretende crear un espacio de referencia en la red que facilite la incorporación de las TIC en el ámbito universitario a partir de la definición de unos criterios de calidad.
    • Familias, educación y prevención del maltrato infantil 

      Balsells, M. Àngels; Arco Bravo, Isabel del; Miñambres Abad, Amparo (Sociedad Española de Pedagogía, 2007)
      Este artículo presenta los resultados de una investigación empírica de carácter educativo desarrollada en el ámbito de lo social, cuyo objetivo principal ha sido la creación de un Proyecto de Intervención Educativa, ...
    • La atención integral a las familias en situación de vulnerabilidad 

      Amorós, Pere; Balsells, M. Àngels; Fuentes-Peláez, Núria; Molina, María Cruz; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Pastor Vicente, Crescencia (Firenze University Press, 2010)
    • Innovación socioeducativa para el apoyo de adolescentes en situación de acogimiento familiar 

      Balsells, M. Àngels; Fuentes-Peláez, Núria; Mateo Gomà, Maribel; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Violant, Verónica (Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions, 2010)
      Este artículo presenta los resultados de la investigación sobre los adolescentes acogidos en familias extensas. Este proyecto se sitúa en la investigación cooperativa. La muestra está compuesta por 57 jóvenes acogidos y ...
    • Needs analysis for a parental guidance program for biological family: Spain's current situation 

      Balsells, M. Àngels; Amorós, Pere; Fuentes-Peláez, Núria; Mateos Inchaurrondo, Ainoa (Lumen Publishing House, 2011)
      One of the current characteristics of child protection in Spain is the priority that we try to give to the socio-educative action with the biological family when the measure of kinship foster care is applied to achieve ...
    • Instrumento de evaluación de competencias digitales para adolescentes en riesgo social 

      Carrera, Xavier; Vaquero Tió, Eduard; Balsells, M. Àngels (Edutec. Asociación para el Desarrollo de la Tecnología Educativa, 2011)
      En este artículo se describe la creación y validación de un instrumento de evaluación de competencias digitales dirigido a adolescentes en riesgo social de 12 a 18 años. Éste, se elaboró a partir de un despliegue de ...
    • La infància i l’adolescència de la ciutat de Lleida. Informe 2009 - 2010 

      Balsells, M. Àngels; Coiduras Rodríguez, Jordi L.; Ballesté, Joan; Adrover, Àngels; Vaquero Tió, Eduard (Edicions de la Universitat de Lleida, 2011)
      Les dades publicades per governs i altres institucions internacionals sobre la infància i l’adolescència són un referent interessant sobre realitats àmplies, estatals o internacionals. Malgrat la seva oportunitat i utilitat ...
    • The perception adolescents in kinship foster care have of their own needs 

      Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Balsells, M. Àngels; Molina, María Cruz; Fuentes-Peláez, Núria (Lumen Publishing House, 2012)
      This article presents the most important findings concerning the socialeducational needs as expressed by adolescents in kinship foster care (KFC) in the study carried out I+D SEJ-026575 in Spain between 2005 and 2008. The ...
    • El suport a la família biològica, un factor bàsic per a la reunificació en els acolliments familiars i residencials 

      Amorós, Pere; Balsells, M. Àngels; Fuentes-Peláez, Núria; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Molina, María Cruz; Mundet Bolós, Anna; Pastor Vicente, Crescencia; Vaquero Tió, Eduard (Departament de Benestar i Drets Socials, Consell de Mallorca, 2012)
      L’ànàlisi de la literatura permet observar com la investigació sobre la identificació de les necessitats i les capacitats parentals de les famílies en situació de vulnerabilitat amb fills i filles en el sistema de ...
    • Derechos de la Infancia y Educación para el Desarrollo. Análisis de necesidades del sistema educativo 

      Balsells, M. Àngels; Coiduras Rodríguez, Jordi L.; Alsinet, Carles; Urrea Monclús, Aida (Edición Càtedra Educació i Adolescència, 2012)
      El presente informe de investigación da respuesta a los interrogantes que UNICEF – Comité Español quiere resolver antes de diseñar una propuesta para incorporar la Convención de los Derechos del Niño (CDN) y la Educación ...
    • Implementation and evaluation of the “learning together, growing in family programme”: the impact on the families 

      Amorós, Pere; Balsells, M. Àngels; Buisan, Montserrat; Byrne, Sonia; Fuentes-Peláez, Núria (Lumen Publishing House, 2013)
      The article looks at the characteristics of the programme and its application and evaluation. We have chosen a mixed methodological focus that is characterised by a research process that collects analyses and links ...
    • The biological family from the perspective of kinship fostered adolescents 

      Fuentes-Peláez, Núria; Amorós, Pere; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Balsells, M. Àngels; Violant, Verónica (Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de AsturiasUniversidad de Oviedo. Departamento de Psicología, 2013)
      Previous studies emphasise the importance of the biological family to the welfare of fostered adolescents. However, the majority of these studies only take into consideration the viewpoints of the professionals, foster ...
    • Child welfare and successful reunification: understanding of the family difficulties during the socio-educative process 

      Balsells, M. Àngels; Pastor Vicente, Crescencia; Molina, María Cruz; Fuentes-Peláez, Núria; Vaquero Tió, Eduard; Mundet Bolós, Anna (Lumen Publishing House, 2013)
      Family reunification, in terms of the system of infancy protection, is the process by which a child returns to his/her biological family after a period of temporary foster care. The scientific literature and the new social ...
    • Sexual health promotion in high social risk adolescents: the view of ‘professionals’ 

      Molina, María Cruz; Amorós, Pere; Balsells, M. Àngels; Jané, Mireia; Vidal, María José; Díez, Èlia (Lumen Publishing House, 2013)
      Teenage pregnancy rates and STIs have lately risen all over Europe. In Catalonia, figures have started to improve slightly because of a joint effort by all health and social agents involved in promoting healthy habits. ...
    • La infància i l’adolescència de la ciutat de Lleida 2n informe, 2011-2012 

      Balsells, M. Àngels; Coiduras Rodríguez, Jordi L.; Ballesté, Joan; Adrover, Àngels; Vaquero Tió, Eduard (Observatori de la Infància i l’Adolescència de Lleida, 2013)
      El segon informe de la situació de la infància i l’adolescència té per objectiu conèixer la situació i l’evolució de l’estat dels infants i els joves a la ciutat de Lleida en els anys 2011-2012. Així doncs pretén: Analitzar ...
    • Necesidades educativas para promover la salud afectiva y sexual en jóvenes en riesgo social 

      Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Balsells, M. Àngels; Molina, María Cruz; Fuentes-Peláez, Núria; Pastor Vicente, Crescencia; Amorós, Pere (Universitat de Barcelona: Institut de Ciències de l'Educació, 2014)
      La educación afectiva y sexual de los y las jóvenes en situación de riesgo social es un elemento esencial para su salud. La educación en esta área requiere unos planteamientos rigurosos que se basen en las necesidades ...
    • The social support in kinship foster care: a way to enhance resilience 

      Fuentes-Peláez, Núria; Balsells, M. Àngels; Fernández, Josefina; Vaquero Tió, Eduard; Amorós, Pere (John Wiley & Sons, 2014)
      This paper analyses how social support enhances family resilience inkinship foster families by involving the families in an educationalgroup programme. Sixty-two kinship foster families from Spain par-ticipated in the ...
    • Child welfare and successful reunification through the socio-educative process: needs to training of biological familiy in Spain 

      Balsells, M. Àngels; Pastor Vicente, Crescencia; Amorós, Pere; Mateos Inchaurrondo, Ainoa; Ponce, Carmen; Navajas Hurtado, Alicia (MDPI - Open Access Publishing, 2014)
      In Spain, an average of 480 children per 100,000 is receiving some type of temporary care, and the reunification process is typically lengthy. Providing the biological family with specific training as part of the reunification ...
    • Promoting resilience through technology, art and a child rights-based approach 

      Vaquero Tió, Eduard; Urrea Monclús, Aida; Mundet Bolós, Anna (Expert Projects Publishing House, 2014)
      The concept of resilience is widely used in many fields as a frame of reference. It is generally understood to be a capacity which a person, group, subject or system can develop when facing a situation affecting integrity, ...