Sintagma: revista de lingüística
Permanent URI for this community
Sintagma: revista de lingüística (ISSN 0214-9141) va néixer l'any 1989 a la Facultat de Lletres de la Universitat de Lleida i publica treballs de diferents vessants i metodologies dins la lïngüística, tant teòrica com aplicada, tant diacrònica com sincrònica. Així mateix, la temàtica és totalment àmplia i inclou els diferents àmbits i disciplines dins la lingüística: fonètica i fonologia, morfologia, sintaxi, semàntica, pragmàtica, sociolingüística, etnolingüística, neurolingüística, psicolingüística, ensenyament i aprenentatge de llengües, etc.
Browse
Browsing Sintagma: revista de lingüística by Title
Now showing 1 - 20 of 267
Results Per Page
Sort Options
- ItemMetadata onlyA New Factor in Translation Theory, an Old Factor in Translation Practice: the Client(Sintagma: revista de lingüística, 1992-01-11) Zabalbeascoa Terrán, Patrick
- ItemMetadata onlyA ordem dos constituintes adjetivo e substantivo na língua catala: uma análise diacrônica(Sintagma: revista de lingüística, 2003-01-11) Zenóbio, B.
- ItemMetadata onlyAcqusition of Opposites and Congnitive Explanation(Sintagma: revista de lingüística, 2004-01-11) Sun, X.
- ItemMetadata onlyAction Research(Sintagma: revista de lingüística, 1994-01-11) Van Lier, Leo
- ItemMetadata onlyActitudes hacia el catalán del futuro profesorado aragonés de Educación Primaria.(Sintagma: revista de lingüística, 2015) Campos Bandres, Iris Orosia
- ItemOpen AccessActive audiodescription to promote speaking skills in online environments(Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida, 2016) Talaván, Noa; Lertola, JenniferLa recerca al voltant de l’ús de la Traducció Audiovisual (TAV) en l’ensenyament de llengües estrangeres s’ha incrementat de forma considerable durant la darrera dècada. Tanmateix, ha cobert principalment l’ús de subtítols com a suport i l’ús de subtitulació i doblatge actius com a tasca. Aquest article introdueix l’ús pedagògic d’una altra forma de TAV: l’audiodescripció activa –la descripció oral d’informació visual per als cecs i persones amb discapacitats visuals– per tal de potenciar les habilitats orals en l’educació a distància. En aquest estudi quasiexperimental desenvolupat en un entorn en línia van participar 30 estudiants espanyols d’anglès amb finalitats específiques (nivell B1). Els participants van escriure de forma col·laborativa en aquest entorn l’audiodescripció de dos anuncis turístics i posteriorment van gravar-se les veus usant la plataforma ClipFlair. Es van obtenir algunes conclusions raonablement vàlides que projecten llum respecte als beneficis pedagògics de l’audiodescripció i que demanen seguir investigant en les possibilitats d’aquestes tècniques en contextos de segones llengües.
- ItemMetadata onlyAdquisición de las interrogativas qu(Sintagma: revista de lingüística, 1996-01-11) Capdevila i Batet, Montserrat; Serrat Sellabona, Elisabet
- ItemOpen Access¡Ahora sí que me has tocado las narices! and other tactile perception metaphors : a cognitive and contrastive analysis(Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida, 2022) Martín-Gascón, BeatrizAquest estudi té com a objectiu analitzar des d’una perspectiva de la lingüística cognitiva un conjunt de 23 construccions espanyoles freqüents i els seus equivalents en anglès amb el verb tàctil prototípic relacionat amb les emocions positives i negatives. Mitjançant l’examinació de l’abast metafòric de les expressions de percepció tàctil seleccionades, elaborem una taxonomia conceptual basada en els mapatges metafòrics i metonímics subjacents. Els nostres resultats corroboren la hipòtesi que les extensions conceptuals dels verbs de percepció són un fenomen intercultural. Es preveu que la classificació proposada servirà de base per la creació d’un material de tipus cognitiu que millorarà el procés d’ensenyament-aprenentatge d’ELE fent més significativa l’assimilació i la retenció d’expressions.
- ItemMetadata onlyAnálisis informatizado de errores: ENWIL(Sintagma: revista de lingüística, 2000-01-11) Valero Garcés, Carmen; Mancho Barés, Guzmán; Flys, C.; Cerdá, Esperanza
- ItemOpen AccessAnglicisms in Spanish gastronomy: New words for new eating habits(Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida, 2023) Luján-García, CarmenLa tendència creixent a l’hora de desenvolupar autoconsciència respecte al consum de menjar i d’estil de vida saludable, ha fet que incrementi la presència d’anglicismes que designen nous conceptes. És ben conegut que l’anglès ha guanyat una posició preeminent, a causa del seu paper internacional en la comunicació i als valors positius com el prestigi o la modernitat, que van associats a aquesta llengua. Aquest estudi explora el creixement de l’ús de terminologia i del lèxic anglès en la premsa digital espanyola. També examina la inclusió de mostres de vocabulari alimentari en les fonts lexicogràfiques. Finalment, el grau de coneixement i d’ús d’aquests termes del lèxic anglès és estudiat en unes enquestes fetes a partir d’una mostra de 130 estudiants de diferents universitats espanyoles. Trobem que els manlleus anglesos estan força estesos entre la joventut, però molts d’aquests anglicismes són més coneguts que utilitzats pels mateixos participants de l’estudi. En conclusió, inevitablement l’anglès està guanyant terreny a altres llengües estrangeres tradicionalment associades al menjar i la gastronomia, com és el cas del francès.
- ItemMetadata onlyAnterioridad y perfectividad en el sistema verbal del español(Sintagma: revista de lingüística, 1997-01-11) Pérez Botero, L.
- ItemMetadata onlyAplicaciones de la traducción a la enseñanza de las lenguas extranjeras(Sintagma: revista de lingüística, 1990-01-11) Zabalbeascoa Terrán, Patrick
- ItemMetadata onlyApreciaciones sobre elementos valorativos y usos fáticos en el estilo comunicativo juvenil(Sintagma: revista de lingüística, 2013-02-05) Ponce, María Isabel; Universidad de Extremadura
- ItemOpen AccessEl aprendizaje cooperativo en la enseñanza explícita del léxico en ELE: un estudio cuasi-experimental con hablantes de alemán(Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida, 2020) García Jerez, Pedro Aníbal; Masid Blanco, Ocarina; Santana Rollán, María EugeniaEn aquest article presentem els resultats que hem obtingut en un estudi quasi experimental sobre l’ensenyament explícit del lèxic espanyol. Hem utilitzat la metodologia coneguda com a “aprenentatge cooperatiu” per al disseny de l’eina didàctica. L’objectiu principal d’aquest estudi és mesurar l’eficàcia de la nostra proposta en dos grups experimentals amb la mateixa càrrega lectiva, però diferent distribució horària de les classes, i comparar després els seus resultats amb els del grup de control. El nostre disseny experimental compta amb un pretest i un posttest aplicats als tres grups, que mesuren de manera quantitativa els resultats que s’han obtingut. Com podrem veure, els dos grups experimentals obtenen uns millors resultats en el posttest que no pas el grup de control. A més a més, les diferències arriben a ser significatives pel que fa a les estadístiques entre un dels grups experimentals i el grup de control, i això ens permet concloure que la distribució horària també juga un paper fonamental a l’hora d’adquirir el lèxic.
- ItemMetadata onlyEl aprendizaje del contraste indefinido/imperfecto a través del concepto de aspecto(Sintagma: revista de lingüística, 2010-01-01) Quintana Hernández, Lucía
- ItemMetadata onlyAprendre a utilitzar una llengua(Sintagma: revista de lingüística, 1990-01-11) Cots Caimons, Josep Maria
- ItemOpen AccessUna aproximación a la importancia de la elección lingüística en la configuración de la identidad hispánica en los Estados Unidos(Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida, 2007) Jackson, AlanaEn el món globalitzat actual, s’ha incrementat en gran mesura el contacte intercultural i la migració entre països. En conseqüència, la comunicació entre grups diversos que comparteixen un mateix espai es d’una gran importància. Aquest article ofereix una visió de la connexió entre cultura i llenguatge en la societat, amb una atenció especial en els grups multilingües, i més específicament, aquelles comunitats bilingües anglès-espanyol que són objecte de generalitzacions i marginalització per part dels individus de la cultura dominant. La revisió dels estudis realitzats fins al moment ens porta a apreciar el lligam entre llengua i identitat, mostrant que els grups bilingües utilitzen aquesta condició, i particularment l’alternança de codi, per tal de diferenciar-se del grup dominant. Així mateix, també apliquen la mateixa estratègia per distingir-se de les comunitats monolingües de parla hispana, amb les quals no s’identifiquen, potser com a resposta a la generalització que la societat americana fa de tots els grups de parlants d’espanyol, normalment reduïts a la categoria ‘latino’. Les identitats són fluïdes, i en molts casos contenen elements de cultures diverses. Per això és important contemplar els diferents components que conformen la identitat, incloent-hi, a més a més del llenguatge, altres aspectes com són el gènere, l’etnicitat, la situació sòcio-econòmica, i com tots aquests varien entre els diferents grups.
- ItemOpen AccessAproximación al discurso referido en el habla infantil(Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida, 2017) Gallucci, María José; Pinto, YaniraEn aquest treball estudiem l’ús del discurs referit en la parla infantil. Descrivim l’estil directe, l’estil indirecte i les cites onomatopeiques des d’una perspectiva sintacticopragmàtica en una mostra de 28 parlants pertanyents al Corpus de habla infantil (Shiro, 1996) tenint en compte el tipus de cita, els marcs introductors, els verbs més freqüents que emmarquen les cites i l’atribució de la paraula. També indaguem, en funció del tipus de l’entrevista analitzada i de les tasques que van dur a terme els nens, quin tipus de fet citen en les seves narracions, és a dir, si són reals o ficticis. Els resultats generals obtinguts mostren que els parlants s’inclinen per l’ús de l’estil directe, sobretot amb el verb dir com a marc introductor, prefereixen citar els altres més que a si mateixos o el propi grup i utilitzen el discurs referit especialment en les narracions fictícies.
- ItemMetadata onlyAproximación sociolingüística al fenómeno de la neutralización modal en las comunidades de habla castellonenses(Sintagma: revista de lingüística, 1997-01-11) Blas Arroyo, J. L.; Porcar Miralles, M.
- ItemMetadata onlyApuntes sobre terminología gramatical(Sintagma: revista de lingüística, 1989-01-11) Bargalló Escrivà, Maria