Cómo afrontar la muerte y el duelo en el aula

View/ Open
Issue date
2016-06-01Suggested citation
Ramos Pla, Anabel;
Selfa Sastre, Moisés;
Camats Guardia, Ramon;
.
(2016)
.
Cómo afrontar la muerte y el duelo en el aula.
Cuadernos de Pedagogía, 2016, num. 468, p. 76-80.
http://hdl.handle.net/10459.1/57220.
Metadata
Show full item recordAbstract
The need for an educational of death at school is more than necessary as the loss of a loved one is a reality that requires guidance and support which, at present, is not seen as an apprenticeship in the school curriculum from Kindergarten, Primary School and High School. In this paper we propose some of the actions that should conduct an educational psychologist to death processes that affect the school. While it is true that death is a taboo of the century, as educators should anyone break away to the student scheme of reality. In short, it aims to link the school curriculum with daily life, in order that the school can apply the lessons learned in their daily lives. In this way, students would be formed not only as learners, but as people capable of facing different life realities.
Is part of
Cuadernos de Pedagogía, 2016, num. 468, p. 76-80European research projects
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Percepciones educativas en relación a la pedagogía de la muerte
Ramos Pla, Anabel; Gairín Sallán, Joaquín; Camats Guardia, Ramon (Espacios, 2020)Esta investigación realiza un estudio de caso en Lleida (España), donde se analizan diversos aspectos relacionados con la pedagogía preventiva (formación, tabú, inclusión curricular y competencias profesionales) que son ... -
Fundamentos para una pedagogía preventiva sobre la muerte en la escuela
Ramos Pla, Anabel; Camats Guardia, Ramon (Universidad Complutense de Madrid, 2016)Este artículo trata de abordar la importancia del diseño, la organización y la realización de una pedagogía preventiva sobre la muerte en la escuela. De este modo, los diferentes apartados hacen referencia a diferentes ... -
Consideraciones generales respecto a la necesidad de practicar una pedagogía sobre la finitud humana en la educación formal. Estudio de caso
Ramos Pla, Anabel; Camats Guardia, Ramon (Universitat Autònoma de Barcelona, 2019)Actualmente, la pedagogía de la muerte es un tema formativo emergente, sobre todo en el ámbito español. Asimismo, la finitud humana continúa siendo un tabú que cuesta derribar, tanto socialmente como pedagógicamente. En ...