Grup d'Investigació en Acció Motriu (GIAM) (INDEST)

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L’any 1991 va néixer el grup d’estudis praxeològics (GEP) liderat pel professor Francisco Lagardera. Posteriorment aquest grup passaria a denominar-se Grup de Recerca en Jocs Esportius (GREJE ) i finalment Grup d’Investigació en Acció Motriu (GIAM). El grup està reconegut com a Grup Consolidat d’AGAUR (SGR). [Més informació].

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    Open Access
    From Conflict to Socio-Emotional Well-Being. Application of the GIAM Model through Traditional Sporting Games
    (MDPI, 2021-06-29) Rillo Albert, Aaron; Sáez de Ocáriz Granja, Unai; Costes i Rodríguez, Antoni; Lavega i Burgués, Pere
    The education of pleasant interpersonal relationships is one of the great challenges of modern physical education. Learning to live together sustainably is also learning to transform conflicts and the negative emotions elicited by them. The aim of this study was to determine the effect of the GIAM pedagogical model (of the Motor Action Research Group) through cooperation-opposition traditional sporting games with competition in the presence of motor conflicts (conflict transformation; relational well-being) and on emotional regulation (management of negative emotions; emotional well-being). Empirical research was carried out using an associative strategy (explanatory study) involving 222 secondary school students (Mage = 14.86; SD = 0.65). A seven-session pedagogical intervention was carried out based on a championship using the Marro (Prisoner's Bar) game. The students answered two validated questionnaires of socio-emotional well-being, the Games and Emotions Scale (GES-II) and the Motor Conflict Questionnaire (MCQ), at three phases during the experience (beginning, middle, and end). The findings showed that, through the GIAM model, motor conflicts and the intensity of negative emotions were reduced. It was found that conflicts and negative emotions are part of the same phenomenon and that through an appropriate pedagogical program it is possible to turn them into experiences of socio-emotional well-being.
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    Open Access
    Conocer las emociones a través de juegos: ayuda para los futuros docentes en la toma de decisiones
    (Universidad de Almería. Grupo de investigación "Investigación psicoeducativa y psicopedagógica", 2011) Lavega i Burgués, Pere; Filella Guiu, Gemma; Agulló Morera, M. Jesús; Soldevila Benet, Anna; March Llanes, Jaume
    Introducción. El objetivo de este estudio fue proporcionar orientaciones para ayudar a profesionales de la educación física a tomar decisiones en torno a las emociones que produjeron diferentes juegos deportivos clasificados en cuatro dominios de acción motriz (psicomotor, cooperación, oposición y cooperación/oposición). Método. La muestra correspondió a 284 estudiantes universitarios de educación física y de educación primaria (INEFC, Facultad de Educación, Universidades de Lleida y de Barcelona, España). A través de un diseño cuasi-experimental los estudiantes indicaron en un cuestionario validado la intensidad sentida en trece emociones tras participar en cada juego. El análisis de los datos se realizó a través de los árboles de clasificación. Resultados. La comparación de los resultados en los diferentes dominios de acción motor mostró que los juegos cooperativos fueron los que activaron emociones positivas más intensas entre los estudiantes. En los juegos no competitivos de cooperación los resultados en emociones positivas fueron 18.3 % más elevados que en los juegos competitivos. Conclusión. Los resultados sugieren que el tipo de juegos a elegir es la primera decisión importante que debería plantearse para educar emociones en los estudiantes. Cada dominio de acción motriz está asociado a la producción de diferentes tipos de emoción.